Byggahus.se

Hur mycket flytspackla innan lägga flytande parkettgolv

1. S
    Medlem Nivå 2
    Har ett underlag av någon sorts spånplattor som är ganska ojämnt på sina håll, präglas framförallt av en tydlig ås med lutning åt båda sidor och inte helt plant i övrigt heller. Det är ett vardagsrum och matsal som sitter ihop och en långsmal hall, totalt ca 42kvm. Det ska läggas ett flytande parkettgolv över hela ytan.

Jag tror vi behöver flytspackla för att plana till det men de jag pratat med har lite delade meningar om hur mycket som behövs. En säger att man behöver armera och flytspackla hela ytan upp till ca 10mm över högsta punkt.

En annan menar att det räcker med att fylla ut svackorna och låta befintligt underlags högsta punkt vara 0-läge, samt att det inte behöver armeras. Detta med motiveringen att flytspacklingen är bara för att jämna av och eftersom det ändå ska läggas flytande golv ovanpå gör det inte något om det skulle uppstå några sprickor i spacklet, det kommer ända att fästa bra mot underlaget och duga fint som avjämning.

Med alternativ 1 lär det gå åt rejält mycket mera spackel, typ 10mm x42kvm mer och kostnad för armering. Dessutom för det med sig att golvnivån blir betydligt högre och det för med sig att jag behöver nya trösklar, såga dörrblad och får nivåskillnader till grovhall och angränsande rum.

Vad har experterna här för uppfattning?

2. B
    Medlem Nivå 7
    Innan svar börjar droppa in så borde nog höjdskillnaden tas fram.
    Armering används ju i första hand när underlaget är av trä. Det finns väl flytspackel som går att bygga 100mm utan direkt bestämmelse om armering, men bästa vore om du pratade med tillverkarenav spacklet.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Höjdskillnaden är som mest 30-40mm över ca 2m enligt en grov uppskattning med vattenpass.

4. S
    Medlem Nivå 2
    Vet inte vad för spackel som är tänkt mer än att det ska vara fiberförstärkt när det läggs på träunderlag.

5. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Eftersom golvet ändå är bärande skulle jag också säga att det räcker med att fylla ut ojämnheter, speciellt eftersom det ska flytande parkett på...
    Det är klart det är enklare att få det jämnt och plant att flytspackla mer (och du avlägsnar risk för knarr i spånskivor) så det är kanske det bästa men känns lite som onödigt "Lyx"...

6. S
    Medlem Nivå 2
    Tack för era åsikter! Funderar på om det är risk att spacklet smular sönder där det blir lite tunt och gör att det kan bli svikt pga det och att det kan börja "knastra" när man går där?

Någon annan som har lite värdefullt kunnande?

7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Jag har spacklat en del på övervåningen och gått från noll till 10mm, det har inte vart några problem.

8. B
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle nog hitta högsta punkt och sätta dit en sånn där nivå-plastfot o sedan sikta in mig på 1-2mm upp på den, då har du ju inget att oroa dig om, eftersom hela golvet blir jämnt och solid. Inte för att jag tror att flytspackel sjunker när det stelnar(säger man brinner?)