356 läst · 13 svar
356 läst
13 svar
Hur mycket cement över golvvärme
Jag ska installera golvvärme över laxstjärtplåt och rekommendation är 20mm cement över golvvärmen. Varför så mycket?
Kollar jag när man fräser in i betong så verkar det som att folk efteråt flytspacklar 5mm
Vill gärna undvika allt för hög vikt då det är ett gammalt hus med träbjälklag
Kollar jag när man fräser in i betong så verkar det som att folk efteråt flytspacklar 5mm
Vill gärna undvika allt för hög vikt då det är ett gammalt hus med träbjälklag
Jag skulle rekommendera betong istället för cement.
När man spacklar på betong så har man ju ett stumt och stabilt bjälklag under spacklet. Vad har du under plåtarna som gör att en betongkaka tunnare än 20 mm inte kommer att spricka sönder?Y yehor skrev:
Varför inte bara flytspackla med ett planflyt? Varför betong över slangen? Låter både fel och väldigt jobbigt. Kräver fan så mkt mer massa, den ska mittarmeras, tar minst 3mån att torka. Om den ens gör det tillräckligt för att lägga trä på. Planflyt lika tjockt som slangens dimension. Då är du i hamn
Nu ska jag inte göra den själv men när jag kollar instruktionerna så verkar inte armering behövas. Den totala tjockleken tillverkaren rekommenderar är 56mm. (36mm för att täcka slangen)F Fjonken skrev:Varför inte bara flytspackla med ett planflyt? Varför betong över slangen? Låter både fel och väldigt jobbigt. Kräver fan så mkt mer massa, den ska mittarmeras, tar minst 3mån att torka. Om den ens gör det tillräckligt för att lägga trä på. Planflyt lika tjockt som slangens dimension. Då är du i hamn
56mm flytspackel låter dyrt.
Självklart, betong kommer det vara. Det är träbjälklag cc60, bjälkarna är ca 160x60mm. Jag hade tänkt att betongkakan kommer vara 40mm-44mm, vilket är 4-8mm ovanför slangarna, medan tillverkaren rekommenderar minst 20mm ovanför slangarna. Kör man utan golvvärme så rekommenderar de 32mmuseless skrev:
Varför betong?Y yehor skrev:
Jag vill dock förstå varför det inte räcker med att precis täcka slangarna? Finns det en risk att de poppar upp? Finns det en risk att plattan spricker? Jag har mailat men inte fått svar.F Fjonken skrev:
Vad blir skillnaden med betong vs flytspackel I detta fall?
Icke armerad betong är väldigt svagt. Förstår inte hur tillverkaren kan rekommendera det.Y yehor skrev:
Betong torkar otroligt långsamt. Längre tid numera än dom 90 dagarna som va förr.
Flytspackel är svårt att misslyckas med, torkar snabbt och du får en perfekt yta att lägga ditt golv sen. Men du kanske ska polera betongen?
Jag ska lägga plåten och golvvärmen själv men tänkte anlita någon för massan. Jag har inget problem med torktidenF Fjonken skrev:Icke armerad betong är väldigt svagt. Förstår inte hur tillverkaren kan rekommendera det.
Betong torkar otroligt långsamt. Längre tid numera än dom 90 dagarna som va förr.
Flytspackel är svårt att misslyckas med, torkar snabbt och du får en perfekt yta att lägga ditt golv sen. Men du kanske ska polera betongen?
Parkett ska läggas i slutändan
Klicka här för att svara