Byggahus.se

Hur mycket bygger fästmassa för klinkergolv.

1. jbr
    Besserwisser · 879 inlägg

jbr

Besserwisser
    Möjligt att ämnet varit uppe tidigare men jag har dock inte hittat nå't...

Hur som helst, jag håller att renovera golv och ska liva ett trägolv med ett klinkergolv.

Jag avser lägga minerit under klinker och har tjocklek 8, 10 och 12 mm att välja bland.

Frågan är hur mycket jag ska räkna med att fästmassan/fixet bygger i den färdiga konstruktionen. Det påverkar nämligen val av tjocklek på mineriten. Nivån på det angränsande trägolvet är redan spikad. Jag avser lägga plattor som är 40 x 40 cm.

Är det realistiskt att räkna med 5 mm?

Mvh jbr

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Re: Hur mycket bygger fästmassa för klinkergolv.

För så stora plattor bör du använda 10 eller tolv millimeters kam, beroende på hur jämnt underlaget är. Alltså bygger fixet 5 eller 6 millimeter.

Edit: Är böjstyvheten som den ska i underlaget redan innan mineriten?

Och tänk på att om det är "minerit" av märket Minerit så godkänner de bara plattsättning på sin Minerit VT skiva. Det finns andra fibercementskivor där det inte behövs en speciell skiva för plattsättning.

3. jbr

jbr

Besserwisser

Tack för bra svar.

Vad gäller böjstyvheten så har jag reglat cc 300 i aktuellt bjälklag.
    Jag tänkte mig inte mineriten primärt för att öka böjstyvheten utan för att få ett bra underlag för klinkers även i tunnare dimensioner (8-10 mm).

Givetvis behöver det inte vara varumärket minerit utan det är ju en fibercementskiva jag hade tänkt mig.

Vad gäller VT-skivan så har jag fått uppfattningen att den lanseras just som en golv- och väggskiva då dess sammansättning och vattenavvisande skikt gör den lämplig för kakel/klinker som ju ofta används i fuktig miljö.

I mitt fall är det en torr miljö varför jag inbillar mig att det borde  fungera med vilken fibercementskiva som helst då den endast ska ersätta gips som "dött" material.

Rätta mig gärna om jag tänker fel. Tacksam för alla förslag och "inputs".

Mvh jbr

4. J

jon_h

Medlem

Det låter som vettigt att lägga fibercementskiva på golvspånet i ditt fall. Alternativet hade varit ett lager flytspackel eller liknade.

Det är faktiskt inte bara så att minerit lanserar VT-skivan som bra, de godkänner inte att man sätter plattor på deras vanliga skiva överhuvudtaget. Hävdar att plattorna kommer släppa. Vilket naturligvis bara är dumheter.

5. jbr

jbr

Besserwisser

Ja, VT-skivan ingår ju dessutom i ett system där man har en godkänd metod för att med hellimning ge tillräcklig styvhet med cc 600 och klinkers på golv och kakel på vägg.

Det är väl helt enkelt bekvämare för dem och återförsäljarna att differentiera sortimentet så att man hävdar att endast den skivan går att kombinera med kakel/klinker PUNKT.

/jbr

6. J

jon_h

Medlem

Precis. Jag har till och med ringt och tjafsat med en "tekniker" hos importören. Han yrade om att det blev spänningar och så vidare. Kunde inte förklara hur eller varför, och blev märkbart irriterad för att jag ifrågasatte det här. Jag använder aldrig minerit sedan dess.

7. jbr

jbr

Besserwisser

...så med andra ord...

...bör jag kunna använda vilken fibercementskiva som helst med lämplig tjocklek för mina ändamål?

Jag har inte heller några problem med att bojkotta produkter där tillverkare/generalagent idiotförklarar kunderna...

Bör fibercementskivor för övrigt primas innan man applicerar fästmassan?

/jbr

8. J

jon_h

Medlem

Jepp, det bör du kunna.

Och ja, jag tycker att du ska prima skivan.

9. jbr

jbr

Besserwisser

Tackar, alltid bra med ett bollplank...  ;)

/jbr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.