5 911 läst · 11 svar
6k läst
11 svar
Hur mycket bruka ni släppa mellan fönsterkarm + modulmåttet nya fönster
Endel säger 5mm andra 10mm. våra nuvarande fönster sitter tajt där ingen isolering drevning får plats. lite luftrum måste måste ju till.. vad säger ni proffs!
10-15 mm runtom. Då är det lätt att dreva.
Om regeln/underlaget under fönstret är perfekt i våg kan det gå att bara lägga en remsa drev och ställa karmen direkt på utan klossar. Annars är det bäst att chimsa upp med lämpliga mellanlägg i ändarna så att det blir rakt och med lagom spalt för att dreva under fönstret.
Mvh Findus
Om regeln/underlaget under fönstret är perfekt i våg kan det gå att bara lägga en remsa drev och ställa karmen direkt på utan klossar. Annars är det bäst att chimsa upp med lämpliga mellanlägg i ändarna så att det blir rakt och med lagom spalt för att dreva under fönstret.
Mvh Findus
Ok jag menar 10mm luft på alla 4 sidorna.. undra varför dom satte fönsterna utan luftspalt förr.. vilket lätt resultera att reglen eller fönster kröker sig på något vis
En annan fråga när vi ändå är igång! När man sätter foder utvändigt. Kan man köra med rostfri dyckert 16g eller kommer virket dra sig pga av för små skallar?
Jo packad drev/isolering isolerar ju kanon, eller är jag helt ute och cyklar?findus42 skrev:10-15 mm runtom. Då är det lätt att dreva.
Mvh Findus
Vad är det normala 5mm luft runt om?
Hej!
10.mm runt om skulle jag köra. Finns nog en anledning att ett 12x12 fönster(1200x1200.mm) är 1180x1180, dock kan det skilja mellan tillverkare så vissa har bara 15.mm i drevmån (7.mm runt om)
Vad som är det rätta borde det finnas en uppsjö trådar om här på BH. Vad säger Hus AMA i frågan?
10.mm runt om skulle jag köra. Finns nog en anledning att ett 12x12 fönster(1200x1200.mm) är 1180x1180, dock kan det skilja mellan tillverkare så vissa har bara 15.mm i drevmån (7.mm runt om)
Vad som är det rätta borde det finnas en uppsjö trådar om här på BH. Vad säger Hus AMA i frågan?
Redigerat:
Ja det är nog för att vara på säker marginal..
Man ska helst inte packa. Är det trångt så blir det lätt att drevet blir hårt. Är det mera plats så skjuter man in drev så att det ligger pösigt som fyllningen i en dunjacka. Då isolerar det bäst. 10-15 mm fungerar jättebra. 20-25 också. Där någonstans så blir det glappt för bottningslist om man använder sådan.
Om man sätter en port genom att svetsa så måste man ha ca 20mm. Annars ser man inget och det blir svårare att släcka brasan. Det är altså inget fel med mycket luft. Lister och foder täcker. För lite luft ställer till större bekymmer.
Mvh Findus
Om man sätter en port genom att svetsa så måste man ha ca 20mm. Annars ser man inget och det blir svårare att släcka brasan. Det är altså inget fel med mycket luft. Lister och foder täcker. För lite luft ställer till större bekymmer.
Mvh Findus
Liknande trådar
-
Vad förbrukar ni i Umeå per dag just nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Infra-värme på ovanvåning, vad kan den förbruka
Värme allmänt -
Hur ser det ut/hur brukar man göra med vattenledning till tvättmaskin ?
Tvättstuga -
Hur mycket förbrukar min trädgårdsbelysning
El -
Brukar järnledningar vara varmförzinkade eller elförzinkade?
Vatten & Avlopp