Byggahus.se

Hur mycket billigare ska ett elverktyg vara för att kan tänka er at köpa det andrahan

1. N
    Medlem · Västernorrland · 62 inlägg

Nils Ragnarsson

Medlem
    Hur mycket billigare än originalpriset anser ni att ett elverktyg ska vara för att ni kan tänka er att köpa det second hand?

2. 1337
    Medlem · Blekinge · 582 inlägg

1337

Medlem
    Det beror givetvis på skicket, men inte mer än halva nypriset.

3. skalman1
    Medlem · El Värmlando · 2 955 inlägg

skalman1

Medlem
    Beror ju som sagt på skicket, en maskin som knappt har gått något kan väl vara värd en del.
    Ibland är maskinerna skitiga och totalt sönderskrapade och då är ju värdet lågt.

Edit: jo ca hälften av nypris är ok för mig med.

4. R
    Medlem · Skåne · 298 inlägg

Ropa

Medlem
    Det beror lite på vad det är men jag vill inte ge mer än cirka halva nypriset och därför får jag aldrig köpa några begagnade proffsverktyg. Verktyg av lite lägre kvalisort skulle jag aldrig köpa begagnade.

5. N

Nils Ragnarsson

Medlem
    Gör ni någon åtskillnad mellan handverktyg och stationära? Jag tänkte att stationära är lite mer stryktåliga och då kanske värda mer?

6. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Jag iunstämmer lite i kören ovan: Först och främst skall det vara bra märken, annars är det inte värt det.
    Och priset beror på skicket samt förstås vad vi pratar om för priser till att börja med.
    Men säg att verktyget är i princip i nyskick, då är det nog iaf 40-50% rabatt jag vill ha.
    TEx en skruvdragare kanske 1200-2000 kr av makita eller festool eller ngt (med nypriser på 2500-3400 kr).
    Det är inte värt så mkt mer eftersom man inte köper i en butik, det är tveksamt med garantier osv

Ett stationärt verktyg kan vara värt lite mer eftersom det är mer pengar - om det kostar säg 10000 orginal, och man får det i nyskick för säg 7000 kanske det kan vara värt det -då allra minst med garanti och kvitto förstås

/K

7. M
    Medlem · Skåne · 3 123 inlägg

Mats Bengtsson

Medlem
    Halva nypriset är ett bra riktvärde, men som du säger finns det en skillnad på stationära. Dock inte i mina ögon för att de är stryktåligare, utan för att de kan vara dyrare. Om halva nypriset innebär jag sprarar bara några hundralappar, då köper jag nytt. Om halva nypriset är 15000 eller mer (troligen stationär pryl), då kan jag tänka mig att köpa för mer än halva nypriset, men bara om säljaen är ett företag med servicegaranti.

Det svåra är marknaden där maskinen är värd ny 4-5 KSEK. halva det beloppet är ett bra pris. Men om det är en batteripryl, mindre intressant. Om det är en välbevarad pryl med pålitlig säljare, då kan det vara intressant. Här skulle jag värdera stationärt, men mer i termen "har inte forslats runt mellan arbetsplatser" snarare än "står på stativ".

--- Mats ---

8. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Vad kostar en begagnad bil?

9. 1337
    Medlem · Blekinge · 582 inlägg

1337

Medlem
  10. N

Nils Ragnarsson

Medlem
  11. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 330 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Du kan nog inte jämföra det där proffsverktyget med Jula.
    Frågan är lite vad du skall ha det till - hur nära/smidigt det är osv

DEn där borren på blocket tro jag du kan få att hålla under din livstid - Julaborren (Meec) har troligen en rätt begränsad livstid...

Du skall nog snarast jämföra novaborren med en riktigt proffsmsakin som skulle kosta 15-20kkr ny
    Med reservation för att det inte stod ngt data om novan och den är av äldre modell...

/K

Redigerat 15 aug 2010 22:00
  12. R
    Medlem · Skåne · 298 inlägg

Ropa

Medlem
    Det som främst får mig att tveka inför begagnatköp är när det står: "Använd endast en gång!"
    Då undrar jag alltid varför den bara blivit använd en gång. Kan det vara för att den är så kass att det helt enkelt inte går att förmå sig själv att använda den fler gånger? :rolleyes:

13. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem
    Jag trodde jag skulle bli gladare att läsa inläggen här, men icke. Min spikpistol De Walt var en dyr maskin, jag tror det är magnesium upptill för att den skall vara lätt. Gissar på att den kostar ca 6000, då skulle det innebära 3000 spänn för den nu. Den har endast används till att spika takstoler med i ca 2 månader, är som ny m a o . men 3000, tycker nog ni är lite snåla till mans.

14. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem
    På Blocket brukar det annars stå "felköp", hur man nu kan springa och köpa kyl o frys fel, eller det där fina kapsågen, utan möjlighet att få byta.
    Men så är det inte med spikpickan, utan Jag hamrade på med en del takstolar med den vanliga Rocket hammaren, men fick ont i axeln, så jag ville prova en spikpicka, och det funkade bra, när man i det närmsta står på samma ställe, men att ta upp den på taket till bärläkten, skulle jag inte palla för, att hålla ordning på avstånd och såg, samtidigt som man har en lång slang däruppe. ligger inte för mig.

15. E
    Medlem · Södermanland · 40 inlägg

Elkhorn

Medlem
    Om jag gör en räkneövning på en normal batteridriven skruvdragare med bra kvalitet (ej Biltema, CO, Jula etc) så hamnar priset mycket lågt. Om maskinen med batterier och laddare kostade 2500:- som ny så är värdet på sån maskin under 1000:-. Att det medföljer ett batteri betyder inte att det batteriet är ok. Ett nytt batteri kostar runt 1000:-, ibland mer (orginaldelar). Ett begagnat batteri har enligt mig ett värde på 0:-. En laddare brukar ligga i samma prisklass men brukar sällan gå sönder så den får ett värde på 400:-

Själva skruvdragaren brukar gå att köpa billig som ny utan batteri och laddare hos lite större handlare. Dom plockar batterierna och laddarna till större kunder för att få till ett bättre pris. Så en ny skruvdragare utan batteri och laddare kan man hitta för 1000-1100:-.

Slutsumman blir då att skruvdragaren har ett värde på 500:-, laddaren värderas till 400:- och batteriet till 0:- = En skruvdragare i paket som kostade 2500: med batteri och laddare har ett andrahandsvärde på 900:-

Sladdmaskiner klarar sig bättre och där kanske 60% är rimligt beroende på skick. Trasig klinga till en cirkelsåg kostar pengar att ersätta.

Stationära maskiner är svårare då en gammal maskin kan vara mycket bättre än en sprillans men inte lika "smart" uppbyggd.

Vissa maskiner blir dyra som begagnade för att efterfrågan är stor. Spikpistolen som det skrevs om kan vara dyr om den är antingen batteri eller gasdriven, kompressormodellerna har blivit billiga om dom inte är nästan helt nya.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.