Hur mycket billigare är elverktyg nu? Vad kostade de då?

5k läst  23 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Jo det är klart att utvecklingen går framåt, att tillverkningsprocessen har effektiviserats, att arbetare från låglöneländer kan sätta ihop prylarna.

Men nu när jag har börjat intressera mig för byggeri igen, (Eller underhåll snarare, jag ska inte ljuga och överdriva), slås jag av att verktygen är så otroligt billiga. För några få tusen får man grejer med bra ergonomiska och smidiga grejer, till en otrolig kvalitet.

Eller kanske ännu mera hur bra billighetssegmentet är. Köpte en Cocraft skruvdragare för kanske en tusenlapp. Jag irriterar mig på att det är bökigt att köra långsamt, och jag tappar den inte i golvet. Men den har övermänsklig kraft när det gäller att få ut skruvar, eller om man så vill skruva sönder dem.

När jag var liten på 70, 80-talet var en borrmaskin allvarliga saker som inte användes hursomhelst, och jag har förstås ingen aning om vad pappas metallicbruna kunde ha kostat. Är det några som har idéer om hur prisbilden har förändrats med åren?

2. F
    Medlem Nivå 1
    Utvecklingen går framåt. Så tekniken utvecklas. På många sätt är dagens verktyg bättre än gårdagens.

Men själva bygg kvaliten blir bara lägre och lägre på samtliga konsumentprodukter. Nästan ingenting för konsumenter är gjort för att hålla. Än mindre att reparera. I princip så går det knappt att köpa kvalitetsprodukter i handeln idag.

• Laddar…
  3. Bästa svaret

useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Priserna har nästan stått still sen början av 80-talet. Redan då kostade en hyfsat bra borrmaskin runt 1000 kronor. Dock har penningvärdet ändrats, så det motsvarar strax under 3000 i dag.

Här är en guldgruva om man vill se hur utvecklingen har sett ut:
    https://www.clasohlson100.com/kataloger/

• Laddar…
  4. R
    Medlem Nivå 12
    Jag arbetade i bygghandeln mellan 2010-2017 (är fortfarande kvar i byggbranschen) och minns prisutvecklingen på Makita. I början av min karriär gick en 14.4v skruvdragare på runt 3500-4500 med batterier. 18 voltarna nån tusenlapp till. Sen har priserna krypt ner som bara den men också kvalitén gick ner på mycket. Märktes på antalet reklamationer.

Batterikvalitén hos Makita sjönk som en sten efter tsunamin, om jag inte minns helt fel så tillverkades fram tills dess fortfarande väldigt mycket batterier i Japan, denna produktion hamnade i Sydkorea efter detta. De fick dock ordning på det efter typ 2 år men jäklar vad mycket batterier som bara dog!

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 3
    Att man bara betalar en tredjedel är en rejäl prissänkning. Sen kan jag tänka mig att kvaliteten går ner när det blir verktyg att använda. Varje pryl används väl mindre.

Sen finns det grejer som så att säga att finns och alltid används, och det gör inget att de kostar lite mer. Eller är en slagborr med kvalitet köpt idag bättre funktionellt än en från 90-talet?

Tack för länken! Det blir kvällsläsning!

• Laddar…
  6. I
    Medlem · Nivå 8
    syftar du på rena konsumentprodukter nu, eller påstår du att det inte längre finns proffsmaskiner som håller ? För jag kan nämna minst 4st proffmaskiner (3000-5000) kr som håller sjukt bra.
    Makita, Hilti Dewalt, Fein, Festool etc.

7. M
    Medlem Nivå 2
    1000 kr 1980 motsvarar 3349 kr idag (http://www.myntkabinettet.se/fakta/rakna_ut_penningvardet) Så en maskin som 1980 kostade 1000kr och idag kostar 3000kr är ca 350kr billigare dvs 12% billigare idag än 1980. Ingen superutveckling i produktivitet eller pris på 40år kan man tycka.

Konstrasten datorbanschen är slående: 1980 kostade en IBM 4341 processor $385.000 och tickade på i 8Mhz. 2019 kostar en Intel Core i7-9700K som kan skrämmas up 4.9GHz $380. Kostnaden per Hz har gått ner 99.9998%, omräknat för dollarns inflation 99.9999%. :)

8. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 17
    Det är en kul jämförelse men de fysikaliska principerna bakom är ganska annorlunda.
    Men det har ändå skett en del tekniksprång, särskilt om man jämför maskiner med batteriteknik och elmotorer anno 1980 vs idag.

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Nivå 11
    Är svår balans, att tillverka nåt dyrt/bra, när man får ”samma” maskin som de flesta tycker för 1/3 av priset, men givetvis är det sparat på lager och batterier och billigare matrial, och även svårt för de som är bäst, att motivera priset, så de börjar även att banta på kvalitet för komma närmare i pris..

10. F
    Medlem Nivå 1
    Rena konsument produkter avses. Riktiga proffs grejer typ Hilti är något annat.

11. I
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle nog vilja säga att du har idag, mycket fler verktyg som håller en tillräckligt hög kvalite för att kunna kallas proffskvalitet för en hemmafixare. Skräpet på 80talet vad betydligt sämre då, än vad det är idag.
    Idag hittar du riktiga proffsverktyg, och med proffsverktyg menar jag verktyg som kan ligga och användas ute, i spöregn, is, snö,kyla,sandgropar,krossverk osv.
    Kvaliten på Dewalts, Makitas, Hilti, Festool, Bosch blå är riktigt riktigt bra när du betalar i segmentert 3000kr-6000kr (beroende på kampanj och erbjudande). Vi på företaget använder tex makita, inte för att de är best of the best, utan för att de är tillräckligt bra för sin kostnad. Tex så har jag använt min skruvdragare och skruvknack i 4a år. Och de har fått ligga i spöregn, legat på byggställning i minus 25 varje natt, de har legat i stekande sol varje år osv. Själklart är den sliten, men de fungerar. Och tänker man då på att de kostade 5000kr ihop. så har de kostat 1200kr per år, dvs ca 4kr per dag. Det får man räkna som billigt.

Sen får jag säga att vanliga konsumentverktyg idag, håller många gånger förvånandsvärt bra kvalite för sin lilla peng. Tex en skruvdragare för 300 på jula eller ohlsons gör juh jobbet för hemmafixaren.

Det jag däremot skulle föreslå, är att hemmafixaren borde köpa en riktigt proffshammare. För där är det verkligen skildnad =) Hur många hammare har man inte fått låna och sen " bara " skulle dra ut en spik, med resultat av att hammarskaftet vek sig och gick av :p

Redigerat 9 jun 12:11
  12. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    För 3000 får man väl knapp en Festool CXS/TXS?;)
    En DRC, C18/T18 kostar ju minst det dubbla? :)

13. H
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle påstå att de billigaste produkterna är de där set har hänt mest.
    Man kan faktiskt köpa en vinkelkap för 2-300kr idag som går att använda och som inte går sönder efter 6månader.

Så var det inte för 10-20år sedan.

Samtidigt har många av de som tillverkade riktiga kvalitersmaskiner för 50år sedan gått över till sämre kvalitet.

På senare år blir det mer och mer Japanskt för min del. Och kanske en blå Bosch.

14. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Minne har gått ner en smula också, köpte ett SD minneskort till telefonen på 1gb, runt 2005-2006, fick betala 1099:-

• Laddar…
  15. M
    Medlem Nivå 7
    Jag köpte en blå Bosch vinkelslip 180 mm i mitten av 1980 talet. Kostade normalt 1400 kr, men köpte den för kampanjpris 999 kr. Det var dyrt - nära på en veckolön...!

Och jag har den kvar och den funkar perfekt efter att ha använt den jättemycket (för hobbybruk, är inte yrkesman)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: