Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur mycket belysning behövs i ett garage.

1. P
    Medlem · Norrboten · 132 inlägg

pellepite

Medlem
    Hej.

Håller på att bygga mitt nya garage som invändigt är 10,7m långt och 7,6m brett.
    Längs med i mitten sitter det en HEA 200-balk som sticker ner.

Nu till min fundering... Hur många 2x36W lysrörsarmaturer behövs för en bra mek-vänlig miljö?
    Eller ska man välja större typ 2x58?
    Och hur bör jag placera dom?

/ Per

2. B
    Medlem · 814 inlägg

Beppo

Medlem

Liknande

Jag har ett 12,5x7m stort garage. Port på ena kortsidan. Loft över först 6,5m innanför porten och sedan öppet i nock.

Jag har 5st 2x58w under loftet. 2 på var sida om bilen precis utanför portskenorna och ett på tvären över huven på bilen om man parkerar direkt innanför porten.

Detta upplever jag som lite dåligt om man skall polera bilen men att meka och tvätta i duger det.

Sedan i den del där det är öppet i nock kommer jag har 3 st 2x58w stående om man säger så, från takfot upp mot nock på var sida. Sen komplettera med lysrör över arbetsbänk.

3. FredrikR
    Semesterfirare · Dalarna · 12 657 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Semesterfirare
    Jag har satt 12st i mitt garage (och förråd) som har måtten 7,2x10,8m.
    Förrådet är ca 7,2x3, där sitter det 3st 2x36w armaturer och 9st i garaget (placerade 3x3).
    Har dock ingen balk i mitten som krånglar till placeringen.

Blir helt ok ljus.

4. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 587 inlägg

vojma

Medlem
    Måste säga att jag är minst sagt avundsjuk på måtten på era garage...d^_^b

5. B
    Medlem · västerbotten · 273 inlägg

Benny_Steen

Medlem
    Har 12 x 6 meter. 8st 2x36w + 4st 36w kopplade på två brytare så man kan välja tända belysning beroende om man bara skall in för hämta något eller meka. Bra mekbelysning. alla vägar/tak vitmålade.golvet vitt/grå

Köpte samtliga armaturer inkl. lysrören på kommunens returmarknad för
    50 - 100 :-/st. har bara behövt byta 3 lysrör på 8 år.

6. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 3 688 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jag har 18st 1x36w armaturer i mitt garage som är 10.8x7.2m
    Armaturerna har elektroniska drivdon och tänds omedelbart utan blink.
    De är kopplade via två impulsrelän (två olika faser), så jag kan tända varannan vilket i normala fall ger nog med ljus.
    Jag kan tända/släcka på tre olika ställen i garaget.

Utöver detta har jag 3x60w glödlampor som tänds genom en rörelsedetektor när det är mörkt, perfekt när man bara ska gå ur bilen eller springa och hämta något.

7. P

pellepite

Medlem
    Tackar för tippsen. Rörelsedeckare var ju en kanonidé, men hur tycker ni jag ska placera dom i mitt garage?

/ Per

8. Rostig_9000i_-88
    Allvetare · Härifrån · 706 inlägg

Rostig_9000i_-88

Allvetare
    Tumregeln är en belysningspunkt över (utanför) varje hjul på bilen (4st) och en belysningspunkt över arbetsyta.

Om man väljer lysrörsarmaturer skall dessa placeras längs med bil och längs med ev. arbetsbänk.

Som sagt detta är en tumregel eller rättare sagt ett minimikrav vad gäller belysningsinstallation i ett standardgarage idag, sedan är det väl som allt annat tycke och smak som styr samt vad man skall göra i garaget.

Redigerat 28 jan 2010 16:13
  9. Mikael_L
    Medlem · 43 796 inlägg
    Vi har ca 4x10 meter, och har köpt in 6 st 2x36W.
    Än så länge är bara två uppsatta, men jag märker redan nu att jag inte kommer ångra att jag har 6 armaturer. När det väl ska arbetas där kommer det inte vara för mycket ljus iaf. Få se om jag känner för att ha ännu fler armaturer senare.

Däremot är det ju rätt smart att kunna tända färre, i någon konstellation. T.ex. varannan eller bara över bil resp arbetsbänk.
    Och en snabb lampa (dvs ej lysrör) som är rörelsestyrd kan ju vara bra att ha. Då behöver man inte röra några knappar alls då man bara kommer eller går till bilen.

Men i ditt stora garage känns det ju som att minimum 10st 2x36W om du vill få ett bra arbetsljus.

Sätt inga armaturer rakt ovanför där bilen ska stå, där gör den endast nytta då du polerar taket. Sätt en eller två på varje sida.
    Vill du ha något som lyser ner lite i motorrummet, tänk då på att motorhuven skuggar en felplacerad armatur.

Sätter du senare upp hyllor längs väggar så kanske armaturer nära väggen blir skymda.

Mycket att tänka på.

Redigerat 28 jan 2010 15:58
  10. P

pellepite

Medlem
    Jag står nu i fundering på fyra rader med tre eller fyra i varje rad.

Frågan är om 12st 2x58w är billigare eller dyrare än 16 2x36w?

Sen kommer jag att sätta punktbelysningar vid arbetsbänkar och där det kan behövas. Men det ska vara BRA grundlyse i hela garaget.

/ Per

11. P

pellepite

Medlem
    Man kanske ska förskjuta dom två raderna imitten för bättre ljusspridning?

12. Mikael_L
    Medlem · 43 796 inlägg
    Har du två portar längs 7,6-meters sidan?
    Ska det normalt sett bara vara max två bilar inne?

Vad mekar du?, bil, motor, snickeri, modelflyg?

13. C
    Anonym

cheetah1

Anonym
    Kan elektrikerna på forumet rekommendera bra armaturer som inte ruinerar en fullständigt, när vi ändå har en tråd i ämnet?

Jag får lite snedtak i mitt garage, så jag tänkte sätta kanske tre stycken på varje sida där, sen nån rakt ovanför bilen, sen en framför bilen på tvären med lite vinkel ner mot motorrummet, sen ett par till på tvären över arbetsbänken längst in. Dessutom tänkte jag åtminstone förbereda för att ha två små på varje sida om bilen på väggen i dörrhöjd så att man har bra belysning vid polering och lackjobb, och om man har en kaross uppsatt i ett stativ på högkant när man ska jobba undertill. (Jag bygger mitt garage med syfte att renovera/bygga bilar i det, så..)

Edit: Mitt garage blir ett enkelgarage på ca 4,1 x 8,0 invändigt.

Redigerat av moderator 29 jan 2010 01:23
  14. P

pellepite

Medlem
    Här kommer en liten bild jag ritat...

Redigerat 30 jan 2010 00:06
  15. P

pellepite

Medlem
    På min mekplats kommer det att stå en gammal Amazon från -59 som jag tänkt fixa upp i fint skick. så min 3-åriga dotter kan åka ståndsmässigt till sin skolbal om "några år"...

/Per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.