Hej! Vad skulle ni säga är tillräcklig isolering för 30m2 åretruntboende, dvs komplementbostadshus ? Ska stå i sthlm.
Har en som hävdar att väggreglar med måtten 45x45 samt 45x120 skulle vara "extra stabilt och vinterisolerat". Stämmer det? Se specifikation i bild..

• Skärmdump av ett foruminlägg som listar mått och material för en isolerad ateljé/attefallare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ACELM skrev:
Hej! Vad skulle ni säga är tillräcklig isolering för 30m2 åretruntboende, dvs komplementbostadshus ? Ska stå i sthlm.
Har en som hävdar att väggreglar med måtten 45x45 samt 45x120 skulle vara "extra stabilt och vinterisolerat". Stämmer det? Se specifikation i bild..
Allt är ju relativt.
Min förr stuga hade 195 mm i tak och golv och 95 mm i väggar (i dalarna), funkade utmörkt för en sådan användning.
Nu bygger jag en utbyggnad i vår nya stuga, och där lägger jag 195mm t+g, och 145 + 45 mm i väggarna.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Allt är ju relativt.
Min förr stuga hade 1955 mm i tak och golv och 95 mm i väggar (i dalarna), funkade utmörkt för en sådan användning.
Nu bygger jag en utbyggnad i vår nya stuga, och där lägger jag 195mm t+g, och 145 + 45 mm i väggarna.
Ok tack! Och ja, precis som du planerar så verkar de flesta som vill ha vinterbonat bygga 145+45 i väggarna.. då är detta skralt om det blir kalla vintrar/ höga elpriser..:/

Tycker inte 120+45 är så lite, är väldigt begränsad väggyta det handlar om.

Är en avvägning mellan innermått kontra isolering samt kostnad.

Vill man bättra på isoleringen så kan en västkustskiva på utsidan göra mycket.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Energibesparing på tjocklek på väggar är ganska liten. I denna artikel https://www.byggahus.se/isolera-med-ratt-tjocklek-och-metod går dettta t.ex. att läsa: "Till exempel har han jämfört två bostadsområden med snarlika förutsättningar. I det ena området har husen 120 mm mineralullsisolering i väggarna och i det andra 340 mm. Medelvärdet för den totala energianvändningen per bostad uppgick till 15 473 kWh i första området och 15 664 kWh/år i det andra området. Trots att det senare området hade nästan tre gånger så tjock väggisolering var energianvändningen i stort sett densamma."

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Mitt garage har 145 + 45 i väggar , ISOVER UNI-skiva 33
Taket 2 x 145 , ISOVER UNI-skiva 35
Hörnen i ytterväggar är konstruerade med minimal köldbrygga .
Konstruktion av en vägg med träreglar och minimal köldbrygga i ett garagebyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Arvid och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Kollade förbrukningen från kl 22.00 till 10.00 , strax under 1 kwh :p
Håller 20 gr , utanför 10 - 15 gr
Värms med LLVP

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard.
Jag bor i Norrland och har 120mm i huset och det är inga problem att hålla det varmt. 120+45 låter helt klart rimligt i mina öron då mesta värmeförlusterna ändå inte kommer ske genom isoleringen och den är bra gjord.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag bor i Norrland och har 120cm i huset och det är inga problem att hålla det varmt.
Hälften vore nog lagom i ett passivhus

• Haha
Arvid och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Rickard. Rickard. skrev:
Jag bor i Norrland och har 120mm i huset och det är inga problem att hålla det varmt. 120+45 låter helt klart rimligt i mina öron då mesta värmeförlusterna ändå inte kommer ske genom isoleringen och den är bra gjord.
120 cm :surprised: det är 1 meter och 20 cm .
Du måste mena 120 mm !

Rickard.
Tomture61 Tomture61 skrev:
120 cm :surprised: det är 1 meter och 20 cm .
Du måste mena 120 mm !
Jag hann ändra så snabbt att det står mm i ditt citat ;)

• Gilla
  • Haha
Arvid och 1 till
  • Laddar…
A ACELM skrev:
Inga problem med 165 mm isolering i väggarna.
Däremot låter det lite med 145 mm i taket. Där skulle jag nog gärna lagt på 95 mm till.
Det står 'takstolar 45*170 isolering' vilket torde tyda på minst 25 mm luftspalt och isolering, kanske t o m så illa att det är 120 mm.
Det skulle jag nog kollat upp. Tänk "Mössa på".

J Jan_G skrev:
Inga problem med 165 mm isolering i väggarna.
Däremot låter det lite med 145 mm i taket. Där skulle jag nog gärna lagt på 95 mm till.
Det står 'takstolar 45*170 isolering' vilket torde tyda på minst 25 mm luftspalt och isolering, kanske t o m så illa att det är 120 mm.
Det skulle jag nog kollat upp. Tänk "Mössa på".
Ok tack, tänkvärt!!
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt garage har 145 + 45 i väggar , ISOVER UNI-skiva 33
Taket 2 x 145 , ISOVER UNI-skiva 35
Hörnen i ytterväggar är konstruerade med minimal köldbrygga .
[bild]

Kingspan isolering sparar in på tjockleken på väggarna genom att det har högre isoleringsvärde. Men det är också dyrare.

Tack för alla bra kommentarer. Jag har utifrån dessa och lite kontakt med hantverkare även förstått att huset ifråga är lite klent och eg inte byggt med extra stabil stomme som medger ett par flyttar.
Har fått pejl på annat hus där stomme tex inkluderar 220 mm reglar i golv, 500 mm limträbalkar i tak, 170 mm väggreglar kortsidor/gavlar samt 145 mm långsidorna.
= avsevärt mer stabilt och bättre isolerat.. fu långsidorna då.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.