Hur mycket behöver jag flytspackla?

3k läst  6 svar

1. G
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag renoverar badrum och hall med 12mm vattenburen golvvärme.
    Nu undrar jag om höjden på flytspacklet…

Då man läser instruktionerna så talar de mest om el värme och det blir svårt att översätta informationen. En säger tex att max 7mm värmekabel får användas...

För badrummet så har jag cc300,spångolv och limmad golvgips (Casco board fix).
    Purusplattan sitter nu 13 mm över golvgipset. Detta betyder att jag kommer att ha runt 15 mm spackel speciellt då fallet spacklas. Jag har gott om utrymme fritt runt purusplattan. Ur hållfasthet så tycker jag att det borde räcka?

I hallen har jag cc600 (3,5 kvm), spångolv, och putsnät. På detta tänkte jag flytspackla så jag har 5mm över slangen. Låter det riktigt?

Tack på förhand!

2. J
    Medlem Nivå 15
    Badrummet: Ja, det räcker mer än väl. Du kunde också ha skippat golvgipsen och bara kört 13 mm spackel.

Hallen: Spackla 15 mm, då är du säker på att det fungerar.

3. G
    Medlem Nivå 2
    Tack för snabbt svar och utmärkt forum!

4. J
    Medlem Nivå 15
    Varsågod för svaret, men tacka inte mig för att forumet är utmärkt, jag är bara moderator.. :)

5. B
    Medlem Nivå 1
    menar du jon_h att det räcker med en milimeter över rören i badrummet?

6. J
    Medlem Nivå 15
    Gud, nej, inte alls. Jag lyckades missa att det var vattenburet och fick för mig att det var el i och med att han pratade om 7 mm värmekabel. Ser nu att jag läste alldeles fel, tur att du var uppmärksam.

Gearbox, hoppas nu du läser detta innan du spacklar. Du behöver mycket mer än så, särskilt i hallen. Där ska spacklet ha en förstyvande funktion, och du kommer nog behöva lägga 12-15 mm över slangen. Exakt hur mycket beror lite på spackelleverantören, de har olika krav på detta.

I badrummet är böjstyvheten med råge uppfylld, och det du behöver göra nu att se till så att spackelskiktet över slingorna är tjockt nog för att inte spricka av temperaturrörelserna. Här tror jag att du i alla fall bör gå 5 mm över slingorna, men kanske mer. Samma sak här, hör med den aktuella spackelleverantören.

Sorry för mitt dåliga svar förut, ska läsa noggrannare i fortsättningen.

7. G
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag har inte spacklat ännu så ingen fara. I hallen får jag lägga på mer inga problem.
    För badrummet så räknar jag också med att böjstyvheten är OK. Från instruktioner så står det Casco minst 3mm, Sopro 5mm.
    Frågan är bara om kaklaren kan fixa att få ut 3-5mm över hela ytan nu när slangen nästan ligger i samma höjd som golvbrunnen, även om jag lämnat gott om utrymme för fallet. Minsta förhöjningsringen är 13mm så det blir onödigt mycket om jag väljer den..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: