Byggahus.se

Hur mycket avrundning är OK vid löpande räkning?

1. Y
    Medlem · 13 inlägg

Yachti

Medlem
    Hej,

Vi har i samband med en helrenovering där vi har rivit hela bostadsplanet invändigt och gjort om planlösningen passat på att byta all el.

Vi kom överens med elektrikern om att vi skulle ha ett uppstartsmöte och fastställa el ritningen och vilka höjder den nya elen skulle sitta på (modern standard istället för gammal 60tal). Vi gjorde upp att arbetet skulle vara löpande och att de hade ca 1månad på sig att göra färdigt arbetet och att det var OK från vår sida att de kunna ta oss när det fanns luckor. Detta var i Maj och p.g.a andra problem så har bygget gått lite i stå i perioder så det har inte vart jättestressigt med elen utan vi har sagt att vi tar det när ni har luckor och det har flytit på hyfsat..

Under resans gång så har de velat bli uppdaterade på ritningen igen (som de har ritat), de har allt som oftast kört under 3timmar per gång, vilket jag lyft med ägaren och sagt att det blir väldigt dyrt för mig att de kommer och packar ur, ska uppdateras på vad de ska gör och sen jobba och packa ihop och åka det vill säga jobbar max 2tim på de 3 timmarna de är på plats. På det har han sagt att det löser vi och vi rundar av lite i slutfakturan.

Nu har fakturan kommit och våra loggade 56timmar (avrundat uppåt till halvtimmar) har blivit 95,5timmar på deras rapportering.

Så vad skiljer:

ca 5timmar genomgång av arbetet utöver de 2timmar projekt genomgång det har fakturerat.(de har kommit förbi för att planera vad de ska göra nästa gång).

Minst 1timme restid per tillfälle de har vart hos oss det vill säga ca 30% tidspåslag per gång (vi bor centralt), detta är ca 25 timmar.

De övriga timmarna verkar vara att de avrundar till hel timme istället för halvtimmar.

Utöver detta så kan det tilläggas att ägaren är jätte duktig men hans anställda som vart hos oss har gjort massor av fel som har fått redas ut med back jobb och extra material.

Sen tar han otroligt långtid på sig ägaren sa att byta central tar 1dag (vi jobbar hemma så vi fråga för att veta hur långtid vi inte kunde vara hemma), men när hans anställde lämnar har han lagt totalt 18,5tim utslaget på 4dagar, rimligt?

Materialet har de fakturerat oss i de storpack de har tagit ut men under tiden de har vart hos oss har de ibland kommit förbi och plockat material (ibland så mycket så att de inte har haft material när de kommit utan måste börja dagen med en sväng till grossen).

Ska det vara så här och hur ska man tänka? Jobbet i stort är typ halvfärdigt från deras sida och jag är rädd att tar jag in en annan elektriker nu så blir det en jätte stor uppstart för att reda upp allt..

Mvh
    Trött byggherre... :crysmile:

2. S
    Medlem · Västernorrland · 6 818 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Kör man löpande räkning så kan det ju sluta i vad som helst om man inte är där själv och har järnkoll på timmar och sånt. Det bästa är ju att de får lämna offert och ge ett fast pris med lite utrymme för mer om så krävs. Även om de hugger i rejält då så¨kan det ju bli billigare än löpande..........

3. Y
    Medlem · 13 inlägg

Yachti

Medlem
    Kanske var lite otydligt men vi har jobbat hemifrån (bor i en lght i källaren), så vi har järnkoll att de har vart hos oss mindre än 56timmar eftersom vi alltid rundar uppåt till närmaste halvtimme.

4. S
    Medlem · Västernorrland · 6 818 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Jo det är ju bra i sig men man måste förstå vidden av att de får jobba på löpande räkning också. På småjobb som detta verkar vara är det ju helt vansinnigt i mina ögon. De borde ha gjort så mycket jobb att de på rak arm kan säga en schablonkostnad som borde täcka det mesta så man får fast pris.

5. Vavacon
    Medlem · 12 inlägg

Vavacon

Medlem
    Hej jag tycker att du skall ta upp det här precis som du beskriver med elfirman.
    Tror inte att det är någon större merkostnad att byta elfirma. Betala det ni anser är korrekt och håll inne med resten till ni nått en uppgörelse. Den som sitter på pengarna har bättre förhandlingsläge.
    Det blir i stort sett aldrig billigare med fast pris om firman är seriös. Jag tänker att på löpande räkning skall du ha en tydlig specifikation på tider och datum. Kommunicera överenskommelser via mejl så att det finns dokumenterat. Det är oftast det som det blir konflikt om, man har olika uppfattning om vad som är överenskommet.

6. Y
    Medlem · 13 inlägg

Yachti

Medlem
    Vi har nått en överenskommelse att vi delar på oenigheten och satt upp ett regelverk för hur vi ska köra framåt! Att köra fast pris tycker jag ofta är ok men detta var så stort och så oklart i vad det skulle innebära så de priser vi fick in som fasta var helt orimliga. En firma sa 200-250k en annan sa 1500kr/kvm på ett hus som är 300.. på fråga vill du 450k för att dra lite ny el och tråda om -Ja det låter rimligt! Så fast pris var inte på tapeten på elektriker i min hemort

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.