Hej!

Jag fick min luftvattenvärmepump (Mitsubishi Ecodan) installerad i april förra året. Jag bad om att få storleken större än den de rekommenderade mitt hus/energibehov (jag går i tankarna på eventuell tillbyggnad/koppla på garaget på pumpen också).

Är nöjd med installationen i stort, men jag tycker den låter väldigt mycket?

Fläkten på utedelen skulle väsnas en del, och jag kan tycka att det skallrar en del om utedelen när fläkten går mycket, men detta ser jag inte som ett problem eftersom den bara går mycket nu på vintern (och då är man ju inte så mycket).

Det jag däremot tycker är ett problem är att det "brusar" väldigt mycket om innedelen (tror jag det är iaf) när den drar igång kompressorn?
Den står i källaren under vardagsrummet och det är inte så bra ljudisolering mellan våningsplanen.

Är det normalt att det brusar/swooshar till varje gång kompressorn startar/stängs av?

Kan det vara något fel på min anläggning?

Mvh

Hej!
Utedel:
Skallra bör den inte göra - kan såklart komma lite med tiden - men en nyinstallerad bör tekniker titta på. Kan ju vara någon vibration som uppkommer vid vissa frekvenser som kan åtgärdas på enkla sätt. Eller om det är någon skruv som är lite lös. Kan ju även vara något rör som nöts eller likande och det vill man undvika.

Innerdelen vet jag inte riktigt - men kanske är något flöde av vatten som låter? Eller att den vänder avfrostning. Spontant låter det som ett ljud att leva med. Eller så går det att sätta någon akustikskiva eller liknande i pannrummet som kan dämpa ljudet.

Men tycker ändå att du ska ta kontakt med installatör - antingen att de kommer förbi och de får lyssna eller att du spelar in och skickar så de får lyssna.

MVH
Robin

Robin Toneby Robin Toneby skrev:
Hej!
Utedel:
Skallra bör den inte göra - kan såklart komma lite med tiden - men en nyinstallerad bör tekniker titta på. Kan ju vara någon vibration som uppkommer vid vissa frekvenser som kan åtgärdas på enkla sätt. Eller om det är någon skruv som är lite lös. Kan ju även vara något rör som nöts eller likande och det vill man undvika.

Innerdelen vet jag inte riktigt - men kanske är något flöde av vatten som låter? Eller att den vänder avfrostning. Spontant låter det som ett ljud att leva med. Eller så går det att sätta någon akustikskiva eller liknande i pannrummet som kan dämpa ljudet.

Men tycker ändå att du ska ta kontakt med installatör - antingen att de kommer förbi och de får lyssna eller att du spelar in och skickar så de får lyssna.

MVH
Robin
Hej igen!

Tack för svar!

Det som skallrar på utedelen är ena sidan (blir tyst om man trycker lite med handen) och vad jag kan se finns där nog inget som kan bli nött (som skulle kunna ta skada).

Vatten tror jag inte det är, utan detta ljudet kommer varje gång i samband med att kompressorn startar/stoppar (tror jag iaf).
Innedelen avfrostar väl inte? För jag är säker på att ljudet kommer inifrån (hörs mindre ute).

Men jag ska höra av mig till firman som installerade och se vad de säger!

Tack! 🙂

F
Har också ecodan, det är en av de mest högljudda på marknaden tyvärr, Mitsubishi har falsk marknadsföring.

Innedelen låter främst av cirkulationspumpen. Denna är på max som standard. Du kan prova att ställa ner den och kolla vilken delta du får. Har du raddar bör du ha 5-7 grader helst. Jag klädde frontluckans insida med ljuddämpningsplattor från biltema, hjälpte lite grann.

Utedelen är hopplös. Kompressorn visslar väldigt mycket vid kallstart och detta ljud följer med rören in. Vid minsta isbildning blir det någon slags turbulens och det låter som en lastbil på tomgång. Sen skallrar den också. Hade installatören ute men de sa det var normalt. Det finns en lång tråd på värmepumpsforumet om detta problem. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68415.0

Tyvärr bara att beklaga över ett dålig köp och välja ett bättre märke nästa gång t ex Nibe.

Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Hej igen!

Tack för svar!

Det som skallrar på utedelen är ena sidan (blir tyst om man trycker lite med handen) och vad jag kan se finns där nog inget som kan bli nött (som skulle kunna ta skada).

Vatten tror jag inte det är, utan detta ljudet kommer varje gång i samband med att kompressorn startar/stoppar (tror jag iaf).
Innedelen avfrostar väl inte? För jag är säker på att ljudet kommer inifrån (hörs mindre ute).

Men jag ska höra av mig till firman som installerade och se vad de säger!

Tack! 🙂
Hej!
Jag tänker att det kan vara att en ventil slår till i samband med avfrostning. Köldmedierören går ju in till växlare i innerdelen. Det brukar låta en del i samband med dessa moment då du vänder kylkretsen. Kopplar ihop det med beskrivningen med Swoosh!!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.