Byggahus.se

Hur murar man in en insatskamin modell större

1. magnusss
    Medlem Nivå 6
    Min sambo impuls köpte en insatskamin på villamässan och som hon trodde att jag skulle kunna citat "pluppa in” där den gamla stod.

Tanken var att kunna se brasan från både vardagsrum och kök.(Insatsen heter supra 583 N och har glas samt går att öppna på två sidor).

Det tog mig 3veckor att ens få in den i huset då den väger 200kg
    Jag har ingen aning om hur man murar än mindre mura in en insats som är öppen på två sidor och har en rökkanal på 200mm.

Någon som har något tips hur jag skall gå tillväga?

2. I
    Anonym
    Man brukar inte mura in en insatskamin, antingen den går att se från en eller två sidor och förklaringen är enkel: den expanderar av värmen och behöver plats för att utvidga sig. Så ställ in den i hålet enligt installationsanvisningen och anslut en rökgaskanal av fleximodell (slang) till rökröret i den pipa som har tillhört tidigare öppen spis. (Det är till det man har en insatskamin, eller så handlar det om något annat.)

3. morsan
    Medlem Nivå 10
    Den enda jag hittar på Supras sida är
    Univers 582 N
    Beskrivning[​IMG]

582 N har dubbelsidigt glas.
    Ena sidan hiss/sidohängt glas.
    Andra sidan sidohängt glas.
    Benställning som standard.

Såg också några bilder med inmurade insatser men hittar dem inte nu :(

4. magnusss
    Medlem Nivå 6
    Just en sådan är det men min heter 583 (vet ej skillnaden).
    Dock så har våran två kanaler på vardera sida av rökkanalen (förmodar att det är för att kunna dra kanaler till andra rum).

Jättesnygg, men hur murar jag in skiten?
    Känns som jag får ta hem en murare/sotare?? någon gång när man har vunnit på lotto.

Så här ser det ut där jag skall ha den.

5. magnusss
    Medlem Nivå 6
  6. morsan
    Medlem Nivå 10
    Och här hittade jag några bilder iaf :)

7. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Anlita en murare eller kaminnisse.... Drt där är allvarliga saker om man inte gör rätt..... Tänk på att det blir farliga gaser från en kamin.... Om det görs på fel sätt så äventyrar du hela familjen..... Gasen är ju dessutom luktfri..... Koldioxid...