Byggahus.se

Hur mura yttervägg 45 gradersvinkel med isoleca?

1. T
    Medlem · 4 inlägg

Tobbe Brolin

Medlem
    Jag har mina idéer naturligtvis, men undrar om det finns någon som gett sig i kast med detta och hur löste ni det?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Går dom inte att skära av i 45 grader med en vinkelslip och stenskiva , och sedan lägga i ett par järn som extra armering mellan skiften , som går en halv meter in på nästa sten

3. T
    Medlem · 4 inlägg

Tobbe Brolin

Medlem
    Ja, det vore ju enkelt, om det var något i stil så här som menades:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vinkel1.png

Och sen skifta genom att vända på steken. Men hur kan jag då lösa problemet att isoleringen blir blottad på sidorna? Och även i skarven ligger isoleringen mot murkant, är det ett problem?

4. D
    Medlem · Halland · 95 inlägg

Dave13

Medlem
    Nej, du får ju vända dom så isoleringen möts o skarven också.

5. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 550 inlägg

13th Marine

I sorg
    Fast då får du generalskarv.

Har du provat att fråga tillverkaren om förslag?

6. T
    Medlem · 4 inlägg

Tobbe Brolin

Medlem
    Tack för svaren. Helst vill jag ju undvika skarv i yttervinkeln och generalskarv är nog inte att tänka på över huvud taget. Det bästa jag har kommit fram till själv så här långt är någonting i stil med:
    vinkel2.png
    Finns det några kardinalmisstag med denna lösning? Har frågat leverantör om förslag.

7. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Hade jag varit du, hade jag skarvningen enl inlägg tre. Betydligt stabilare. Att inte isoleringen blir heltäckande, hade jag gett blanka tusan i!

• Laddar…
  8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Glöm inte armering i vecket

9. P
    Medlem · Östergötland · 282 inlägg

Pucco

Medlem
  10. T
    Medlem · 4 inlägg

Tobbe Brolin

Medlem
    Ja, där fick du till det! Jag tänker iof att överlappningen blir lite för fattig. Men om man kunde limma ihop skarven tillräckligt starkt så att det fungerade som ett homogent block kanske... Men för mig är det nog fortfarande förslag i inlägg #3 som gäller om man är lite rationell också.

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 656 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Hur mycket pill och spill kan du tänka dig? Om du gör enligt #3 och utöver det kapar upp några block längsledes så kan du använda dessa som lock på den öppna kanten (efter att motsvarande bit på kortänden tagits bort).

Vill du vara riktigt materialeffektiv kapar du bara innersidan och kärnan på det block som har kärnan inåt skarven. Då får du nog ut fyra lock per slaktat block (annars blir det nog bara två).

Hade jag kunnat rita hade jag gjort det...

12. M
    Tillbyggare · Skåne · 186 inlägg

MoggeS

Tillbyggare
    Vilket förslag blev det? Är i samma sits med isoblock i 45 grader..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.