Byggahus.se

Hur monterar man ny ytterdörr på ett gammalt tegelhus?

1. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Som ni ser på bilden så är den nya dörren smalare men högre. Jag tror att det rör sig om 5cm mindre på varje sida om man centrerar dörren och närmare 10cm högre på höjden.

Hur installerar jag denna bäst och på snyggaste sättet?

Ska det reglas och sedan plåtas eller ska man lägga på någon putsskiva?

Ska man bygga igen öppningarna upptill och på sidorna med leca eller liknande och sedan putsa? Hur gör man med infästningen då?

Valvet ska självklart vara kvar oavsett lösning.
    Och nej, jag vill inte renovera denna miffodörr som knappt går att stänga och som läcker luft som ett såll trots 5 försök att täta den med marknadens alla tätningslister och knep.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    door.jpg

Redigerat 10 mar 2015 12:30
  2. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Kan du inte bara köpa en ny dörr som har samma mått som den gamla? Alla seriösa tillverkare kan väl leverera dörrar i millimeterintervall.

3. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Nej, dörr inköpt. Hade inte lust att betala 25.000kr per dörr när man ska ha två.

4. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Bump

5. D
    Medlem Nivå 3
    Enklast vore om du kunde montera som det är på sidorna. Osäker på hur långa karmskruven är... Lite större foder runt. Isolera bra mellan karm och vägg bara. Murar du upp måste det gå in järn i väggen för stabiliteten. Har en länk nånstans gällande att göra mindre öppning, återkommer...

Vill du ha puts upptill annars kanske det Går enklast att sätta igen med trä å isolering osv.

Vi köpte nyss måttbeställd dörr för ca 11.000 så visst finns det billigare sådana också (lämna tillbaka nuvarande å ändra?).

Lycka till!

6. D
    Medlem Nivå 3
  7. D
    Medlem Nivå 3
    En av de sista posterna tar upp förminskning av dörr. Dock inomhus men egentligen samma problematik som du har