hejsan.... igen. har två vattenrör till element, tror det står 1/4 på de och gissar att dom är 40mm eller strax under.
Jag vill kapa dessa på mitten och ha dit en kran där, vet nån om man kan göra det själv? och hur det görs? rören är gissningsvis av järn.
dock har jag inte möjlighet till varken svetsning eller lödning.
jag har pillat med mindre kopparrör, men det är ju mjukare, och då hade jag insatshylsa, och kona när man skruvade. men dessa rören är förtjocka för såna grejer.
tacksam för tips :)

Klämring med super blue....

okej. hur fungerar det? är det svårt? är det dyrt?

Du kommer inte åt att gänga dom eller?
1/4" eller 40 mm? Det är stor skillnad på dom måtten. Har du verkligen 40 mm rör till elementen hemma? Det är rejält överdimensionerat för ett bostadshus. :)

njae.... 2 ballofix klämmring, klämmringarna byter du ut mot 4 super blue...
jag gjorde så med mina stålrör.

Behöver inte vara överdimensionerat om det är ett gammalt hus med självcirkulation.

En kompis har tretums rör.

Protte

Krilleman
Stålrör har standard-dimensioner mät exakt för ett exakt svar!

26,9mm = 3/4"
33,7mm = 1"
42,4mm = 1 1/4"
48,3mm = 1 1/2"

Super blue och vatettes röda går bara upp till 1"! Det lutar åt unifix (reparationskoppling) om du inte kan gänga...

1 1/4" unifix finns här:
http://www.vvs-boden.se/unifix-651-utvandig-gg-424xr32-p-8323.html

Redigerat:
Jag har 1", visste inte att det var max på blue...

okej okej, jag tror rören är 40-42. jag kan inte gänga dom eftersom dom är så stora.
ursäkta om jag inte var tydlig, det är rören från pannan under golvet som delar sig och går in under ett utbygge där jag inte kommer åt att se dom, men jag tror deom läcker där under, alltså inte de mindre rören som går till elementet utan från stamen eller vad man ska säga.

Krilleman
Lite hur det går till finns förklarat här, hopphare ville ha in två T-rör på en 3/8 ledning, samma princip som du vill ha, dubbla unifixer med en ventil pågängad. Hopphares bilder hittar du här

I unifixen som redan jag länkat till passar denna, lång eller kort spindel väljer du själv.
Kort spindel (liten hals) http://www.vvs-boden.se/beulco-ba-107-kulventil-med-inv-gg-r40-p-370.html

Drar dock iväg lite i pris tack vare storleken, fyra unifixer och två ventiler kostar nästan 2000:-

Redigerat:
tackar tackar, förlåt att jag är så dum som jag är, men jag har mätt fel rör, det handlar om 1" tror jag då jag får det till 33 nånting.... dumma dumma jag

Krilleman
Då blev det ju en annan historia. Har du stumt mått eller kan du dra isär rören lite (ca 3cm krävs) efter kapning?!

det är stumt, jag funderar på att höra vad en rörläggare tar för att dra nya kopparrör synliga till elementen.handlar om ca 15 meter rör.

vet nån vad man kan se priser på olika rörkopplingar till 15 och 22mm kopparör??? skarvhylsor m,m

Ankan78 skrev:
vet nån vad man kan se priser på olika rörkopplingar till 15 och 22mm kopparör??? skarvhylsor m,m
http://www.rinkabyror.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.