8 408 läst · 18 svar
8k läst
18 svar
Hur monterar man köksfläkt i specialbyggd kåpa?
Hade själv en liknade murad kåpa i mitt förra hus men häll och vedspis, då monterade jag fläkten över hällen.
Tror det var en Electrolux som jag satte då.
Dåligt drag var det iallafall ,sen var den ansluten mot en murad skorsten vilket inte är optimalt.
Tror det var en Electrolux som jag satte då.
Dåligt drag var det iallafall ,sen var den ansluten mot en murad skorsten vilket inte är optimalt.
Det ska inte bli dåligt drag för att skorstenen är murad.
Återigen, fråga sotaren som ska godkänna. De tolkar reglerna olika.
Regeln säger max 85 grader mot brännbar byggnadsdel. Men vad som krävs för att uppfylla det finns det många åsikter om. Jag har själv mätt temperaturen under kanten på min kåpa efter långvarigt och kraftigt eldande och det var under 80 grader. Den är 70cm över spisen. Då håller ovansidan av stekplattan cirka 470 grader på varmaste stället och eldstadsluckan cirka 300 grader. (Inte direkt barnsäkert.)
Återigen, fråga sotaren som ska godkänna. De tolkar reglerna olika.
Regeln säger max 85 grader mot brännbar byggnadsdel. Men vad som krävs för att uppfylla det finns det många åsikter om. Jag har själv mätt temperaturen under kanten på min kåpa efter långvarigt och kraftigt eldande och det var under 80 grader. Den är 70cm över spisen. Då håller ovansidan av stekplattan cirka 470 grader på varmaste stället och eldstadsluckan cirka 300 grader. (Inte direkt barnsäkert.)
Givetvis är det så men om draget verkligen blir dåligt trots att pipan har tillräckligt stor area (vilket inte brukar vara något problem i en murad skorsten) så är fläkten för klen (eller så kan pipan blivit tilltäppt på något sätt). Jag har min fläkt kopplad till en murad skorsten så att det blir tre 90 gradersböjar och jag använder nästan aldrig högsta hastigheten på fläkten eftersom det blir alldeles för mycket drag.Traume skrev: