Byggahus.se

Hur montera vägghängd egenbyggd tv-hylla på gipsvägg

1. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Jag har tänkt bygga en egen tv-bänk av återvunnet trä som jag tänkt montera upp på väggen. Så det blir en vägghylla som tv:n (Samsung LED) står på. Väggen är av gips. Nu undrar jag vilka metoder som finns att gå till väga här för att montera upp den på. Vilka typer av konsoler som är bäst för detta ändamål och pluggar mm. Om man bör förstärka det hela på något sätt eller så. Vill gärna höra vad som rekommenderas och varför.

Önskar att konsoler syns så lite som möjligt men förstår att det blir svårt att undvika.

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Det enklaste är väl att försöka dra skruvarna i redan befintliga reglar, och skulle det mot förmodan inte passa så beror det väl lite på hur tung själva tv-hyllan kommer att bli.

Men..

Alternativ 1 är att sätta vanliga konsoler (http://static1.bygghemma.se/product...-4d6afa528b36/konsol-lundbergs-sixten-vit.jpg) helst i dina reglar, alternativt sätta mollypluggar beroende på hur tung din hylla kommer att bli.

Alternativ 2 går att tillämpa om reglarna i väggen inte sitter exakt var du vill ha dem. Då behöver du komplettera bakom gipset med reglar, så kallade kortlingar. Oftast sätter man dessa vågrätt mellan sina ordinarie väggreglar samt infäster dem på lämpligt sätt - t.ex. med vinkeljärn eller bara träskruv snett in eller från andra sidan regeln. Alternativ 2 innebär alltså att du behöver komma in bakom gipset med en regel.

Alternativ 3 är mitt sista tips och egentligen undrar jag varför du inte bara väljer att sätta tvn på väggen istället för på en hylla? Kablar osv kan du faktiskt gömma inuti väggen och sätta eluttaget precis bakom tvn så det inte syns osv.

Att ha helt osynliga konsoler på en hylla är jag nästan alltid emot eftersom det i princip alltid medför att hyllan kommer att vika sig framåt. Ta en titt i ett IKEA-varuhus på deras hyllplan med helt osynlig konsol och förvånas över att samtliga hyllor i butiken lutar framåt. Så vill du nog inte att din tv-hylla ser ut.

3. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Tack för svaret TuXy. Jag har redan haft som tanke att kanske sätt tv:n på väggen. Men har inte bestämt mig om jag vill göra det eller ej och tänker att det inte kan skada att åtminstone göra en hylla som, om jag vill, kan bära en tv. I annat fall ska det vara spelkonsol, digitalbox m.m. på hyllan (-orna, blir nog två i höjd)

Att gå in bakom gipset känns inte som ett alternativ för mig. Det blir nog att försöka hitta reglar att fästa i. Sen vet jag att jag inte ville att konsoler skulle synas. Men hittade när jag nyss satt och letade stabila konsoler detta: https://www.byggmax.se/forvaring/vaggskenor-och-konsoler/konsol-p257221. Och det tror jag kan ge en snygg industriell stil på det hela.

Är mollyplugg något som kan användas även i reglar eller ska det vara enbart skruv där? Bör jag använda ringar eller annat? Vad för sorts skruv använder jag till denna konsol? Ska jag försöka hitta en gipsskruv som griper tag i stålregeln men som har platt huvud för konsolen?