Byggahus.se
Hej!
Vi håller på med ett enklare duschrum på landet och behöver input i hur vi sätter fast smyglisterna mot det böjda taket. Listerna målades förra året och pga annat (barn...) så kommer du upp först denna sommar och
nu har träet torkat och listen är ganska hård.

Tror ni att det fungerar att kapa den i rätt längd och sedan skjuta fast den eftersom man böjer? Går den av? Orkar man ens att böja? Bifogar bild på tak och listens form. Vi undrar även hur vi gör en snygg anslutning mot listen som redan är fastsatt (till vänster i bild) Antar att man behöver konstruera en mall av något slag...

Tack på förhand!

• Grönmålade paneler på vägg och böjt tak i ett duschrum med en trälist intill en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller upp en målad trälist med en skuren profil mot en otydlig bakgrund av ett duschrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en liten kvartstav? Den är ganska böjlig. Får skjuta/spika tätt bara. En annan variant är att man sågar spår i bakkant på listen, blötlägger den och sen formar Den efter taket. Gäller att vara lite försiktig bara.

Givetvis följer måleriarbeten efter ibland.

Så brukar jag göra när jag socklar/listar runt runda saker och böjda ting.

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Tack för svar! Vi ska nog testa att såga i bakkant och blötlägga. Kvartstaven är ca 20mm så det är inte den minsta varianten. Det är målat med linoljefärg så jag hopps den är lite flexibel.

Hur länge behöver man blötlägga cirka? 1h? 6h?

Håll den blöt/fuktig och forma den efter taket. Inte ovanligt att den går av ibland, så är det ibland

• Gilla
godivaex
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Håll den blöt/fuktig och forma den efter taket. Inte ovanligt att den går av ibland, så är det ibland
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.