Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur montera rotdosa?

1. T
    Medlem · 16 inlägg

tantgredelin

Medlem
    Jag skall montera en rotdosa i en 10mm masonitvägg med isolering bakom. Vet någon nån bra beskrivning hur man går tillväga? Vad ska fästena på rotdosan gripa tag i? Ska man pressa in rotdosan och trycka ihop isoleringen eller ska man dra ut så mycket att man får in dosan? Genom hålet i väggen där elledningen kommer ut (Det är ett tidigare utanpåliggande eluttag) så sticker det ut plast så jag tror att det finns en fuktspärr i väggen.(Det är en yttervägg). Kan det stämma? Vad är egentligen en rotdosa/apparatdosa till för? Man kan ju montera ett infällt eluttag utan en sådan. Är det för att underlätta montering eller brandföreskrifter?

2. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Tja

man får inte montera ett väggutag utan dosa.
    du bör ej använda klamerna på uttaget utan i stället fästa uttaget med skruvarna på dosan (risk att skada kablarna)
    när det gäller isoleringen skulle jag skärabort just där dossan ska sitta, både för att slippa ha tryck bakom dosan och för att isoleringen fungera ej om den är pressad..

när du tryckt i dosan så har du 2 skruvar på var sida , en av dom är till att spänna dossan. (klapperna åker ut och pessars mot masoniten i ditt fall, räkna med att du får skuva en stund) om du inte har maskin.

bara en fråga, kommer kablen från väggen innan eller har du petat in en ny kabel?
    om du petat in en ny kabel utan slang/rör tänk på att den ska vara en ekk.

hoppas detta hjälper dig på vägen.

/chali

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.