Jag håller på att bygga en växtvägg, dels av 45x45-regel, dels av gamla fönsterbågar. Jag har renoverat bågarna (10 st.) under vintern och nu är tanken att de ska på plats för att kunna ha växtväggen till tomatodling.
Till detta har jag köpt Habos lyftgångjärn. Bågarna är inte så djupa, så jag har fått ta en mindre modell, men det borde inte vara något problem. Har också försänkt försänkningarna bättre, så att skruven kommer ner ordentligt och lägger sig i nivå med stålet. Tanken är att fräsa ur både båge och stomme, med lite marginal, och sedan få detta på plats. Utrymmet är aningen större (alla bågar är lika stora) i både höjd- och breddled men det är inte jättemycket att spela med. Eftersom det är ett växthus kommer det inte behöva vara alltför tätt men jag vill inte att det ska se snett ut heller.
Det jag nu har problem är hur jag rent praktiskt monterar dessa. Jag har en fräs med notfräs, så det är i sig inga problem att göra uttagen. Men i vilken ordning görs detta bäst? Jag kommer antagligen att vara själv, så jag har ingen som kan hålla och bågen är gammal (kärnvirke) och rätt tung. Min idé var att fräsa in delen utan tapp i bågen, och detta gör jag givetvis innan montering (uppe och nere). Men sedan? Först måste jag (väl?) montera den övre gångjärnstappen i stommen. Detta blir till att mäta, men jag får antagligen fräsa med lite marginal så att den kan flyttas upp eller ned vid behov. Sedan haka på bågen och hålla den rakt, ihop med nedre gångjärnet, rita av där det ska vara, fräsa och sedan skruva fast.
Så tänker jag, men har jag missat något, dvs. finns det något enklare sätt att göra detta?