Hej hallå!

Vi har altandörrar enligt bild nedan. Någon som vet om man enkelt kan montera handtag på utsidan av dörren då både barn och husdjur gärna stänger dörren inifrån, vore bra att kunna öppna från båda håll.
Hur gör man enklast detta?

• Altandörr med närbild på kromat handtag och lås, fundering kring montering av ytterligare handtag på utsidan för att öppna från båda hållen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit altandörr med stort glasparti och ett handtag på insidan, frågor kring montering av handtag på utsidan av dörren för enkel öppning.
    Skapa konto
  • Närbild på metallstång med ingraverade siffror och bokstäver på en altandörr, beskriver dörrens sidopanel och beslag.
    Skapa konto
Det var en del pyssel kommer jag ihåg men nöjer man sig med bara lås från insidan så är det relativt enkelt. Glöm inte bort brytvridskyddet som ska lösa ut om någon med våld försöker vrida upp handtaget på utsidan.

• Gilla
Fredrik Ch
  • Laddar…
F Fredrik Ch skrev:
Hej hallå!

Vi har altandörrar enligt bild nedan. Någon som vet om man enkelt kan montera handtag på utsidan av dörren då både barn och husdjur gärna stänger dörren inifrån, vore bra att kunna öppna från båda håll.
Hur gör man enklast
J Josth skrev:
Det var en del pyssel kommer jag ihåg men nöjer man sig med bara lås från insidan så är det relativt enkelt. Glöm inte bort brytvridskyddet som ska lösa ut om någon med våld försöker vrida upp handtaget på utsidan.
Ta bort låset på insidan. Då ser du om det är möjligt att komma åt låsmekanismen från utsidan genom att borra ett hål som det är gjort på insidan.

• Gilla
Fredrik Ch
  • Laddar…
Det går att borra igenom dörren och montera en handtagskoppling 833 samt ett handtag på utsidan.
Det finns bättre beskrivet i andra trådar på forumet.
Om handtaget sitter med envägsskruv så måste de lossas för att få lös handtaget, det är möjligt att montera utan att lossa handtaget men jag tycker det är enklare att lossa handtaget.

• Gilla
Fredrik Ch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.