Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur montera gips på gips utan regel

1. J
    Medlem · Värmland · 281 inlägg

Jimmu

Medlem
    Nu behöver jag er hjälp!! Jag har gipsat garaget nu, men i ett hörn mot en mellanvägg som gränsar mot ett förråd (garaget har en mellanvägg somdelar av garaget mot en förrådsdel) så träffar jag ingen regel som jag kan skruva gipsskivan i.

Går det att fästa skivan i enbart den andra gipsskivan?
    Skivan är 1200mm, reglarna sitter på c-c 600mm så på vänstersidan är på mitten är den uppskruvad genom båda gipsskivorna och sedan in i regeln.
    Hur gör jag på högersidan??

Tacksam för snabba svar då vi ska koppla in vägguttagen och börja måla nu under helgen.

Tack på förhand!!

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 815 inlägg
    Nästa gång ser du till att ha OSB bakom gipsen så har du alltid något att skruva i!!!

Men, i ditt läge skulle jag ta vanligt vitt trälim och limma fast gipsskivan. Kommer sitta som berget.

3. J
    Medlem · Värmland · 281 inlägg

Jimmu

Medlem
    Satt gipsskivor på väggarna innan, och efter att ha rådfrågat på detta underbara forum fick jag till svar att det bästa alternativet i mitt fall var dubbelgips med förskjutna skarvar.
    Nu har jag gjort det i hela garaget men tyvärr missade jag en regel :(

Så jag tänkte ifall det fanns något bra sätt att få ihop gipsskivorna med varann, då den understa skivan sitter skruvad rätt i regeln.

• Laddar…
  4. V
    Medlem · Västra Götalands län · 522 inlägg

viktorj

Medlem
    Finns en plåtginkel som heter lp50. Den e kanon i detta läge

5. J
    Medlem · Stockholm · 74 inlägg

Jc1972

Medlem
    Som tidigare talare rekommenderat: limma. Finns speciellt gipsskivelim, men det är dyrt. Till din (vad jag förstår) blygsamma yta går det säkert bra med sättlim, tex PL200/PL400 eller liknande. Mecka ihop en anordning av några brädor och en regel så att du kan sätta press på den limmade skivan under limmets härdning.

Har man större ytor där man vill komplettera ett lager gips och där regelavståndet inte funkar så kan man skruva plåtband (pb50 tex) på bef lager gips och in i befintliga reglar, och sedan skruva det nya lagret gips i plåtbandet.

Så gör man ofta om man ska komplettera gamla väggar som har regelavstånd cc 600mm (och då gipsskivor 1200mm) med ett lager extra gips med bredd 900 mm.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.