Valde snett när jag köpte altandörr, så nu sitter den där utan att kunna öppnas utifrån. Jag skulle behöva montera ett handtag så jag kan dra upp den utifrån, alltså bara för att få tag i dörrbladet, inte påverka själva låsmekanismen.

Dörren är alubeklädd trädörr. Hur gör jag för att inte förstöra själva dörren? Tätning? Typ av skruv? Förslag på handtag?

• Altandörr med vit träkarm och aluminiumbeklädnad, sedd från insidan. Dörren saknar ytterhandtag. Skruvar och tätningslist synliga vid dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr med aluminiumbeklädnad visas från sidan, dörrbladet kan inte öppnas utifrån. Närbild på lätt öppnat dörrfäste och tätning mellan dörren och väggen.
    Skapa konto
Altanhandtag utan finess. Är det det du frågar om?
Jag har en liknande som de på bilden, bara för att kunna öppna dörren, inte lås-öppna dörren!

Bilder på olika typer av draghandtag för altandörr, med produktnamn och priser från olika återförsäljare.
Skapa konto

C Civilpolisen skrev:
Altanhandtag utan finess. Är det det du frågar om?
Jag har en liknande som de på bilden, bara för att kunna öppna dörren, inte lås-öppna dörren!

[bild]
Precis, det jag undrar är vilken skruv och vilken annan ev tätningsmetod jag ska begagna för att fästa ett sådant handtag utan att det framöver blir problem. Det problem jag själv kan tänka ut är såklart vatteninträngning, men det finns säkert andra problem jag inte tänkt på.

Sorry för oklart formulerad fråga!

Draghandtag Fix 34 är ganska vanligt då det har samma hålbild som ett standard fönsterhandtag.
Det behövs normalt inga tätning det går ofta att använda medföljande skruv (det finns olika förpackningar både med och utan medföljande skruv).
Om du har några specifika funderingar så fråga dörrtillverkaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.