Hej
Vi bor i en hyresrätt och har en taklampa som jag förstår behöver borras upp i taket, se bild.
I taket har vi ett typ tanklock med en krok, se bild nummer 2. Går det på något vis ändå att montera lampan med den anordningen?
Vi bor i en hyresrätt och har en taklampa som jag förstår behöver borras upp i taket, se bild.
I taket har vi ett typ tanklock med en krok, se bild nummer 2. Går det på något vis ändå att montera lampan med den anordningen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 396 inlägg
Nej, det passar ju inte ihop. Du får sätta lampan bredvid lamputtaget och jacka ur armaturen för en kabel.
Eller så byter ni armatur till en som stöder lamputtag.
Eller så byter ni armatur till en som stöder lamputtag.
De två skruvar som sitter under det befintliga täcklocket passar väl mot armaturens fäste så du kan skruva upp den mot befintlig takdosa. Hopkopplingen erfordrar då elektrisk behörighet. Så om du demonterar befintlig Schneider-upphängning ska det nog gå. Jag antar att armaturen sedan fästs i sidan på plåtblecket.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 396 inlägg
Ja men det är inget svar jag vill ge på detta forum, om det inte måste bli sista nödlösningen. Det är dels väldigt dumt och dels ett behörighetskrävande arbete.B Bengt Wahrolen skrev:De två skruvar som sitter under det befintliga täcklocket passar väl mot armaturens fäste så du kan skruva upp den mot befintlig takdosa. Hopkopplingen erfordrar då elektrisk behörighet. Så om du demonterar befintlig Schneider-upphängning ska det nog gå. Jag antar att armaturen sedan fästs i sidan på plåtblecket.
Kanske kommer vi att få se lamparmaturer med krokar/fäste anpassade för de nya DCL-uttagen som nu också har fått en krok för upphängning?
Äldre armaturer som såldes i Sverige hade ofta eller alltid en krok som passade till våra lamputtag.
Enkelt att hänga upp lampan, det svåra var kanske att stå på en stol och försöka häkta på kroken. Sedan var det bara att dra åt vingmuttern så satt armaturen i taket.
Äldre armaturer som såldes i Sverige hade ofta eller alltid en krok som passade till våra lamputtag.
Enkelt att hänga upp lampan, det svåra var kanske att stå på en stol och försöka häkta på kroken. Sedan var det bara att dra åt vingmuttern så satt armaturen i taket.
Den armaturen är tänkt att sättas fast utan lamputtag. Nu har du enligt mig ett enormt fult utvändigt lamputtag för DCL som mest liknar en förvuxen brandvarnare.
Ta bort lamputtaget och skruva upp armaturen i taket som det är tänkt. Eller så kör du på Bos förslag och skruvar upp den bredvid men det blir ju om möjligt ännu fulare...
För ordningens skull berättar jag att det är ett behörighetskrävande arbete.
Ta bort lamputtaget och skruva upp armaturen i taket som det är tänkt. Eller så kör du på Bos förslag och skruvar upp den bredvid men det blir ju om möjligt ännu fulare...
För ordningens skull berättar jag att det är ett behörighetskrävande arbete.
Klicka här för att svara