9 327 läst · 37 svar
9k läst
37 svar
Hur minska insyn och buller från väg?
Att byta fönster är en stor kostnad, när/om ni ger er på detta är tipset att kolla på tillägg för ljudreducerande. Vi har en en lågt traffikerad 30 väg utanför två sovrum där varje rum har 17x13 fönster. I samband med husbygget betalade vi 2200 kr per fönster och gick då från 36 db till 39 db i ljudisolering. Det fanns också en högre nivå men då hade det varit 7500 kr per fönster vilket vi tyckte var för mycket.
En annan sak som kan minska ljudet är att se över ventilationen, Vi märker i garaget som har självdrag och öppna ventiler har mycket tydligare trafikljud än bodelen som har FTX och därmed helt slutna väggar och ljudisolerade tilluft.
Är medveten om att båda dessa alternativ är långt ifrån billiga att ge sig på, men ni kanske funderar på dessa delar eller det kanske blir aktuellt i framtiden och då får ny synergi effekter.
En annan sak som kan minska ljudet är att se över ventilationen, Vi märker i garaget som har självdrag och öppna ventiler har mycket tydligare trafikljud än bodelen som har FTX och därmed helt slutna väggar och ljudisolerade tilluft.
Är medveten om att båda dessa alternativ är långt ifrån billiga att ge sig på, men ni kanske funderar på dessa delar eller det kanske blir aktuellt i framtiden och då får ny synergi effekter.
Min höst personliga åsikt är att stänga in sig på tomten är rätt trist och skapar en riktigt tråkig gatuvy. Har en hög thujahäck som sträcker sig runt hela vår nedsida huset som jag gissar att tidigare ägare satt upp som ljudvall/insynsskydd. Vissa högre frekvenser kanske den filtrerar men över lag så vänjer man sig vid ljudet av bilar och det är bara när det kommer någon som tycker om ”det fräcka ljudet” av en obefintlig ljuddämpare som det stör. Hade själv aldrig planterat häcken men när den nu är där får den vara kvar och klipps av en firma en gång om året. Uppfattar det dock som instängt och lite fängelselikt när man går där på gräsmattan och undrar vad som händer på utsidan.
Fönstren är ett kapitel i sig och ett, som du skriver, dyrt sådant.T Tinototem skrev:Att byta fönster är en stor kostnad, när/om ni ger er på detta är tipset att kolla på tillägg för ljudreducerande. Vi har en en lågt traffikerad 30 väg utanför två sovrum där varje rum har 17x13 fönster. I samband med husbygget betalade vi 2200 kr per fönster och gick då från 36 db till 39 db i ljudisolering. Det fanns också en högre nivå men då hade det varit 7500 kr per fönster vilket vi tyckte var för mycket.
En annan sak som kan minska ljudet är att se över ventilationen, Vi märker i garaget som har självdrag och öppna ventiler har mycket tydligare trafikljud än bodelen som har FTX och därmed helt slutna väggar och ljudisolerade tilluft.
Är medveten om att båda dessa alternativ är långt ifrån billiga att ge sig på, men ni kanske funderar på dessa delar eller det kanske blir aktuellt i framtiden och då får ny synergi effekter.
Det är gäller att få till en balans. Alltför höga och frodiga häckar kan även stänga inne och göra att marken tar längre tid att torka upp efter regn. Etc. Men lite mer växtlighet kommer vi tillföra.T TypRätt skrev:Min höst personliga åsikt är att stänga in sig på tomten är rätt trist och skapar en riktigt tråkig gatuvy. Har en hög thujahäck som sträcker sig runt hela vår nedsida huset som jag gissar att tidigare ägare satt upp som ljudvall/insynsskydd. Vissa högre frekvenser kanske den filtrerar men över lag så vänjer man sig vid ljudet av bilar och det är bara när det kommer någon som tycker om ”det fräcka ljudet” av en obefintlig ljuddämpare som det stör. Hade själv aldrig planterat häcken men när den nu är där får den vara kvar och klipps av en firma en gång om året. Uppfattar det dock som instängt och lite fängelselikt när man går där på gräsmattan och undrar vad som händer på utsidan.
Svårt se exakt men skulle tippa på du behöver ca 3m högt tätt plank i u form som muren häcken är nu...har funderat hur man kan lösa det med något slags vinch för bara använda det när det behövs. Räkna som tumregel på att du från där du vill reducera bullret ska se halva bilen.
Ingen kommer någonsin att sätta sig i en solstol eller bjuda på hembakt på framsidan av det här huset, så för utemiljön tycker jag inte att man ska lägga vikt vid den. Framsidan behöver bara se trevlig ut.
Jag hade lagt allt krut på att skapa en skyddad och trevlig baksida, och jag hade använt ett rejält tätt plank utan glipor för det. Det ljudisolerar på ett helt annat sätt än växter. Sedan kan man gärna sätta växter framför planket, så det inte blir så dominerande.
Delen ovanpå garaget, och balkongen på framsidan är svårast tycker jag. Det ser inte ut som att man vill sitta där idag. Inglasning eller uterum kanske är alternativ, och kan också ljudisolera rummen innanför.
Jag hade lagt allt krut på att skapa en skyddad och trevlig baksida, och jag hade använt ett rejält tätt plank utan glipor för det. Det ljudisolerar på ett helt annat sätt än växter. Sedan kan man gärna sätta växter framför planket, så det inte blir så dominerande.
Delen ovanpå garaget, och balkongen på framsidan är svårast tycker jag. Det ser inte ut som att man vill sitta där idag. Inglasning eller uterum kanske är alternativ, och kan också ljudisolera rummen innanför.
Hej Philip,
Jag kan av erfarenhet skriva att ett plank framför ditt hus inte är realistiskt, inte för att (som andra i tråden) killgissat sig till att inte skulle vara möjligt på prickad mark, självklart måste du få bygga bullerminskande åtgärder på mark som är prickad pga buller, allt annat skulle vara som att kommunen skulle säga stopp för byggandet av en livbojs-stolpe iom strandskydd. 😆 (jag fick det iaf).
Anledningen att det inte är realistiskt är att planket skulle behöva vara ca 4 meter högt för att kapa ett par db iom husets läge, dessutom skulle du behöva omsluta 3 av 4 sidor av din tomt, då dina grannar inte har plank.
Min rekommendation är;
Utomhus - glöm dämpning och satsa på att skapa en ljudkuliss; plantera ex. aspar, gratis, snabbväxande och låter som sjutton vid minsta vind. Använd ex. AirPods Pro när du skrotar på tomten och köpa flera små ihopkopplade utomhushögtalare vid grillkvällar etc. Alternativt bo i huset 5-10 år så hör du inte bilarna längre.
Inomhus; dreva om fönstren mot vägen med ljuddämpande mineralull och mjukfog, kontakta Nordic House, köp deras bullerruta som dom monterar innanför befintliga bågar, 2x6mm med ljudlamell mellan. Det blir näst intill helt tyst inne och kostar 2-3 tusen per fönster, knappat ”jättedyrt” då du bara behöver dom för fönstren mot vägen. Byta fönster är ju helt onödigt i sammanhanget. Överkurs är att köpa moondream gardiner som kapar några extra db och är ljusdämpande, mycket av störningen är faktiskt optisk, tar du bort synen av bilarna får hjärnan mycket svårare att tänka på ljudet.
Lycka till!
Jag kan av erfarenhet skriva att ett plank framför ditt hus inte är realistiskt, inte för att (som andra i tråden) killgissat sig till att inte skulle vara möjligt på prickad mark, självklart måste du få bygga bullerminskande åtgärder på mark som är prickad pga buller, allt annat skulle vara som att kommunen skulle säga stopp för byggandet av en livbojs-stolpe iom strandskydd. 😆 (jag fick det iaf).
Anledningen att det inte är realistiskt är att planket skulle behöva vara ca 4 meter högt för att kapa ett par db iom husets läge, dessutom skulle du behöva omsluta 3 av 4 sidor av din tomt, då dina grannar inte har plank.
Min rekommendation är;
Utomhus - glöm dämpning och satsa på att skapa en ljudkuliss; plantera ex. aspar, gratis, snabbväxande och låter som sjutton vid minsta vind. Använd ex. AirPods Pro när du skrotar på tomten och köpa flera små ihopkopplade utomhushögtalare vid grillkvällar etc. Alternativt bo i huset 5-10 år så hör du inte bilarna längre.
Inomhus; dreva om fönstren mot vägen med ljuddämpande mineralull och mjukfog, kontakta Nordic House, köp deras bullerruta som dom monterar innanför befintliga bågar, 2x6mm med ljudlamell mellan. Det blir näst intill helt tyst inne och kostar 2-3 tusen per fönster, knappat ”jättedyrt” då du bara behöver dom för fönstren mot vägen. Byta fönster är ju helt onödigt i sammanhanget. Överkurs är att köpa moondream gardiner som kapar några extra db och är ljusdämpande, mycket av störningen är faktiskt optisk, tar du bort synen av bilarna får hjärnan mycket svårare att tänka på ljudet.
Lycka till!
Redigerat:
Skulle inte rekommendera asp i en trädgård då de är fördjävliga på att skjuta rotskott.K Kristinelund skrev:Hej Philip,
Jag kan av erfarenhet skriva att ett plank framför ditt hus inte är realistiskt, inte för att (som andra i tråden) killgissat sig till att inte skulle vara möjligt på prickad mark, självklart måste du få bygga bullerminskande åtgärder på mark som är prickad pga buller, allt annat skulle vara som att kommunen skulle säga stopp för byggandet av en livbojs-stolpe iom strandskydd. 😆 (jag fick det iaf).
Anledningen att det inte är realistiskt är att planket skulle behöva vara ca 4 meter högt för att kapa ett par db iom husets läge, dessutom skulle du behöva omsluta 3 av 4 sidor av din tomt, då dina grannar inte har plank.
Min rekommendation är;
Utomhus - glöm dämpning och satsa på att skapa en ljudkuliss; plantera ex. aspar, gratis, snabbväxande och låter som sjutton vid minsta vind. Använd ex. AirPods Pro när du skrotar på tomten och köpa flera små ihopkopplade utomhushögtalare vid grillkvällar etc. Alternativt bo i huset 5-10 år så hör du inte bilarna längre.
Inomhus; dreva om fönstren mot vägen med ljuddämpande mineralull och mjukfog, kontakta Nordic House, köp deras bullerruta som dom monterar innanför befintliga bågar, 2x6mm med ljudlamell mellan. Det blir näst intill helt tyst inne och kostar 2-3 tusen per fönster, knappat ”jättedyrt” då du bara behöver dom för fönstren mot vägen. Byta fönster är ju helt onödigt i sammanhanget. Överkurs är att köpa moondream gardiner som kapar några extra db och är ljusdämpande, mycket av störningen är faktiskt optisk, tar du bort synen av bilarna får hjärnan mycket svårare att tänka på ljudet.
Lycka till!
Nu vet jag att forumet heter Byggahus, men det slår mig ändå hur väldigt svenskt det är att försöka möta beteendeproblem på samhällelig nivå med tekniska lösningar på individnivå.
Biltrafiken är ett stort samhällsproblem och mycket av den är helt onödig. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer, i tätorter är den siffran ännu högre. Dessa resor kan lätt ersättas med gång- eller cykelresor. Konkret resultat om så skedde: tänk att hälften av biltrafiken försvann från din gata, gatan kunde då smalnas av och hastigheten kunde sänkas rejält.
Buller från biltrafiken orsakar av däckens kontakt med gatan, därför kommer inte avgasfria bilar lösa problemet utan snarare förvärra dem eftersom de driver på utvecklingen mot tyngre bilar. Tyngre bil, mer buller. Däcken orsakar även andra problem, som bland annat partikelutsläppen från slitaget; som genom inandning transporteras in i kroppen och påverkar både andningsorganen och hjärt- och kärlsystemen. Till de akuta effekterna hör hosta, attacker av astma samt kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Studier har också visat att nedsatt lungfunktion kan vara en effekt som uppstår på lång sikt, särskilt hos barn som bor i områden med höga halter av PM2,5. Konkret resultat om hastigheten på biltrafiken sänks från 50 till 30 km/h: bullret från däcken kommer nästan försvinna helt.
Tillkommer flera andra negativa aspekter som sämre folkhälsa på grund av bristande vardagsmotion, sämre skolresultat hos barnen av samma skäl, mindre självständighet hos barn som skjutsas överallt och blir begränsade i sin rörlighet i hemmiljön på grund av den farliga biltrafiken.
Alla negativa effekter kulminerar utanför din fastighet i form av "buller" som du får förslag på ska åtgärdas med plank, murar, växter, tätningslister och andra tekniska lösningar vars främsta syfte är att du inte ska exponeras för eländet. Lite som att fixa problemet med kriminalitet med gated communities.
Jag har en helt annan vinkling på vad du borde göra:
engagera dig för minskad biltrafik.
Det är inte en quick fix men kommer göra dig nöjdare i längden, risken finns också att du blir grannskapets hjälte. Att folk lider i tysthet av biltrafiken är vanligt, men när någon driver frågor om lindring i eländet får man ofta snabbt medhåll och stöttning.
Hyperlokalt kan du prata med dina grannar på gatan, om de upplever samma sak. Dra ihop opinion, när ni har det så är det dags att prata med politiker, förvaltning och skriva insändare i lokaltidningen. Det finns organisationer man kan delta i som verkar för alternativ mobilitet, som Naturskyddsföreningen eller Cykelfrämjandet. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF verkar för säkrare trafik som i nästan alla fall inkluderar sänkta hastigheter. Alla idéburna organisationer vill alltid ha mer stöttning och fler frivilliga som hjälper till med saken så du kommer bli väl mottagen.
Sätt själv exemplet "be the change you want to see" och börja cykla om du inte redan gör det, elcyklar gör 5-10 kilometers resor till nobrainers, särskilt i kustnära sydsvenska samhällen där vinter är något man reser till på sportlovet. Låna ut elcykeln till grannen en gång, så kommer de köpa en egen (japp, det funkar faktiskt så, elcykel smittar lättare än Covid). Om elcykeln känns dyr i inköp så tänk på att den kostar bara motsvarande 2-4 månaders bilinnehav.
Det är absolut inte omöjligt att driva dessa frågor och lyckas minska biltrafik och dess hastighet på 3 års sikt.
Insynsproblemet kan du lösa med en vacker thujahäck, det är en svensk klassiker.
Så, nu välkomnar jag alla som kör bil totalt i onödan att stämpla mitt inlägg med smileys.
Knappen är här nedan ⇙
Biltrafiken är ett stort samhällsproblem och mycket av den är helt onödig. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer, i tätorter är den siffran ännu högre. Dessa resor kan lätt ersättas med gång- eller cykelresor. Konkret resultat om så skedde: tänk att hälften av biltrafiken försvann från din gata, gatan kunde då smalnas av och hastigheten kunde sänkas rejält.
Buller från biltrafiken orsakar av däckens kontakt med gatan, därför kommer inte avgasfria bilar lösa problemet utan snarare förvärra dem eftersom de driver på utvecklingen mot tyngre bilar. Tyngre bil, mer buller. Däcken orsakar även andra problem, som bland annat partikelutsläppen från slitaget; som genom inandning transporteras in i kroppen och påverkar både andningsorganen och hjärt- och kärlsystemen. Till de akuta effekterna hör hosta, attacker av astma samt kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Studier har också visat att nedsatt lungfunktion kan vara en effekt som uppstår på lång sikt, särskilt hos barn som bor i områden med höga halter av PM2,5. Konkret resultat om hastigheten på biltrafiken sänks från 50 till 30 km/h: bullret från däcken kommer nästan försvinna helt.
Tillkommer flera andra negativa aspekter som sämre folkhälsa på grund av bristande vardagsmotion, sämre skolresultat hos barnen av samma skäl, mindre självständighet hos barn som skjutsas överallt och blir begränsade i sin rörlighet i hemmiljön på grund av den farliga biltrafiken.
Alla negativa effekter kulminerar utanför din fastighet i form av "buller" som du får förslag på ska åtgärdas med plank, murar, växter, tätningslister och andra tekniska lösningar vars främsta syfte är att du inte ska exponeras för eländet. Lite som att fixa problemet med kriminalitet med gated communities.
Jag har en helt annan vinkling på vad du borde göra:
engagera dig för minskad biltrafik.
Det är inte en quick fix men kommer göra dig nöjdare i längden, risken finns också att du blir grannskapets hjälte. Att folk lider i tysthet av biltrafiken är vanligt, men när någon driver frågor om lindring i eländet får man ofta snabbt medhåll och stöttning.
Hyperlokalt kan du prata med dina grannar på gatan, om de upplever samma sak. Dra ihop opinion, när ni har det så är det dags att prata med politiker, förvaltning och skriva insändare i lokaltidningen. Det finns organisationer man kan delta i som verkar för alternativ mobilitet, som Naturskyddsföreningen eller Cykelfrämjandet. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF verkar för säkrare trafik som i nästan alla fall inkluderar sänkta hastigheter. Alla idéburna organisationer vill alltid ha mer stöttning och fler frivilliga som hjälper till med saken så du kommer bli väl mottagen.
Sätt själv exemplet "be the change you want to see" och börja cykla om du inte redan gör det, elcyklar gör 5-10 kilometers resor till nobrainers, särskilt i kustnära sydsvenska samhällen där vinter är något man reser till på sportlovet. Låna ut elcykeln till grannen en gång, så kommer de köpa en egen (japp, det funkar faktiskt så, elcykel smittar lättare än Covid). Om elcykeln känns dyr i inköp så tänk på att den kostar bara motsvarande 2-4 månaders bilinnehav.
Det är absolut inte omöjligt att driva dessa frågor och lyckas minska biltrafik och dess hastighet på 3 års sikt.
Insynsproblemet kan du lösa med en vacker thujahäck, det är en svensk klassiker.
Så, nu välkomnar jag alla som kör bil totalt i onödan att stämpla mitt inlägg med smileys.
Knappen är här nedan ⇙
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och lärdomar! Konkret och realistiskt.K Kristinelund skrev:Hej Philip,
Jag kan av erfarenhet skriva att ett plank framför ditt hus inte är realistiskt, inte för att (som andra i tråden) killgissat sig till att inte skulle vara möjligt på prickad mark, självklart måste du få bygga bullerminskande åtgärder på mark som är prickad pga buller, allt annat skulle vara som att kommunen skulle säga stopp för byggandet av en livbojs-stolpe iom strandskydd. 😆 (jag fick det iaf).
Anledningen att det inte är realistiskt är att planket skulle behöva vara ca 4 meter högt för att kapa ett par db iom husets läge, dessutom skulle du behöva omsluta 3 av 4 sidor av din tomt, då dina grannar inte har plank.
Min rekommendation är;
Utomhus - glöm dämpning och satsa på att skapa en ljudkuliss; plantera ex. aspar, gratis, snabbväxande och låter som sjutton vid minsta vind. Använd ex. AirPods Pro när du skrotar på tomten och köpa flera små ihopkopplade utomhushögtalare vid grillkvällar etc. Alternativt bo i huset 5-10 år så hör du inte bilarna längre.
Inomhus; dreva om fönstren mot vägen med ljuddämpande mineralull och mjukfog, kontakta Nordic House, köp deras bullerruta som dom monterar innanför befintliga bågar, 2x6mm med ljudlamell mellan. Det blir näst intill helt tyst inne och kostar 2-3 tusen per fönster, knappat ”jättedyrt” då du bara behöver dom för fönstren mot vägen. Byta fönster är ju helt onödigt i sammanhanget. Överkurs är att köpa moondream gardiner som kapar några extra db och är ljusdämpande, mycket av störningen är faktiskt optisk, tar du bort synen av bilarna får hjärnan mycket svårare att tänka på ljudet.
Lycka till!
Du har naturligtvis helt rätt. Jag drev trafiksäkerhetsfrågan lokalt (media, politik) med viss framgång där vi bodde tidigare och är inte främmande för att göra det igen. Men det ena utesluter inte det andra.T tompaah7503 skrev:Nu vet jag att forumet heter Byggahus, men det slår mig ändå hur väldigt svenskt det är att försöka möta beteendeproblem på samhällelig nivå med tekniska lösningar på individnivå.
Biltrafiken är ett stort samhällsproblem och mycket av den är helt onödig. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer, i tätorter är den siffran ännu högre. Dessa resor kan lätt ersättas med gång- eller cykelresor. Konkret resultat om så skedde: tänk att hälften av biltrafiken försvann från din gata, gatan kunde då smalnas av och hastigheten kunde sänkas rejält.
Buller från biltrafiken orsakar av däckens kontakt med gatan, därför kommer inte avgasfria bilar lösa problemet utan snarare förvärra dem eftersom de driver på utvecklingen mot tyngre bilar. Tyngre bil, mer buller. Däcken orsakar även andra problem, som bland annat partikelutsläppen från slitaget; som genom inandning transporteras in i kroppen och påverkar både andningsorganen och hjärt- och kärlsystemen. Till de akuta effekterna hör hosta, attacker av astma samt kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Studier har också visat att nedsatt lungfunktion kan vara en effekt som uppstår på lång sikt, särskilt hos barn som bor i områden med höga halter av PM2,5. Konkret resultat om hastigheten på biltrafiken sänks från 50 till 30 km/h: bullret från däcken kommer nästan försvinna helt.
Tillkommer flera andra negativa aspekter som sämre folkhälsa på grund av bristande vardagsmotion, sämre skolresultat hos barnen av samma skäl, mindre självständighet hos barn som skjutsas överallt och blir begränsade i sin rörlighet i hemmiljön på grund av den farliga biltrafiken.
Alla negativa effekter kulminerar utanför din fastighet i form av "buller" som du får förslag på ska åtgärdas med plank, murar, växter, tätningslister och andra tekniska lösningar vars främsta syfte är att du inte ska exponeras för eländet. Lite som att fixa problemet med kriminalitet med gated communities.
Jag har en helt annan vinkling på vad du borde göra:
engagera dig för minskad biltrafik.
Det är inte en quick fix men kommer göra dig nöjdare i längden, risken finns också att du blir grannskapets hjälte. Att folk lider i tysthet av biltrafiken är vanligt, men när någon driver frågor om lindring i eländet får man ofta snabbt medhåll och stöttning.
Hyperlokalt kan du prata med dina grannar på gatan, om de upplever samma sak. Dra ihop opinion, när ni har det så är det dags att prata med politiker, förvaltning och skriva insändare i lokaltidningen. Det finns organisationer man kan delta i som verkar för alternativ mobilitet, som Naturskyddsföreningen eller Cykelfrämjandet. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF verkar för säkrare trafik som i nästan alla fall inkluderar sänkta hastigheter. Alla idéburna organisationer vill alltid ha mer stöttning och fler frivilliga som hjälper till med saken så du kommer bli väl mottagen.
Sätt själv exemplet "be the change you want to see" och börja cykla om du inte redan gör det, elcyklar gör 5-10 kilometers resor till nobrainers, särskilt i kustnära sydsvenska samhällen där vinter är något man reser till på sportlovet. Låna ut elcykeln till grannen en gång, så kommer de köpa en egen (japp, det funkar faktiskt så, elcykel smittar lättare än Covid). Om elcykeln känns dyr i inköp så tänk på att den kostar bara motsvarande 2-4 månaders bilinnehav.
Det är absolut inte omöjligt att driva dessa frågor och lyckas minska biltrafik och dess hastighet på 3 års sikt.
Insynsproblemet kan du lösa med en vacker thujahäck, det är en svensk klassiker.
Så, nu välkomnar jag alla som kör bil totalt i onödan att stämpla mitt inlägg med smileys.
Knappen är här nedan ⇙
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 537 inlägg
Hur mycket trafikmängd är det egentligen vi pratar om?
Växtlighet är tämligen marginellt, det är knappt mätbart den skillnaden som det gör. Vintertid när löv etc. är borta är också då dubbdäcken åker på som brölar mycket mer, Där till kopplat placebo av att man ser trafiken.
Mur så högt som du vill ha insynskydd och sen en förhöjning med glasvägg som är tät i kanterna så hög och så nära vägen som möjligt. För att få bra effekt måste alla ingångar vara täta, så det krävs en tät grind framför infarten till garaget.
Mur och hårda ytor gör att ljud väl innanför muren också reflekteras omkring bättre, där vill man egentligen gärna ha absorbenter som reducerar detta.
Ljudreduktion är svårt när man har en öppning mot gatan så jag skulle lägga det som en nice bonus i projektet och istället lägga energin på att öka trivsamheten på framsidan och gräsytan nedanför balkongen.
Höjd mur, upp till samma höjd som häcken, eventuell förhöjning med glas/plank. Bort med häcken och plantera några buskar blandat med lite träd som bygger på höjden snabbt. Gå från den raka sterila häcken till en mer dynamisk form med lite små rum.
Typ exempel, kanske lite olika färg på det gröna också med färgade träd, mycket vintergrönt. Lite tveksam till grind kanske.
Överkant mur som en rabatt med olika växter så det inte blir sterilt. Här kan man ha växter på både in och utsida, kanske till och med något vintergrönt som hänger ner på gatusidan av muren för att behålla det lite levande
Växtlighet är tämligen marginellt, det är knappt mätbart den skillnaden som det gör. Vintertid när löv etc. är borta är också då dubbdäcken åker på som brölar mycket mer, Där till kopplat placebo av att man ser trafiken.
Mur så högt som du vill ha insynskydd och sen en förhöjning med glasvägg som är tät i kanterna så hög och så nära vägen som möjligt. För att få bra effekt måste alla ingångar vara täta, så det krävs en tät grind framför infarten till garaget.
Mur och hårda ytor gör att ljud väl innanför muren också reflekteras omkring bättre, där vill man egentligen gärna ha absorbenter som reducerar detta.
Ljudreduktion är svårt när man har en öppning mot gatan så jag skulle lägga det som en nice bonus i projektet och istället lägga energin på att öka trivsamheten på framsidan och gräsytan nedanför balkongen.
Höjd mur, upp till samma höjd som häcken, eventuell förhöjning med glas/plank. Bort med häcken och plantera några buskar blandat med lite träd som bygger på höjden snabbt. Gå från den raka sterila häcken till en mer dynamisk form med lite små rum.
Typ exempel, kanske lite olika färg på det gröna också med färgade träd, mycket vintergrönt. Lite tveksam till grind kanske.
Överkant mur som en rabatt med olika växter så det inte blir sterilt. Här kan man ha växter på både in och utsida, kanske till och med något vintergrönt som hänger ner på gatusidan av muren för att behålla det lite levande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: