Hej,

Jag har installerat en värmepump Nibe F370 i mitt radhus och dessvärre är ljudnivån från värmepumpen och från ventilerna ute i rummen mycket högre än från min tidigare IVT 402. Värmepumpen avger ett brummande ljud när kompressorn är igång. Från ventilerna i rummen hörs både det brummande ljudet från värmepumpen och ljud från luftströmningen.

Återförsäljaren har installerat flexibla ljuddämpare mellan värmepump och ventilationskanalerna men det hade ingen effekt på ljudnivån. De har även satt in dämpare av skumplast i respektive ventil, utan effekt.

De har även flyttat ut värmepumpen 1cm från väggen, men inte heller det har haft någon effekt på ljudnivån.

Är det någon som har tips på vad man kan göra? Är ni fler som upplever att ljudnivån är störande från Nibe F370?

Bytte i höstas till en F470 och det går inte att höra något från ventilerna (den har både till- och frånluft). Är frånluftsnivåerna injusterade? Till typ 0,35 l/s per m2?

Ja ventilerna är injusterade. Luftströmmen är satt så lågt som möjligt utan att undergå rekommenderade nivåer för att ljudnivån ska bli så låg som möjligt. Dock hade det begränsad effekt.

Det är nog bara att gilla läget.
Fick bytt från en 16 år gammal 310 till en 370 förra hösten, och ja, den låter mycket mera.
Precis som med mycket annat, det var bättre förr.

Kan vara något rör i pumpen som ligger an mot något och vibrerar, kompressor skall bara höras vid värmepumpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.