Har nu installerat Ventilerande golv och väggar i ett rum i källaren.
Använt mig av JAPE Ventgolv.
Innan det ventilerande golv och väggar så hade jag i Radonvärde 147.
Dettavärden är helt klart godkänt som det är men i och med att jag tänkte arbeta i rummet så ville jag att värdet som helst skulle vara under 100
(Godkänd värde är under 200).
Efter det ventilerande golv och väggarna så är radonhalten 85.
Jämför jag det värdet med vad jag har i huset nedervåning som är 75 får jag säga att det ventilerande golv och väggarna blev väldigt bra.
Annat plus med bygget nu är att det inte möglar det som finns på golvet.
Mätningarna är gjorda var och för sig i 1-3veckor mellan hösten/våren för att få så bra värde som möjligt.
Använt mig av JAPE Ventgolv.
Innan det ventilerande golv och väggar så hade jag i Radonvärde 147.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dettavärden är helt klart godkänt som det är men i och med att jag tänkte arbeta i rummet så ville jag att värdet som helst skulle vara under 100
(Godkänd värde är under 200).
Efter det ventilerande golv och väggarna så är radonhalten 85.

Logga in
Skapa konto
Jämför jag det värdet med vad jag har i huset nedervåning som är 75 får jag säga att det ventilerande golv och väggarna blev väldigt bra.

Logga in
Skapa konto
Annat plus med bygget nu är att det inte möglar det som finns på golvet.
Mätningarna är gjorda var och för sig i 1-3veckor mellan hösten/våren för att få så bra värde som möjligt.
Hej, hur byggde du den ventilerade väggen?
Vi hade 680 i medelvärde i vår kåk från 1977 när vi köpte den, självdrag och platta på mark.
Jag lade in mekanisk frånluft och tilluft i varje rum samt Nivell golv (mekanisk ventilerat, samma som Jape typ) och medelvärdet sjönk till 120 så lite bättre ventilation och att fånga radongasen där den kommer in (golv och väggar under mark) gör otroligt mycket!
Jag lade in mekanisk frånluft och tilluft i varje rum samt Nivell golv (mekanisk ventilerat, samma som Jape typ) och medelvärdet sjönk till 120 så lite bättre ventilation och att fånga radongasen där den kommer in (golv och väggar under mark) gör otroligt mycket!
Jag byggde ventilerad vägg för ett badrum, lade gummiremsa mot väggen och stålreglar (de har hål för elrör så luften kan cirkulera). Jag lade våtrumsgips och ventilerad sockel med filter vid golvet och en fläkt på utsidan av väggen.U Urban Svedberg skrev:
Luften sugs in längs golvet genom att fläkten suger ut. Fläkten jag valde: https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/293-ostberg-yttervaggsflakt-rs-100-a-32l-s.html
Blev intresserad av lösningen @anders07 gjort här, då jag försöker jämföra med en gammal manuellt ventilerad vägg i mitt 60-talshus har följande konstruktion - dock ingen frånluftsventil, förutom ett par väl tilltagna luftspalter under källarfönstren som går längs med större delar av väggen.
Rekommenderar man att behålla sån här ventilation i gamla väggar? Jag behöver av andra skäl stänga igen luftningsinloppet nere vid golvet.
Rekommenderar man att behålla sån här ventilation i gamla väggar? Jag behöver av andra skäl stänga igen luftningsinloppet nere vid golvet.

Logga in
Skapa konto
Är det öppet i både övre och undre kant så ventileras ju eventuell fukt bort men är syftet att minska radonhalten så hjälper bara en mekanisk frånluft, alternativt tilluft och självdrag för att ventilera genom rummet.KJD skrev:
Blev intresserad av lösningen @anders07 gjort här, då jag försöker jämföra med en gammal manuellt ventilerad vägg i mitt 60-talshus har följande konstruktion - dock ingen frånluftsventil, förutom ett par väl tilltagna luftspalter under källarfönstren som går längs med större delar av väggen.
[bild]
Klicka här för att svara