1 388 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Hur med kylbafflar, återvinna värmen?
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Vi ska bygga stort hus och tittar på ftx med kylbafflar. En sak vi funderar på är ifall det går att återvinna värmen som skapas när huset kyls ned? Bäst vore om vi kunde värma vårt varmvatten med det (vi kommer ha en icke eldriven vvb).
Hur varmt blir vattnet som går från kylbafflarna efter de kylt? Iom att det rör sig om ca 180m2 nedkyld yta så tänker jag att det ändå behövs en viss effekt.
Eller är detta helt fel tänk? Känns bara så dumt att inte återanvända allt.
Hur varmt blir vattnet som går från kylbafflarna efter de kylt? Iom att det rör sig om ca 180m2 nedkyld yta så tänker jag att det ändå behövs en viss effekt.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Kylbafflar skall ha torr kyla brukar ligga 14/17 eller 15/18 på tillopp/retur. Tänk på att du behöver daggpunktsreglering på något sätt så du inte får kondens i kylbaffeln. En utegivare GT/GM som reglerar en 3-vägsventil på kylbaffelkretsen.V Viktorbyggahus skrev:Vi ska bygga stort hus och tittar på ftx med kylbafflar. En sak vi funderar på är ifall det går att återvinna värmen som skapas när huset kyls ned? Bäst vore om vi kunde värma vårt varmvatten med det (vi kommer ha en icke eldriven vvb).
Hur skapar du kylan? Bergvärme? Då behöver du en kylshunt av någon typ. Återvinning kan vara att förvärma tappvarmvatten tex. Ett annat alternativ är att kyla uteluften med 18 gradigt och höja tempen 2 grader till innan du förvärmer tappvarmvatten.
men det blir en julgran med rätt mycket automation
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fuktighet ökar på vind under FM när värmen stiger. Varför?
Tak & Vind -
Få bättre fart på golvvärmen in ett rum?
Värme allmänt -
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum -
Ett alternativt sätt att återvinna värmen från avfuktning i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Luft / vattensystem kan ej återvinna värmen i huset?
Värmepumpar