Byggahus.se

Hur många rör från termostaten ner i värmegolvet?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej

Håller på och inreder ett nytt badrum på övervåningen som jag ska ha golvvärme i. Elektrikern har varit där och dragit inkommande el till en framtida termostat och började prata om att jag nog måste förbereda för några rör från termostaten ner till golvet innan jag gipsar igen väggen.

Hur många rör ska jag dra ner? Är det ett för värmekabeln och ett för tempgivaren? Var på golvet bör tempgivaren sitta? Är det olika för olika värmegolv?

Bör man använda VP-rör eftersom de ska ligga i flytspackel eller går det lika bra med flexslang?

/Stefan

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Hur många rör från termostaten ner i värmegolv

Om vi antar att du klarar dig med en slinga så borde det vara 2 rör, ett för givaren och ett för själva slingan.

3. S
    Medlem · Nivå 9

Går bra med felxslang. Brukar ofta följa med en mindre modell av flexsslang i golvvärmesatserna

4. T
    Medlem Nivå 7

Placering av golvgivare borde stå i instruktionerna till golvvärmen. Till Kima som jag har så vill jag minnas att givaren skulle ligga mitt i mellan två slingor och 50cm ut på golvet. Till Kima så följde det med en flexislang till givaren, den är dock lite trång om man skulle råka ut för att behöva byta givare i framtiden. (Vet inte om det är sannolikt) Jag la dock ett vanligt VP rör för givaren. Lägge ett stopp i yttre änden på röret så det inte fylls med flytspackel.

Tompa