F
Hej! Hur ser överlevnaden ut idag?

Söker man på nätet sägs det att den reella 5-årsöverlevnaden på -80talet var det 50% men 2017 över 75%.

Men det är spridning mellan kön och cancersort etc etc

Hej och tack för din fråga!

Ja, det stämmer att det är skillnad beroende på cancerformer och kön. Vidare spelar t.ex. socioekonomiska faktorer in också. Men på befolkningsnivå har det skett en tydlig förbättring gällande överlevnad de senaste decennierna.

Det beror väldigt mycket på typ av cancer. Leukemi var till exempel en dödsdom för inte alltför länge sedan, nu överlever 95%.

Om du läser på nätet eller forskning, ignorera allt äldre än typ 5 år. Så fort sker utvecklingen. Till exempel har man ganska nyligen får immunterapi. Min svärmor fick lungcancer, och max ett halvår att leva. Immunterapin var effektiv, och nu har det gått fem år, och hon lever än, även om man nyligen hittat nya tumörer. Förhoppningsvis är de nya uppblossningar av den gamla, vilket förhoppningsvis innebär att immunterapin biter bra på dem.

Kom också ihåg att behandlingen idag har mindre biverkningar. Visst, alla reagerar olika, men det behöver inte vara "cellgifter och kräkas hela tiden". När min farsa fick cellgifter, och det är ändå 20 år sedan, så var enda effekterna håravfall (som växte ut tjockare än vad det var innan), vissa saker smakade "fel", och köldkänslighet.

Personligen så tror jag dessutom att vi inom vår generation kommer att se "silverkulan" mot cancer, troligen i form av en kombination av CRISPR och mer datorkraft (för snabb och billig genanalys). För typ 30 år sedan hade man ett projekt som engagerade flera superdatorer under flera år för att dokumentera hela genmaterialet hos en människa. Idag gör man detta på några dagar eller timmar på konsumentdatorer. Det låter som science fiction, men det är "bara" några mindre förfiningar på befintlig teknik, och mer grundforskning.

Så, lita på vården. De kan inte garantera att du botas, men de kan garantera att de ger dig bästa möjliga chansen, utifrån den forskning som finns idag. Ingen annan kan lova något bättre.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Cancerfonden Cancerfonden skrev:
Hej och tack för din fråga!

Ja, det stämmer att det är skillnad beroende på cancerformer och kön. Vidare spelar t.ex. socioekonomiska faktorer in också. Men på befolkningsnivå har det skett en tydlig förbättring gällande överlevnad de senaste decennierna.
Av intresse, på vilket sätt spelar dom socioekonomiska faktorerna in? Är det främst utifrån vilka som erbjuds hälsoundersökningar via ex jobb som hjälper att upptäcka saker tidigare? Eller andra benägenheter att söka vård ex?

Dennan4 Dennan4 skrev:
Av intresse, på vilket sätt spelar dom socioekonomiska faktorerna in? Är det främst utifrån vilka som erbjuds hälsoundersökningar via ex jobb som hjälper att upptäcka saker tidigare? Eller andra benägenheter att söka vård ex?
Bra fråga. Vill även lägga till en fråga. Eller beror det på vårdens bemötande (diskriminering) av de som är socioekonomiskt utsatta?

• Gilla
Dennan4
  • Laddar…
En släkting har just fått cancer, med den formen hon har (magsäck) så är överlevnaden ca 20% efter fem år. Så vilken cancer man får spelar väldigt stor roll, även hur snabbt cancern upptäcks spelar stor roll.

Människor i lägre samhällsskikten har relativt ofta cancer spridd i hela kroppen när den upptäcks, man vill inte belasta vården i onödan (man anser sig inte ha råd att gå till doktorn för småsaker som exempelvis smärtor och illamående).

Dennan4 Dennan4 skrev:
Skulle gissa att vissa yrkesgrupper är riskgrupper, och att dessa tenderar att vara i en viss socioekonomisk grupp.

• Gilla
Dennan4
  • Laddar…
V Vildparti skrev:
Bra fråga. Vill även lägga till en fråga. Eller beror det på vårdens bemötande (diskriminering) av de som är socioekonomiskt utsatta?
Till viss del, det finns diskriminering också men den är nog inte så ofta avsiktlig. Det finns vissa grupper i samhället som springer till doktorn för nästan allt och där blir det lätt att personalen tänker att personen "ropar varg". Jag tror dock att det i huvudsak är ekonomiska faktorer och sociala faktorer som påverkar, inte så mycket personalens bemötande.

Men med det sagt så upplever jag (och jag har fått det till viss del bekräftat från mina läkare) att folk med högre utbildning har en tendens att läsa på mycket mer om sin sjukdom, mediciners biverkningar osv så det är mycket lättare för dem att få rätt vård.

Jätteintressanta frågor och funderingar som inte har några enkla svar.

Utbildningsnivå vet man spelar stor roll i vilken omfattning människor söker vård, likaså om man är utrikesfödd eller inte. De som löper störst risk att dö i cancer är män med endast grundskoleutbildning. Vårdens agerande och bemötande är också en central del, men också hur styrningen av vården och samhället ser ut.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.