Byggahus.se

Hur många ledningar in i väggdosan

1. G
    Medlem · 1 112 inlägg
    Hur många ledningar får man dra in i dosorna som ligger inne i väggen, finns det nån "lag" för det?
    Har hittat två bruna dosor som har väldigt många trådar dragna inuti, och trångt som sjutton.

2. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

Re: Hur många ledningar in i väggdosan

;) Min elektrikerkompis sa till mig att max 10 st FK 1,5 skulle det vara, men hur många för "tjockare" 2,5 vet jag inte. Det är nog bäst att kolla i en elaffär el. liknande

Helena med
    Nationalschabraket

3. F
    Medlem · 132 inlägg

Familjens_Fixare

Medlem

Nä, precis som "Husbyggarn" skriver så finns det ingen lag som reglerar det här med antalet trådar per dosa. Däremot skall man vid nyanläggning max ha 10 stycken uttag (= energiförbrukare) på varje säkring (10 A). Detta ger ju en viss begränsning i sig men som sagt - man får ha hur många trådar som helst i varje dosa. Det är bara att trycka in dom...

4. G
    Medlem · 1 112 inlägg

Jo jag skulle klämma in en till, men det var väldigt väldigt rörigt och trångt redan nu...det var därför jag funderade på om man vågar trycka in mer.

I princip är det alltså bara: får det plats är det okej?

5. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

man kan ju behöva dra ur några trådar och dra om dem för att få igenom fler. Får du inte in en dragtråd så kan du ju använda en av de gamla trådarna som dragtråd. Dra ur en tråd och få i två.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.