Byggahus.se
Ska bygga till och vill tips om "vad är rimlig storlek(kvm) för en öppen planlösning med en lite del av tvätt/tork/gruvkök? Vill bygga med minimalstik sätt. Enligt bifogad bild med svart box är i höger sida är det tillbyggnaden. Det blir ett kök, köksö och matbord i en sida i rummet, lite utrymme i mitten och andra sidan är soffan/tv. Hur många cm utrymme behöver mellan kök, köksö och matbordet o vägg ? O sen mellan matdelen och soffadelen ? Några rad med bilder blir stor hjälp.

• 3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Rekommenderat avstånd mellan köksbänkar (köksbänk <-> köksö) är 120 cm för går det att dra ut en låda och någon annan kan komma förbi bakom. Det ser ut som att du har ritat 60 cm emellan och då blockerar en öppen diskmaskinslucka eller kylskåpsdörr i stort sett hela golvutrymmet. Eftersom det är en så stor tillbyggnad med kök gissar jag att man inte får bygglov och slutbesked utan att uppfylla tillgänglighetskraven och där finns det nog också med att det ska vara 120 cm mellan bänkytor. Vill man ha det ytsnålt ska man inte ha en köksö eftersom en sån kräver fritt utrymme på båda sidorna.

Om du väldigt gärna vill ha en köksö så sätt den ungefär där matbordet är inritat och ha matbordet vid nästa fönster och bort mot trappan.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Tack för tipset. Så vad är din rekommendation om utrymmet (kvm bred×längd) ska vara för denna tillbyggnad om jag följer din tips att flytta matbordet för köks ?

Och sen om jag vill följa min ritning så måste jag breda utrymmen. Vad blir en rimlig (bred×längd) storlek för detta ?

mvh

BirgitS
Som jag tolkar det så räcker de skåp som finns längs väggarna till för att få ett fungerande litet kök och därmed skulle köksön vara onödig om man vill snåla in på utrymmet men ändå få något som är funktionsdugligt. Vad vill ni ha köksön till?
Hur den ska användas ställer olika krav på hur stor den behöver vara och vilket utrymme som behövs runt om.

Om man går på din planritning och sen ökar bredden för att få tillräckliga gångutrymmen blir uträkningen ungefär så här räknat från vänster:
60 cm skåp + 120 cm passage + 60 cm skåp + 120 cm passage + minst 120 cm bord (2 pers. bredvid varandra)
Det är väl ca 120 cm mer än vad du har ritat ut och då blir det ju också 120 cm mer skåp längs tvättrumsväggen och då blir det ändå mindre behov av en köksö för att få tillräckligt med förvaring och bänkyta.

Men då känns ju tillbyggnaden onödigt lång eftersom det inte finns något direkt behov av utrymmet bredvid trappan, där är ju många kvm (särskilt om man breddar).

Om man flyttar bort matbordet och har en lång köksö tvärs rummet (med din ritade bredd) kan man antagligen flytta en del skåp från vänstra sidan till köksön och därmed behöver inte tillbyggnaden vara fullt lika lång.

Jag föreslår att du ritar upp köket (rummen) i Ikeas planeringsverktyg för kök och rum för att få en uppfattning om hur det ser ut mer i verkligheten än från en platt ritning.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Tackar. Ska göra det. Angående trappan tänkte fråga. Den nuvarande byggnad är cirka 54 kvm (6.0×9.0) så undrar om jag behållar trappan i gamla delen så sparar/minskar jag utrymme i tillbyggnadsdelen, hur blir det ? Mitt mål är att göra tillbyggnaden cirka 40 kvm men väldigt osäker om det blir fint. Tillbyggnadskistnad jag har fått hittills är cirka 25000/kvm, mer än nybyggnad så försöker minska storleken praktiskt.

Tack för eran feedback..ha det bra.

BirgitS
Ja, om du inte behöver en trappa så kan tillbyggnaden vara något mindre, men det gör inte väldigt stor skillnad.

Jag har en släkting som bor i en 2:a (ursprungligen 3:a) på 59 kvm. Jag tror att hälften är ett rymligt rum för kök, matplats och soffgrupp. Från början var det rummet 7 kvm mindre och då kändes det lite trångt. Så du borde få till ett tillräckligt bra rum på 30 kvm plus några kvm för tvätt och apparater.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.