Permanent containeruppställning är bygglovspliktig

• Gilla
l3ff3 och 11 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Herregud. 😂

• Gilla
DED
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
När blir den permanent?

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
A acks skrev:
Herregud. 😂
Nej, det är kommunen man ska vända sig till i så fall. 😉

• Haha
  • Gilla
naredi och 70 till
  • Laddar…
A acks skrev:
Där husen om man säger "står på varandra". Hur många bilar, maskiner och container kan man maximalt ställa där på tomten med äganderätt?
Det beror väl på hur stor tomten är, på en del ställen rymms inte ens en personbil på rad och kedjehustomterna.

Tänker du driva firma hemmifrån eller vad är syftet med din undran?

• Gilla
Jeol och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
När blir den permanent?
När det inte längre är tillfälligt, jag skulle TRO att man får använda fraktcontainrar för att flytta sitt bohag till en vanlig villa men gissar att det krävs bygglov om man sen tänker ha kvar containrarna på tomten.

Jag googlade lite snabbt. Sollentuna drar gränsen vid 6månader.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
När det inte längre är tillfälligt, jag skulle TRO att man får använda fraktcontainrar för att flytta sitt bohag till en vanlig villa men gissar att det krävs bygglov om man sen tänker ha kvar containrarna på tomten.
Men om containern är Max 15m2 och är 4.5m innanför tomtgräns.. får den då inte stå där?

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Ska du bygga ett skiphouse?

A acks skrev:
Herregud. 😂
Tycker du reglerna är för hårda får du prova att vända dig dit, att påverka regelverket ang uppställning på tomtmark kan ta tid.
R Rejäl skrev:
Men om containern är Max 15m2 och är 4.5m innanför tomtgräns.. får den då inte stå där?
Tänker du dej en container som friggebod?

• Gilla
Classe73
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Tänker du dej en container som friggebod?
Ja

• Haha
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja
Borde väl funka bra om den är mindre än 3m hög

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Borde väl funka bra om den är mindre än 3m hög
Såvida inte någon granne klagar. I ett av mina tidigare områden satte en granne upp en betydligt lägre paviljong över bilen som permanentskydd. Närmaste granne ansåg att det förfulade området och anmälde och "vann".

• Gilla
  • Wow
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
R
yonna yonna skrev:
Såvida inte någon granne klagar. I ett av mina tidigare områden satte en granne upp en betydligt lägre paviljong över bilen som permanentskydd. Närmaste granne ansåg att det förfulade området och anmälde och "vann".
Men en paviljong kan inte tas som friggebod det kan tex. en container eller byggbod vara.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.