2 390 läst · 18 svar
2k läst
18 svar
Hur många cirkulationspumpar ska man ha i ett värmesystem?
Hej
-Hur många cirkulationspumpar ska man ha i en värmeanläggning?
Pratar vattenburen värme. Tegelkåk från 50-talet. Pelletspanna. Har idag två "slingor i huset och planerar en tredje slinga i källaren. (måste bli av med elelementen som finns där idag)
Slinga 1: vån 2 - Golvvärme 60-70 m2
Slinga 2: vån 1 - Golvvärme 60-70 m2
Slinga 3 källare - Radiatorer
Har en cirkulationspump direkt efter shunten på pelletspannan och sedan ytterligare cirkulationspumpar på respektive slinga 1-2. D v s 3 st .
Vid planering av Slinga 3 i källare så tänker jag mig ytterligare en cirk pump vilket innebär att jag kommer ha 4 st!
MEN behövs det så många? kan man inte ha EN st kraftig till hela anläggningen?
Med vänlig hälsning,
F
-Hur många cirkulationspumpar ska man ha i en värmeanläggning?
Pratar vattenburen värme. Tegelkåk från 50-talet. Pelletspanna. Har idag två "slingor i huset och planerar en tredje slinga i källaren. (måste bli av med elelementen som finns där idag)
Slinga 1: vån 2 - Golvvärme 60-70 m2
Slinga 2: vån 1 - Golvvärme 60-70 m2
Slinga 3 källare - Radiatorer
Har en cirkulationspump direkt efter shunten på pelletspannan och sedan ytterligare cirkulationspumpar på respektive slinga 1-2. D v s 3 st .
Vid planering av Slinga 3 i källare så tänker jag mig ytterligare en cirk pump vilket innebär att jag kommer ha 4 st!
MEN behövs det så många? kan man inte ha EN st kraftig till hela anläggningen?
Med vänlig hälsning,
F
Så som anläggningen är byggd så kommer du att behöva fyra stycken.
Varför måste du byta från vattenburna radiatorer till vattenburen golvvärme?
Kommer du att bila ur hela källaren och isolera i-under plattan?
Om inte så kommer mycket energi att tryckas ner i marken till ingen nytta.
Efter varje golvvärmeshunt måste det finnas en cirkulationspump som gör att vattnet cirkulerar i golvvärmeslingorna.
Det går att bygga om så att det blir en enda golvvärmeshunt.
Efter varje golvvärmeshunt måste det finnas en cirkulationspump som gör att vattnet cirkulerar i golvvärmeslingorna.
Det måste det inte alls.Demmpa skrev:
Jag har en shunt för golvvärmen i huset, via en kulvert går slingan till en shunt i garagebyggnaden som fördelar på tre golvvärmeslingor i den byggnaden, detta drivs av cirkulationspumpen i huset.
Anläggningen fungerar utmärkt, så det du påstår stämmer helt enkelt inte.
Alla slingor utgår ju från pannan så även om man har flera slingor idag då är det ju enkelt att sätta en fördelare efter pumpen och koppla på slingorna på den.Demmpa skrev:
Så som anläggningen är byggd så kommer du att behöva fyra stycken.
Det är så. Vill du har en lång förklaring?
Ja, allt ligger på samma shuntgrupp.
¨Om vattnet i kulverten är varmare än vad golvvärmen kräver kommer golvvärmens shunt att stänga och då blir det i princip inget flöde kvar i golvvärmeslingorna.Nissens skrev:
Har du bara golvvärme och pannans framledningstemp är anpassad till golvvärmen så kommer det säkert att funka, men då gör å andra sidan inte golvärmens egna shunt någon nytta.
så som jag uppfattar alla svaren så borde jag alltså klara mig med en cirk pump till vån 1 och 2 där jag har golvvärme och ytterligare en för hög temp till min planerade slinga i källaren med vattenburna radiatorer?