Byggahus.se

Hur man sambon köpa in sig i mitt hus till minsta kostnad för oss båda?

1. L
    Medlem · Ljungsbro · 17 inlägg

Linnor

Medlem
    Nu har jag googlat runt länge utan att hitta svar.
    Jag äger ett hus, som jag köpte för drygt ett år sedan.
    Då var jag tillsammans med mannen som nu är min sambo.
    Vi gillar huset vi bor i, men inser att vi behöver bygga ut (jag har tre barn sen tidigare och vi har ett gemensamt på väg).
    Jag äger huset och står på lånen.
    Men för att bygga ut så både vill och behöver sambon stå på hus och lån.

Hur ska vi gå till väga?

Jag bryr mig inte om att jag har stått för handpenning, lagfart, pantbrev, renoveringar fram till nu.

Utan jag skulle vilja att han tar över halva huset och halva lånet.

(Vi försökte att han skulle ta över halva huset, men 1/3 av lånet, så att jag kan ge huset som gåva, men det gick inte banken med på eftersom vi är båda betalningsansvariga ändå).

Vilka papper behövs?
    Måste jag sälja halva huset till honom eftersom han tar över halva lånen?
    På banken sa de att vi skulle skriva en revers, men jag får inte ihop hur det funkar med övertagande av halva huset och halva lånet. Hur skriver man ihop en revers och med vilket annat papper?
    Nånting måste vi ju skicka till lantmäteriet, för att han ska bli ägare till halva huset.

Hoppas ni förstår mig och har några kloka råd.

2. T
    Medlem · Sö · 1 940 inlägg

TheGame

Medlem
    Jag vet inget förutom att gifta sig

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 062 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    En gåva kan inte kombineras med skuldebrev/revers. Jag skulle ge gåva på 50% och låta honom ta över 50% av lånen om du bortser från dina egna investeringar som du beskriver samt ev värdeökning. Gåvobrev skickas sen in till LMV tillsammans med själva ansökan för ägarändring.

4. M
    Medlem · Norrbotten · 2 202 inlägg

mlkjhr

Medlem
    I praktiken är det ju ingen gåva utan en försäljning, Han får halva husets värde men löser halva ditt lån.
    Jag kan inte se vad som är gåva i det förutom eventuell värdeökning sedan du köpte huset.

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 775 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag kan ha fel men jag tror att en gåva där man ger bort en fastighet, eller del av fastighet, och samtidigt "ger bort" motsvarande lån, är fortfarande en gåva.

I så fall kan du ge halva huset, utan att utlösa reavinstbeskattning. Din sambo blir då istället beskattad den dag han (eller ni båda ) säljer huset, som om han hade varit ägare hela tiden, han tar över ditt ingångsvärde i reavinstbeskattningen.

Sedan tror jag också att ni kan skriva en revers så att han blir skyldig dig motsvarande andelen av din kontantinsats. Så OM ni separerar så har du rätt till det kapital du har satt in själv.

Den delen behöver du konsultera en jurist om, skatteverket är bra att prata med. Det gäller att säkra att inte reversen gör att det kan ses som en dold försäljning. Beroende på belopp i förhållande till taxeringsvärde, så kan man under rätt omständigheter ha en sådan revers. Man skall inte vara rädd att ta upp den typen av frågor med skatteverket, de har en helt suverän servicenivå. Jag brukar säga att skatteverket är min bästa serviceprovider i min firma, bara synd att de är så attans dyra...

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 062 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Jag tror också det är juridiskt riktigt med ett skuldebrev på ett mindre belopp vid gåva & övertagande av del av lånet. Hempularen brukar komma ihåg rätt ;)

7. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 548 inlägg

Anna_H

Husägare
    Ni behöver be om hjälp för att få det rätt. Det är lite gränsfall då ni var tillsammans när du köpte huset, om det ingår i sambolagen elelr inte. Men om vi antar att det INTE ingår, så betyder en gåva av halva huset till honom, att hans halva ägs av honom enligt sambolagen om bostad införskaffad för gemensamt bruk, medan din halva inte gör det. Det innebär att om ni går isär är halva huset ditt eftersom du ägde det innan, och 1/4 är din eftersom sambons halva är skaffad av honom för gemensamt bruk.

Eftersom du inte tänker ta betalt för handpenning och tidigare investeringar är det kanske okej att du får mer om ni går isär i framtiden, kanske inte. Fundera på det. Om det inte ska vara så behöver ni skriva ett papper på att huset inte ingår i sambolagens regler utan ägs till 50% av vardera parten.

I kombination med detta bör ni även skriva testamente, eftersom sambos inte ärver varandra. Det betyder, att om du dör, så ärver dina fyra barn din halva (alternativt 3/4-delar) av huset, och de tre barnen du hade sedan tidigare får ut sitt arv på en gång, vilket betyder att en god man utses för dem, samt att deras pappa och god man tillsammans bestämmer vilka investeringar som är bäst för barnen. I det här fallet betyder det ju troligast att pappa och god man väljer att sälja huset, och i det fallet ni inte skrivit rätt papper innan får då din sambo 1/4 av husets värde, och ert gemensamma barn en fjärdedel av dina tre fjärdedelar. Risken är ju då mycket stor att han inte har råd att köpa ut dina tre äldre barn, utan tvingas sälja.

Åt andra hållet blir det ju så att ert gemensamma barn ärver hans halva alternativt fjärdedel av huset om han dör, även där träder en god man in och bestämmer om barnet ska fortsätta vara delägare i huset, eller om du måste köpa ut ditt barn så att hen får pengar på baknen istället.

Om ni gifter er och samtidigt skriver testamente till fördel för din sambo slipper ni fundera på allt sådant, då kan ni skriva att dina tre äldre barn bara ska få ut sin laglott om du dör, och få resten när din sambo dör, vilket betyder att de bara ska ha 3/4 av 1/4 av huset omedelbart, och lika mycket till när sambon dör. Låter krångligt, men det är ändå enklare än de risker som finns om ni bara är sambos och något händer.

• Laddar…
  8. L

Linnor

Medlem
    Tack för svar.
    Vi har pratat med en jurist som säger att ta över halva huset och halva lånen = försäljning och INTE gåva.
    Om jag vill ha tillbaka kontantinsats och renoveringspengar kan vi skriva ett samboavtal och även testamente om någon av oss går bort. Så det har jag koll på.

Om vi gifter oss, så kan vi göra en partiell bodelning (tror jag juristen kallade det) och då kan jag ge bort halva huset och han tar över halva lånen. Så det är en möjlighet.

Det får nog bli ett samtal till med en jurist, för jag vet inte om det går att lösa med olika papper och avtal.
    För jag skulle vilja att vi kan göra själva ägarbytet och övertagandet av lån nu, ganska snart. Sen kan vi fixa med samboavtal och testamente.

9. H

hempularen

Moderator
    Jag googlade lite. Ser ut som jag hade fel om att man kan överlåta både fastighet och lån utan att det skall räknas som köp. Men det verkar som det möjligen är OK, om belåningen understiger taxeringsvärdet. Fast det bör man nog verifiera i så fall. Och därmed försvinner troligen också möjligheten att skriva en revers på kontantinsatsen.

Jag undrar om man inte kan hitta en konstruktion ändå.

I det snarlika fallet att ex. 3 syskon ärver en fastighet, ena syskonet väljer att köpa ut de övriga, genom att betala in pengar till dödsboet som övriga då ärver iställer för fastigheten. Då räknas det inte som köp, utan som arv, trots att den som behåller fastigheten bara ärvt en 3e del.

Det finns ju den snarlika situationen med bodelning också. Vid bodelning räknas affären aldrig som köp, alltså fallet att sambor har en bostad som köpts av den ena för gemensamt boende. Den som i bodelningen ev. köper ut den andre förvärvar genom bodelning, och reavinstskatt löser ej ut oavsett om det dessutom ingår lån i paketet.

Det går att göra bodelning inom äktenskapet, bör kunna gå att göra bodelning inom pågående samboförhållande också, men vet ej.

10. L

Linnor

Medlem
    Hmm.. intressant idé. Jag ska kolla upp det.
    (Vi har försökt att få till en gåva genom att han har lån på mindre än taxeringsvärdet, men det gick inte banken med på).

11. L

Linnor

Medlem
    Nej, verkar inte så...

"Bodelning – I motsats till vad fallet är för äkta makar så kan inte sambor göra en bodelning under bestående samboförhållande. Sambor kan bara göra en bodelning när samboförhållandet tar slut."
    ( http://www.bodelning-sambo.se/ )

12. H

hempularen

Moderator
    Sedan är ju också frågan om hur mycket reavinsskatt det skulle behöva bli. Om du låter din sambo köpa till "marknadsvärde", men som genom en förstående värderingsman sätts nära vad du köpt fastigheten för så blir det ju ingen reavinst nu.

Men som någon var inne på, om sambon köper en del av fastigheten, så blir den samboägd, dvs. om ni inte skriver avtal, så får du halva hans halva vid en separation, du får behålla hela din halva. Detta då under förutsättning att inte hela fastigheten redan idag är "samboegendom". Iom. att ni "var ihop" redan när du köpte så kan det vara ett gränsfall.

13. L

Linnor

Medlem
    Ingen reavist, men stämpelskatt. 1,5% av taxeringsvärdet (halva eftersom han köper halva huset) eller köpeskillingen.
    Och det skulle ändå bli ca 15 000kr.

Om det anses som samboegendom, kan jag skriva över ägandet på honom då? Eller ska det inte behövas?

14. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 548 inlägg

Anna_H

Husägare
    Stämmer, istället skriver man ett avtal om att huset ska undantas från sambolagens regler om bodelning, och där skriver att huset ägs till hälften av båda parter.

15. L

Linnor

Medlem
    Då borde det räcka med ett sånt samboavtal och eventuellt att banken vill se det för att låta oss dela på lånen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.