Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur målar jag om mitt tegelhus?

1. M
    Medlem · Linköping · 106 inlägg

MostWanted

Medlem
    Jag har ett gult tegelhus från -75 och har tänkt att fräscha upp huset med lite färg. Grejen är att mitt tegel är riktigt grovt och jag hoppas på att kunna spruta på färgen.. däremot misstänker jag att jag ändå kommer få gå runt med pensel och trycka i färg i alla skrovliga hörn och kanter. Vad tror ni?

(Sen finns det många som säger att man inte ska måla på tegel för det skapar merjobb och sänker värde, det har redan tagits i åtanke så det behöver man inte påpeka :) )

Sen tänkte jag fråga angående färgvalet, vad tror ni om en ljusgrå färg som passar mot det vita träet på överdelen? Eller ska jag köra på vit färg och måla plankorna gråa? (Vindskivor måste ändå bytas)
    Har ni några andra förslag på färgkombinationer?

Har tänkt byta ut källarfönster till nyare, vita varianter samt ta bort "fönster-luckorna".

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

2. S
    Medlem · Sweden · 47 inlägg

scarface75

Medlem
    Ja herregud, ska du förstöra en tegelfasad ? som är helt underhållsfri några hundra år till.
    Jaja, jag skulle råda dig att tunnslamma allt först och sen måla med kalkfärg, alternativ tunnslamma det i genomfärgad Stänkputs eller om du vill ha en mer tålig yta Weber CD-stänkputs i önskad kulör.
    Vad du är gör så kladda inte på en massa plastfärg, helst inte ens silikatfärg. då har du slagit i sista spiken i kistan för den fasaden.
    iofs så kanske du bidrar med några hundra tusen till murarbranschen i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.