Hur måla på tätskiktsfolie i WC

290 läst  6 svar

Nästa tråd i Badrum
  1. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag håller på att renovera en liten WC och funderar lite på hur jag ska göra med övergången vägg-golv
    Jag kommer att lägga Kiiltos folie på golvet och vika upp den 5cm på väggarna. Mitt problem är att jag vill måla väggarna hela vägen ner till klinkern utan att använda en golvsockel. Det gör att jag måste måla på den delen av folien som är uppvikt på väggen. Hur gör man detta på bästa vis?

Bör jag limma fast en remsa med glasfiberväv över folien och en bit upp på väggen och sedan spackla hela den delen så att det blir slätt och går att måla utan att övergången syns? Eller räcker det att spackla direkt på folien för att få en slät övergång till väggen?

2. R
    Medlem Nivå 4
    Du bor nog kontrollera detta med både Kiiltos samt färgleverantören innan du gör en sådan lösning!

• Laddar…
  3. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Kanske göra en 5cm klinkerrad på väggen ?

4. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag vet att det är ganska vanligt att sätta en rad med halva klinkerplattor som någon sorts golvsockel men jag gillar inte alls det utseendet. Jag tänker bara på billiga pizzerior eller toaletten på bensinmackar när jag ser sådant. Jag antar dock att det är en vanlig lösning just för att den enkelt och effektivt löser mitt problem.

5. Thyro89
    Husägare Nivå 5
    Asså jag har svårt att se framför mig hur man skulle kunna få en snygg lösning utan någon form av sockel.. men hur ställer du dig till en vanlig trälist? Dvs en vanlig golvfoder i trä? Du kommer ifrån det du kallar ”pizzeria” (aka tvättstuga)

6. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag tänker mig att måla väggen hela vägen ner till golvet och fylla ut skarven mellan klinker och vägg med mjukfog. Jag är alltså ute efter ungefär samma utseende som man har i vanliga kaklade badrum där kaklet på väggarna möter klinkersen på golvet med endast en mjukfog emellan.

7. Thyro89
    Husägare Nivå 5
    Då får jag nog svara våtrumsspackel på din fråga, spackla -> slipa -> spackla -> slipa tills det resultat du vill ha uppnås

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: