Byggahus.se

Hur måla betonggolv med asfalt/tjära på?

1. A
    Medlem · Västra Götalands län · 44 inlägg

Andreas5

Medlem
    Hej!

Har precis blivit med hus (byggt 1954) och har rivit ut golvet i ett förråd i källaren där någon tidigare ägare isolerat och reglat upp ett trägolv direkt mot betonggolvet med fuktproblem som följd. Betonggolvet har något svart ytskikt av asfalt/tjära(?). Tänker kanske på sikt lägga klinkers men då det är många andra projekt innan dess så skulle jag helst måla golvet nu för att slippa ifrån den svarta färgen (mörkt nog ändå i källaren :)) och undrar om det finns någon färg man kan måla direkt på eller om man måste ta bort skiktet först? Hur gör man det isåfall? Verkar nämligen sitta rätt så bra om man säger så...

Tack på förhand!

2. P
    Medlem · Hallands län · 2 813 inlägg

Pysslarn

Medlem
    Hej

Om det är asfalt eller tjära finns det nog ingen färg som funkar på det utan det ska bort först.

Vet (tror) inte att det kan tas bort kemiskt utan du får nog slipa bort det. Saneringsfräs eller betongslip är väl då prylen som gäller; var bara inställd på att det dammar och ryker – rejält.

När det arbetet väl är gjort kanske det är lika bra att lägga klinkers direkt.

Lycka till!
    /Ronnie

3. A
    Medlem · Västra Götalands län · 44 inlägg

Andreas5

Medlem
    Tack för svar men aj då, det var precis det jag var rädd för.. Tar det lång tid? Förrådet är inte på mer än 3m2 men har en svale (tror jag det heter :) på 6-8m2 som jag har samma belägning (under masonit och någon typ av plastmatta som jag också vill ta bort). Antager att man kan hyra en sådan typ av slip men hur gör man enklast för att hitta något uthyrningsställe (bor i Göteborg)?

4. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Det tar väl några timmar. Hyr en saneringsfräs och en stoftavskiljare.

Hyrfirmor hittar du på Gula Sidorna, under rubriken "Bygg-, arbetsmaskiner - Uthyrning".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.