Kan väl börja med varför mäta nåt
ö h t?
Min bestämda uppfattning är att vi behöver luftväxling för att må bra.
Dessutom behövs vanligtvis ett litet undertryck i bostäder för att det inte ska bli fuktvandring ut i husets konstruktion, väggar, tak e t c.
Fukt, sporer och organiskt material ger mögelpåväxt, som kan påverka inomhusmiljön...
Etc, etc.... Detta är vad jag lärt mig.
Så har Ni undertryck i huset, hur stort är det, och vad rekommenderas?
- Jag har -2 Pa undertryck i huset relativt omgivningen. Uppmätt med polarens proffsinstrument.
Sett att det finns fungerande Micromanometer för några hundra kronor.
Med polarens instrument och en speciell sond, Prandeltrör, gjorde vi exakta omständliga mätningar, hur mycket luft som kommer in i huset och ut ur huset via FTX och följderna därav. Att mäta vid varje ventil lät sig inte göras med detta mätsätt...
Bara då hur stor totala luftväxlingen är. Typ god nu!
Polaren jobbade som mättekniker. Visade även med praktiska mätningar i bl a mitt hus att strömmande luft i princip står stilla vid ett luftrörs innerväggar, oavsett lufthastighet. Krävdes typ 10 mätningar från centrum av röret och utåt för att få bra värden att beräkna flödet ifrån.
ö h t?
Min bestämda uppfattning är att vi behöver luftväxling för att må bra.
Dessutom behövs vanligtvis ett litet undertryck i bostäder för att det inte ska bli fuktvandring ut i husets konstruktion, väggar, tak e t c.
Fukt, sporer och organiskt material ger mögelpåväxt, som kan påverka inomhusmiljön...
Etc, etc.... Detta är vad jag lärt mig.
Så har Ni undertryck i huset, hur stort är det, och vad rekommenderas?
- Jag har -2 Pa undertryck i huset relativt omgivningen. Uppmätt med polarens proffsinstrument.
Sett att det finns fungerande Micromanometer för några hundra kronor.
Med polarens instrument och en speciell sond, Prandeltrör, gjorde vi exakta omständliga mätningar, hur mycket luft som kommer in i huset och ut ur huset via FTX och följderna därav. Att mäta vid varje ventil lät sig inte göras med detta mätsätt...
Bara då hur stor totala luftväxlingen är. Typ god nu!
Polaren jobbade som mättekniker. Visade även med praktiska mätningar i bl a mitt hus att strömmande luft i princip står stilla vid ett luftrörs innerväggar, oavsett lufthastighet. Krävdes typ 10 mätningar från centrum av röret och utåt för att få bra värden att beräkna flödet ifrån.
Redigerat:
Tycker Boverket också, https://www.boverket.se/sv/byggande.../ventilation/luft-och-ventilation-i-bostader/H Hybro skrev:
Har aldrig sett siffror på det i Pa. Bara att tilluftssflödet skall vara 80-90% av frånluftsflödet.H Hybro skrev:
Mitt pyssel, med start dessa dagar, för att verkligen mäta luftflöden i husets samtliga till- och frånluftsventiler. D v s då även husets totala till- och frånluft.
Om frånluften är större än tilluften så råder troligen undertryck i huset.
- Visst jag har vedugn i huset, där original setup är att ugnen tar sin förbränningsluft inifrån bostaden. Jag har endast förbränningsluft från utsidan av huset. Varför injusterade flöden alltid är konstanta.
Detta instrument inhandlades för 300 kr. Kan mäta temperatur C och vindhastighet m/s.
- Visst jag har vedugn i huset, där original setup är att ugnen tar sin förbränningsluft inifrån bostaden. Jag har endast förbränningsluft från utsidan av huset. Varför injusterade flöden alltid är konstanta.
Detta instrument inhandlades för 300 kr. Kan mäta temperatur C och vindhastighet m/s.

Funkar utmärkt på sjön när man seglar. Mäter s a s fritt i omgivningen.
Alltså behövs en luftstos som passar hyfsat tätt mot varje ventil i huset.
Då kan man mäta lufthastigheten i luftröret som ventilen är monterad till. Och vet man tvärsnitsarean på röret, kan man beräkna hur många liter som strömmar per tidsenhet
t ex sekund. Eller minut om man så vill.
Instrumentet visar ju vindhastigheten i t ex m/s.
Alltså behövs en luftstos som passar hyfsat tätt mot varje ventil i huset.
Då kan man mäta lufthastigheten i luftröret som ventilen är monterad till. Och vet man tvärsnitsarean på röret, kan man beräkna hur många liter som strömmar per tidsenhet
t ex sekund. Eller minut om man så vill.
Instrumentet visar ju vindhastigheten i t ex m/s.
Tycker inte de där ger tillförlitliga värden.H Hybro skrev:Mitt pyssel, med start dessa dagar, för att verkligen mäta luftflöden i husets samtliga till- och frånluftsventiler. D v s då även husets totala till- och frånluft.
[bild]
Jag köpte också en sån, fast till det svenska priset och säkert tillverkad i samma fabrik 🙄
Men då ingick iaf två stoser...
Men det är inte arean på röret du ska räkna på utan effektiv area på ditt instrument där den mäter hastigheten... Min ger även värde för volym per tid om man ställer in det...
Men då ingick iaf två stoser...
Men det är inte arean på röret du ska räkna på utan effektiv area på ditt instrument där den mäter hastigheten... Min ger även värde för volym per tid om man ställer in det...
Ja, på utsidan huset, relativt insidanK Kane skrev:
Bara att leta på nätet vilket tryck hus mår bra av relativt lufttrycket på utsidan.
Man balanserar totala till- och frånluften i huset via t ex FTX, så man får rekommenderad luftväxling, vid ett litet undertryck enligt ovan.
När jag höll på med att mäta och jämföra flöden i spånsugar, fick jag lära mig att det finns en stor begränsning i den där typen av mätare. Den har en diameter på ca 7 cm, vilket är mycket mindre än dina ventilationsrör.
Mäter du genom att hålla mätaren fritt i flödet har du ingen koll på hur mycket som blåser förbi utanför mätaren och du får ett väldigt osäkert värde. Om du istället tätar runt mätaren begränsar du flödet där du mäter och får ett felaktigt värde, om än konsekvent vid alla mätningar.
Med den mätaren kan du få fram bra värden om du t ex vill jämföra och kalibrera olika in- och utöppningar i din FTX och styra balansen mellan rummen i ventilationen. Du får inga värden som är användbara om du vill ha en exakt siffra som du kan jämföra med andras hus och ventilation.
Mäter du genom att hålla mätaren fritt i flödet har du ingen koll på hur mycket som blåser förbi utanför mätaren och du får ett väldigt osäkert värde. Om du istället tätar runt mätaren begränsar du flödet där du mäter och får ett felaktigt värde, om än konsekvent vid alla mätningar.
Med den mätaren kan du få fram bra värden om du t ex vill jämföra och kalibrera olika in- och utöppningar i din FTX och styra balansen mellan rummen i ventilationen. Du får inga värden som är användbara om du vill ha en exakt siffra som du kan jämföra med andras hus och ventilation.
I Ingenjör Jesper skrev:
Redigerat:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in