672 läst · 10 svar
672 läst
10 svar
hur mäta avstånd till grannfastighet
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
Yttersta delen av taket.T tommygunxs skrev:
Detta gäller ju vid brandskydd men för att mäta avstånd till gräns för tex grannemedgivande är jag rätt säker på att du räknar från yttersta delen av tak. Jag är öppen för att jag har fel men letar vidare.Bart skrev:
För brandskydd finner jag följande: "Utgångspunkten är att avståndet mellan byggnader beräknas mellan byggnaders fasader. Om det finns inglasade balkonger eller motsvarande beräknas avståndet från balkongplattans kant. Även utstickande delar, som till exempel takfot, andra balkonger eller motsvarande, som sticker ut mer än 0,5 m ska tas med i beräkningen. "
Moderator
· Stockholm
· 54 474 inlägg
Nej, jag är rätt säker på att placeringen av byggnaden räknas från ytterväggen till gränsen, om taket inte stickler ut mer än 50cm. Däremot så får inte taket sticka ut över gränsen.
Det är fasaden som gäller om taket sticker ut max 0,5 meter.
"Mark- och miljööverdomstolen har funnit att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns. Eftersom komplementbyggnadens taksprång understeg 0,5 m skulle avståndet till gräns mätas från fasaden."
https://lagen.nu/dom/mod/2020:9
"Mark- och miljööverdomstolen har funnit att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns. Eftersom komplementbyggnadens taksprång understeg 0,5 m skulle avståndet till gräns mätas från fasaden."
https://lagen.nu/dom/mod/2020:9
Medlem
· västra götaland
· 38 inlägg
super tackar!useless skrev:
Det är fasaden som gäller om taket sticker ut max 0,5 meter.
[länk]
Moderator
· Stockholm
· 54 474 inlägg
Det gäller (tror jag) bara för begränsade utskjutande saker, som en balkong. Den räknas in i byggnadsytan om den finns under en viss höjd från marken. Men det beror också på hur stor den är, är den stor skall den räknas även på högre höjd.S Stefan_E skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimension matarledning till fördelare
Värme allmänt -
Wc-fixtur: Avstånd vägg till 110-rör wc + längd pex-rör ur vägg?
Badrum -
Helt plötsligt ändrar Slamtömmare avstånd till Slambrunn
Vatten & Avlopp -
Avstånd - strömbrytare till högskåp badrum
El -
Det ultimata avståndet från färdig stensättning till underkant panel
Grund & Markarbeten