hej
jag har en carport, och jag undrar hur jag mäter avtåndet från min carport till grannfastigheten. Carportens yttre vägg/mitt står ca 5 meter från kommunens mark, men så finns ett utstickande tak på carporten o utgår jag från den så är det 4,5 meter, så från vart mäter jag?

T tommygunxs skrev:
hej
jag har en carport, och jag undrar hur jag mäter avtåndet från min carport till grannfastigheten. Carportens yttre vägg/mitt står ca 5 meter från kommunens mark, men så finns ett utstickande tak på carporten o utgår jag från den så är det 4,5 meter, så från vart mäter jag?
Yttersta delen av taket.

Om taket sticker ut max 50 cm räknar du från fasaden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Om taket sticker ut max 50 cm räknar du från fasaden.
Detta gäller ju vid brandskydd men för att mäta avstånd till gräns för tex grannemedgivande är jag rätt säker på att du räknar från yttersta delen av tak. Jag är öppen för att jag har fel men letar vidare.

För brandskydd finner jag följande: "Utgångspunkten är att avståndet mellan byggnader beräknas mellan byggnaders fasader. Om det finns inglasade balkonger eller motsvarande beräknas avståndet från balkongplattans kant. Även utstickande delar, som till exempel takfot, andra balkonger eller motsvarande, som sticker ut mer än 0,5 m ska tas med i beräkningen. "

Nej, jag är rätt säker på att placeringen av byggnaden räknas från ytterväggen till gränsen, om taket inte stickler ut mer än 50cm. Däremot så får inte taket sticka ut över gränsen.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Hittar inget som tyder på att jag har rätt så ställer mig till övriga att det är fasaden om inget sticker ut längre än 50cm.

• Gilla
tommygunxs
  • Laddar…
Det är fasaden som gäller om taket sticker ut max 0,5 meter.

"Mark- och miljööverdomstolen har funnit att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns. Eftersom komplementbyggnadens taksprång understeg 0,5 m skulle avståndet till gräns mätas från fasaden."
https://lagen.nu/dom/mod/2020:9

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är fasaden som gäller om taket sticker ut max 0,5 meter.

"Mark- och miljööverdomstolen har funnit att de byggnadsdelar som anses vara mätvärda vid beräkningen av byggnadsarean även ska beaktas vid bedömningen av vilken punkt på byggnaden som ska utgöra utgångspunkt för mätningen av byggnadens avstånd till gräns. Eftersom komplementbyggnadens taksprång understeg 0,5 m skulle avståndet till gräns mätas från fasaden."
[länk]
super tackar!

Denna frågan har varit uppe några gånger i forumet, så som man räknar i bygglovshandlingarna är det som gäller. Dvs vägg om taket sticker ut maximalt 50cm, annars räknar man från taket.

Har det inte med höjden till taket att göra också?

S Stefan_E skrev:
Har det inte med höjden till taket att göra också?
Det gäller (tror jag) bara för begränsade utskjutande saker, som en balkong. Den räknas in i byggnadsytan om den finns under en viss höjd från marken. Men det beror också på hur stor den är, är den stor skall den räknas även på högre höjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.