Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur lyfta in bänkskiva via balkong?

1. D
    Husägare · Skogen · 5 724 inlägg
    Jag hade nog hellre ifs köpt fasadbräda (alt 45x45) och snickrat ihop en rektangel. Billigare och den säckar inte ihop.

2. A
    Medlem · stockholm · 894 inlägg

atomlab

Medlem
    På baksidan ser man ju att det är en parkering!? Vart i landet är det? Är det i sthlm med omnejd så dra ett PM så fixar jag in den.

3. D
    Medlem · Södra Skåne · 932 inlägg

Dilato

Medlem

• Laddar…
  4. Düsseldorff
    Byggnadsvårdare · Bromma · 1 174 inlägg

Düsseldorff

Byggnadsvårdare
    Finns ju hur mycket utrymme som helst på baksidan av huset, kan väl inte vara nåt problem att lyfta in den där?

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 16 inlägg

Maritza82

Medlem
    Alltså det här forumet, wow!

• Laddar…
  6. P
    Husägare · 4 195 inlägg
    Vi hade en stenskiva som vägde närmare 300 kg som sex man misslyckades med att bära in. Det blev kranbil via balkongen istället. Den stod ganska långt ifrån och lyfte över höga träd.

• Laddar…
  7. EddieHansson
    Medlem · 629 inlägg
    Redigerat 7 maj 00:15
    • Laddar…
  8. B
    Medlem · 46 inlägg

Björkdahl

Medlem
    En mindre bandburen kran hade nog gjort susen i detta fall

Klarar vikten för gårds bjälklaget, man kan stå en bra bit ifrån och ändå orkar lyfta in skivan

9. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 997 inlägg
    Du har inte funderat på en tegeltransportör/Gerda lift? :)

10. M
    Medlem · 16 inlägg

Maritza82

Medlem
    Det kanske kan vara något. Då skulle man ju kunna ställa den en bit från balkongen och ändå nå upp. Frågan är bara om längden på bänkskivan blir ett problem (280cm), men jag ser ju att de använder Gerda lift till solcellspaneler och de är ju ganska stora och platta

11. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 842 inlägg

tveksamt

Husägare
    Njae, en solpanel i normal storlek är ca 1,8x1,05, och vikten är väldigt låg, så kanske inte helt jämförbart.

12. M
    Medlem · 16 inlägg

Maritza82

Medlem
    Hej alla,

Tänkte att jag skulle uppdatera er om hur det löste sig till slut.
    Bokade en kranbil med jibb som skulle kunna klara lyftet.
    När stenfirman kom i morse så var kranbilen inte på plats än, så de gick in för att titta på hissen och bedömde att skivan skulle rymmas där. Jag försäkrade mig om att de var helt 100 på det och ringde direkt för att avboka kranbilen. Med en del lirk så gick den in i hissen och ligger nu på plats:)
    Otroligt skönt, men irriterande att jag behövde lägga så mycket tid och energi på att jaga lyftlösning när de från början hade kunnat mäta bättre i hissen.

Stort tack till @atomlab som var förbi och tittade och förmedlade krankontakter.
    Och stort tack till alla er andra som engagerade er i denna fråga! Ha en fortsatt härlig onsdag:)

13. C
    Medlem · 12 468 inlägg
    Skönt att höra att det löste sig och dessutom på enklaste sätt.

Men det understryker ju vikten av att verkligen gå till botten med de enkla alternativen innan man börjar krångla till saker och ting. Antar att leverantören av kranbilen inte är jättenöjda med att jobbet blir avblåst med minimal framförhållning.

14. M
    Medlem · 16 inlägg

Maritza82

Medlem
    Helt rätt, det blir en lärdom. Jag litade tyvärr på killen från stenfirman som sa att den absolut inte skulle gå in i hissen. Kranfirman var försenade så blev faktiskt bara glada över att jag avbokade med kort varsel, lite tur ska man ha ibland ;)

15. A
    Medlem · stockholm · 894 inlägg

atomlab

Medlem
    Snyggt! Det är på marginalerna vi skall leva, avbokning med kort varsel är vardag så inga problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.