6 968 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Hur lyckas man förhandla ränta med banken?
Sida 1 av 2
Ser i tråden där personer lägger in lånebelopp och räntor från olika banker väldigt attraktiva räntor jämfört med listräntor? Hur lyckas man med det? Ser t ex nån som la in två miljonbelopp på 2 eller 3 år hos SEB på under 2 % ränta.
Har själv SEB och får nog Max 0.5-0.6 i rabatt och då är även fackrabatt tagen med. Har i och försig aldrig spelat ut banker mot varandra. Men har tanken att ska du få över 1% i rabatt på listräntan så: Måste du ha en en del av följande:
belåningsgrad på Max 60% samt du har minst 5 miljoner i lån, har massa företagsaktiviteter kopplade till banken, många fonder, pensionsåtagande i banken.
Vi har själv ca 3.45 miljoner i lån. Ca 63% belåning. Säkra inkomster på tillsammans ca 1.2 miljoner brutto. Inga övriga lån. Ca 15 år till pension. Har ganska mycket i tjänstepension men ej hos den banken. Är det överhuvudtaget möjligt för oss att få mer än 0.5-0.7% i rabatt (låst ränta)mot listränta även om vi spelar ut banker mot varandra?
Vanligtvis får vi en påminnelse från banken om att teckna om lån ca 2 månader innan lånen går ut(bundet) är det nu man ska börja förhandla med banker? Eller är det bästa låta lånet gå över på rörligt och då börja förhandla med banker?
Hur gör man rent praktiskt? Får en lovad ränta, hör med flera och återkommer på ett par dar till den första, håller på under max en vecka så. När man återkommer till banken så får man väl prata med en helt annan handläggare. Är det bara ta upp vad de lova för nån dag sen och då köra vidare med att vi är lovade som o så mycket av annan..kan ni matcha detta?
Tacksam för all input!
Har själv SEB och får nog Max 0.5-0.6 i rabatt och då är även fackrabatt tagen med. Har i och försig aldrig spelat ut banker mot varandra. Men har tanken att ska du få över 1% i rabatt på listräntan så: Måste du ha en en del av följande:
belåningsgrad på Max 60% samt du har minst 5 miljoner i lån, har massa företagsaktiviteter kopplade till banken, många fonder, pensionsåtagande i banken.
Vi har själv ca 3.45 miljoner i lån. Ca 63% belåning. Säkra inkomster på tillsammans ca 1.2 miljoner brutto. Inga övriga lån. Ca 15 år till pension. Har ganska mycket i tjänstepension men ej hos den banken. Är det överhuvudtaget möjligt för oss att få mer än 0.5-0.7% i rabatt (låst ränta)mot listränta även om vi spelar ut banker mot varandra?
Vanligtvis får vi en påminnelse från banken om att teckna om lån ca 2 månader innan lånen går ut(bundet) är det nu man ska börja förhandla med banker? Eller är det bästa låta lånet gå över på rörligt och då börja förhandla med banker?
Hur gör man rent praktiskt? Får en lovad ränta, hör med flera och återkommer på ett par dar till den första, håller på under max en vecka så. När man återkommer till banken så får man väl prata med en helt annan handläggare. Är det bara ta upp vad de lova för nån dag sen och då köra vidare med att vi är lovade som o så mycket av annan..kan ni matcha detta?
Tacksam för all input!
Redigerat:
Har egentligen inte varit framgångsrik i detta och har snart 4,9MSEK i lån (ny bostad) och fick 0,7 i rabatt på 2-5 års bindningstid och 1,4 på rörligt. Vi bytte från Handelsbanken till Swedbank men inte pga rabatt utan pga service. Vi har inget sparande alls i banken så egentligen bara lån. Men det blir en bra inkomst för banken på några år. Min bedömning under åren att det handlar mest om handläggaren, dvs har märkt att vissa handläggare ger mer och vissa mindre i rabatt (på samma bank).
ibland undrar man verkligen om redovisade räntor i tråden stämmer. Många gånger känns det väldigt orimligt.
ibland undrar man verkligen om redovisade räntor i tråden stämmer. Många gånger känns det väldigt orimligt.
Själv var jag in i april och gjorde om ett lån, ny 12mån period. Gick från 2.4 till något på 3% var det tänkt. Lånet löpte ut nu i Juni och det blev 3.74 så tack för den. Ökade våra kostnader med 1000kr i månaden på bara räntan. Hade ingen koll att man fick räntan då lånet löpte ut och trodde faktiskt att det skulle vara den man valde i April. Men nej så är det inte, vi överlever mitt lån på 650.000kr men hur är det med alla andra?
Att förhandla ränta har aldrig varit min grej.
Normalt får man en ränterabatt på aktuell listränta den dagen, så kan ju bli vad som helst. Detta går att undvika med räntesäkring vilket kan gälla upp till 12 månader. När vi räntesäkrade i maj kostade det 0,1 påslag på räntan vi fick. Men då vet vi vilken ränta vi får i juli då vi tar upp nya lån.K _Fredrik_ skrev:Själv var jag in i april och gjorde om ett lån, ny 12mån period. Gick från 2.4 till något på 3% var det tänkt. Lånet löpte ut nu i Juni och det blev 3.74 så tack för den. Ökade våra kostnader med 1000kr i månaden på bara räntan. Hade ingen koll att man fick räntan då lånet löpte ut och trodde faktiskt att det skulle vara den man valde i April. Men nej så är det inte, vi överlever mitt lån på 650.000kr men hur är det med alla andra?
Skulle man ha gjort. Tack för tipset.D DahlEricsson1000 skrev:Normalt får man en ränterabatt på aktuell listränta den dagen, så kan ju bli vad som helst. Detta går att undvika med räntesäkring vilket kan gälla upp till 12 månader. När vi räntesäkrade i maj kostade det 0,1 påslag på räntan vi fick. Men då vet vi vilken ränta vi får i juli då vi tar upp nya lån.
Administrator
· Skåne
· 6 558 inlägg
Boräntorna är onekligen på väg upp. Det ser man inte minst på genomsnittsräntorna som bankerna presenterade häromdagen.M mariedal skrev:Ser i tråden där personer lägger in lånebelopp och räntor från olika banker väldigt attraktiva räntor jämfört med listräntor? Hur lyckas man med det? Ser t ex nån som la in två miljonbelopp på 2 eller 3 år hos SEB på under 2 % ränta.
Tacksam för all input!
SEBs snittränta för 3 mån har t.ex. ökat från 1,33 % i oktober till 1,77 i maj och 1,94 i juni.
De mesta talar för att snitträntorna kommer vara ännu högre i juli.
Men för att få en bättre ränta så måste du berätta för banken att du vill ha en så bra ränta som möjligt.
Och du bör fråga fler än en bank. Enklast är om du börjar med att jämföra Hypoteket, Stabelo, Landshypotek och SBAB med varandra online och sedan jämför dem med gammelbankerna (som SEB tillhör).
Jag undrar också hur folk beter sig för att få feta rabatter.
Körde ett rabattrace i oktober 2021, fick ner 3-åring till 1.28%, låter bra nu men då var det inte mer än 0.34% i rabatt. Belåningsgrad på knappt 50%, lån på ca 1.6 msek.
Frågade SHB om vi fick bättre ränta om vi flyttar över allt innehav i fonder & aktier från avanza, nej på den. Pension? Nej på den också, mer sparande på SHB? Nej...
Stabelo via Avanza erbjuder blabla sa jag, "ja, då får du byta bank för jag kan inte gå lägre" var svaret.
Körde ett rabattrace i oktober 2021, fick ner 3-åring till 1.28%, låter bra nu men då var det inte mer än 0.34% i rabatt. Belåningsgrad på knappt 50%, lån på ca 1.6 msek.
Frågade SHB om vi fick bättre ränta om vi flyttar över allt innehav i fonder & aktier från avanza, nej på den. Pension? Nej på den också, mer sparande på SHB? Nej...
Stabelo via Avanza erbjuder blabla sa jag, "ja, då får du byta bank för jag kan inte gå lägre" var svaret.
Administrator
· Skåne
· 6 558 inlägg
Det är varken krångligt eller tidsödande att få en bättre bolåneränta (det tar normalt 15-30 minuter). Men ofta behöver du byta bank för bolånet. Du behöver inte byta bank för alla dina bankärenden, bara för bolånet, och den har man ju normalt autogiro på så när det väl är uppsatt så rullar det på av sig självt.
Mitt bästa råd är att inte dela upp lånet på olika bindningstider (3 månader, 2 år, 5 år) eftersom det då blir svårare (näst intill omöjligt) att byta bank längre fram samt att du får ett sämre förhandlingsutrymme den dagen ett lån löper ut.
Mitt bästa råd är att inte dela upp lånet på olika bindningstider (3 månader, 2 år, 5 år) eftersom det då blir svårare (näst intill omöjligt) att byta bank längre fram samt att du får ett sämre förhandlingsutrymme den dagen ett lån löper ut.
Per Eskilsson skrev:Det är varken krångligt eller tidsödande att få en bättre bolåneränta (det tar normalt 15-30 minuter). Men ofta behöver du byta bank för bolånet. Du behöver inte byta bank för alla dina bankärenden, bara för bolånet, och den har man ju normalt autogiro på så när det väl är uppsatt så rullar det på av sig självt.
Visst, men om jag ska idas byta bank så skulle jag säga att du minst behöver få 3-400kr/månad lägre i ränta. Egentligen är jag mest intresserad hur du ser i räntetråden med över 700 inlägg..hur personer i närtid lagt in de får ca 1.8-2,8% i ränta på bundna miljonlån. Dvs hur de lyckats få ner listräntan 1-2%.
Folk lägger inte enbart in nybundna lån i den tråden. Tvärtom verkar det vara rätt få nyligen bundna/rörliga lån som läggs in.M mariedal skrev:Visst, men om jag ska idas byta bank så skulle jag säga att du minst behöver få 3-400kr/månad lägre i ränta. Egentligen är jag mest intresserad hur du ser i räntetråden med över 700 inlägg..hur personer i närtid lagt in de får ca 1.8-2,8% i ränta på bundna miljonlån. Dvs hur de lyckats få ner listräntan 1-2%.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Förrut tänkte jag att "shit folk är så jävla mycket bättre än mig på att förhandla räntor" men nu har jag insett att verktyget är helt oanvändbart, jag är övertygad om att det är enormt mycket påhittade räntor, varför vet jag inte.D DahlEricsson1000 skrev:Har egentligen inte varit framgångsrik i detta och har snart 4,9MSEK i lån (ny bostad) och fick 0,7 i rabatt på 2-5 års bindningstid och 1,4 på rörligt. Vi bytte från Handelsbanken till Swedbank men inte pga rabatt utan pga service. Vi har inget sparande alls i banken så egentligen bara lån. Men det blir en bra inkomst för banken på några år. Min bedömning under åren att det handlar mest om handläggaren, dvs har märkt att vissa handläggare ger mer och vissa mindre i rabatt (på samma bank).
Det känns onekligen lite som lotto när ränterabatten räknas fram. Kommer ihåg när vi flyttade till vårt nuvarande boende och fick en väldigt bra ränta. När det var dags att lägga om lånet frågade handläggaren ”Hur förhandlade ni till er så låg ränta?”. Satt som ett frågetecken framför telefonen ”Vad då förhandla?”, eftersom vi bara hade skickat in låneansökan och fått räntan vi fick, utan att ens prata med någon på banken.D DahlEricsson1000 skrev:
Men numera kollar jag vad som går att få nån annanstans, går ju att hitta på nätet utan att ens kontakta olika banker, och säger till handläggaren på banken att ”Nog borde ni kunna matcha det?”. Har fungerat rätt bra. Senaste gången vi skulle lägga om lånet hittade jag X% hos en konkurrent, sa det till handläggaren på gammelbanken och fick X+0,04% efter lite tvekan. ”Jag får ringa upp dig senare, måste kolla med min chef, bla-bla-bla.” Kändes som nära nog.
Jag skulle tippa att det handlar mer om intresse än ”hitte-på”. Det är lite som att jämföra sig med folk på ekonomiforum. Det är bara såna som är intresserade av ekonomi som letar sig dit, och folk med dålig ekonomi är sällan intresserade av sånt. Så man sitter och jämför sig med folk som har förhållandevis god privatekonomi.S SueCia skrev:
Tror att det skevar på samma sätt i räntetråden. Ju bättre ränta folk lyckas få, desto större intresse att skriva in den där.
På nätet: Ser att SBAB har 3.58% i faktisk ränta på 3 åringen. SEB har 4.39 som listränta på 3 åringen. Innebär alltså att du ska få 0.8% rabatt på SEBs listränta för att hamna på samma. Verkar lite märkligt. Kan du få en ränta som är lägre direkt på nätet så får ju de andra få kunder kvar. Själv skulle jag kräva ca 3.38% av andra banker. Sen snacka med SBAB om nån går med på det. Tycker det är en bra utgångspunkt om man hittar nån på nätet som ligger hyfsat och sen deala.