Hej,
Den röda klämman på bilden håller fast stigröret som löper nere från värmeelementet och upp på baksidan av diskmaskinen där det ansluter till den övre spolarmen inuti maskinen.
Någon som vet hur man får loss den röda klämman? Verkar inte vara skruvad, utan jag tror det är någon form av snäpplås, och jag vill helst inte skada det.
Jag behöver ta loss stigröret för att det gått hål på den korta anslutningsslangen längst ner på stigröret, den som ansluter till värmeelementet. Svårt att få tag på reservdel. Möjligen hittar man den för omkring en tusenlapp. Så jag tänkte försöka laga med vulktejp istället.
Provar nu utan att ta loss stigröret vid klämman, men det vore bra att kunna ta loss det om det behövs för att laga bättre.
Husqvarna QB5130W omkring 2003.
Typ: 45_2 TDD 04
PNC: 91123618400
Den röda klämman på bilden håller fast stigröret som löper nere från värmeelementet och upp på baksidan av diskmaskinen där det ansluter till den övre spolarmen inuti maskinen.
Någon som vet hur man får loss den röda klämman? Verkar inte vara skruvad, utan jag tror det är någon form av snäpplås, och jag vill helst inte skada det.
Jag behöver ta loss stigröret för att det gått hål på den korta anslutningsslangen längst ner på stigröret, den som ansluter till värmeelementet. Svårt att få tag på reservdel. Möjligen hittar man den för omkring en tusenlapp. Så jag tänkte försöka laga med vulktejp istället.
Provar nu utan att ta loss stigröret vid klämman, men det vore bra att kunna ta loss det om det behövs för att laga bättre.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
röda klämman klipps vid byte då ny följe med nytt stigrör varje halva gängas ur var för sigM matslew skrev:Hej,
fast allt detta har utgått....
Tack @returen.returen skrev:
Just det, den finns inte som reservdel (fast jag har sett den i andra länder för ca 100 euro), och därför ville jag inte skada klämman. Men det gick att få loss den genom att dra försiktigt.
Nu är anslutningsslangen lindad med vulktejp. Vi får väl se om den håller. Vanlig eltejp räckte i någon vecka...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad göra när fästet till diskmaskinens frontlucka är trasigt?
Kök -
Hur lossar man QC-snabbkoppling till luftvärmepump?
Värmepumpar -
Jag har en rostig lucka till min whirlpool toppmatade tvättmaskin. Vet någon hur man lossar sprintarna när man skall byta luckan?
Tvättstuga -
Hjälp! Hur ser väggfästet till dessa radiatorupphängningarna ut?
Värme allmänt -
Hur lossar jag ventilhatten till golvvärme?
Värme allmänt