Hej,
Den röda klämman på bilden håller fast stigröret som löper nere från värmeelementet och upp på baksidan av diskmaskinen där det ansluter till den övre spolarmen inuti maskinen.

Någon som vet hur man får loss den röda klämman? Verkar inte vara skruvad, utan jag tror det är någon form av snäpplås, och jag vill helst inte skada det.

Jag behöver ta loss stigröret för att det gått hål på den korta anslutningsslangen längst ner på stigröret, den som ansluter till värmeelementet. Svårt att få tag på reservdel. Möjligen hittar man den för omkring en tusenlapp. Så jag tänkte försöka laga med vulktejp istället.

Provar nu utan att ta loss stigröret vid klämman, men det vore bra att kunna ta loss det om det behövs för att laga bättre.

Husqvarna QB5130W omkring 2003.
Typ: 45_2 TDD 04
PNC: 91123618400

• Röd klämma håller ett stigrör på en diskmaskin, fastlåst med snäpplås mot metallplatta, diskuteras för borttagning utan skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M matslew skrev:
Hej,
Den röda klämman på bilden håller fast stigröret som löper nere från värmeelementet och upp på baksidan av diskmaskinen där det ansluter till den övre spolarmen inuti maskinen.

Någon som vet hur man får loss den röda klämman? Verkar inte vara skruvad, utan jag tror det är någon form av snäpplås, och jag vill helst inte skada det.

Jag behöver ta loss stigröret för att det gått hål på den korta anslutningsslangen längst ner på stigröret, den som ansluter till värmeelementet. Svårt att få tag på reservdel. Möjligen hittar man den för omkring en tusenlapp. Så jag tänkte försöka laga med vulktejp istället.

Provar nu utan att ta loss stigröret vid klämman, men det vore bra att kunna ta loss det om det behövs för att laga bättre.

Husqvarna QB5130W omkring 2003.
Typ: 45_2 TDD 04
PNC: 91123618400
röda klämman klipps vid byte då ny följe med nytt stigrör varje halva gängas ur var för sig
fast allt detta har utgått....

• Gilla
matslew
  • Laddar…
returen returen skrev:
röda klämman klipps vid byte då ny följe med nytt stigrör varje halva gängas ur var för sig
fast allt detta har utgått....
Tack @returen.
Just det, den finns inte som reservdel (fast jag har sett den i andra länder för ca 100 euro), och därför ville jag inte skada klämman. Men det gick att få loss den genom att dra försiktigt.

Nu är anslutningsslangen lindad med vulktejp. Vi får väl se om den håller. Vanlig eltejp räckte i någon vecka...

• Anslutningsslang lindad med vulktejp på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.