Jag tänkte att jag skulle göra en handdukstork i kopparrör. Tycker mig ha rengjort alla skarvar bra, på med flussmedel och värmer med MAP-gas.
Nästan alla lödningar flyter ut bra, men någon vill inte bli riktigt bra.
När jag nu provtrycker inser jag att jag har läckage på många fler ställen än jag trodde… Har värmt upp igen, men det löser inte problemet.
Är det bara att börja om med nya rör eller kan det vara en idé att försöka demontera?
Trodde jag var bättre på att löda än jag var :-)

Hoppas detta är i rätt forum.

• Handdukstork i koppar under uppbyggnad med synliga skarvar och verktyg, inklusive MAP-gasbrännare, på arbetsbänk med träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör med lödningar på träbänk, använd i handdukstorkprojekt, visande ojämna fogar och en skala för mått vid sidan.
    Skapa konto
  • Handdukstork av kopparrör monteras mot träpanelvägg, händer justerar positionen.
    Skapa konto
Det såg ju rent och fint ut. Men det hjälpte tydligen inte. Löd med fosforkopparlod och svets, så gör det mycket bättre.
Tror inte du kan använda de igen. Men har för visso aldrig mjuklött kopparrör.

Hade du tänkt att måla den?

Lägg den i vatten, eller spraya vatten med diskmedel, och trycksätt. Då bör du kunna se vart det läcker. Är det bara något/några ställen, så är det väl bara löda i lite mer. Om det däremot är nästan överallt, så måste du nog börja om.

A AG A skrev:
Lägg den i vatten, eller spraya vatten med diskmedel, och trycksätt. Då bör du kunna se vart det läcker. Är det bara något/några ställen, så är det väl bara löda i lite mer. Om det däremot är nästan överallt, så måste du nog börja om.
Det är just detta att ”löda i lite mer” som jag inte får att funka. Känns som att jag skulle behöva ta isär och rengöra igen.

ojje ojje skrev:
Det är just detta att ”löda i lite mer” som jag inte får att funka. Känns som att jag skulle behöva ta isär och rengöra igen.
Dom öppna kanaler där det läcker är ju omöjliga att rengöra nu. Men testa på en skarv att värma ordentligt hela grejen, lägga lös flussmedel i fogen så aat den flyter in och sedan lod som sugs in. Kan funka.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att du värmt för mycket och kokat ur flussen.
Och alldeles för lite lod också.
Värm isär allt och torka bort lodet med fuktig trasa.
Putsa utsida rör och insida koppling.
Fluss på rör och i koppling och löd om.

ojje ojje skrev:
Jag tänkte att jag skulle göra en handdukstork i kopparrör. Tycker mig ha rengjort alla skarvar bra, på med flussmedel och värmer med MAP-gas.
När jag nu provtrycker inser jag att jag har läckage på många fler ställen än jag trodde… Har värmt upp igen, men det löser inte problemet.
Är det bara att börja om med nya rör eller kan det vara en idé att försöka demontera?
Trodde jag var bättre på att löda än jag var :)

Det är enklare med vanligt kopparlod med lite silver i. Brukar aldrig använda lod med fluss när jag löder koppar/koppar( löder gasrör på jobbet). Sen ser det ut som du använt för lite lod och värmt på fel ställe. Du måste värma ordentligt en bit innanför skarven så lodet sugs upp in i kopplingen. Men nu när du använt silverlod måste du ju fortsätta med det.

• Gilla
ojje
  • Laddar…
Att hårdlöda med fosforkopparlod är både enklare och svårare än att mjuklöda.

Fosforn är ju ett inbyggt flussmedel så är underlaget rent så flyter det jättefint.
Det man ska tänka på är att använda en mjuk låga, gärna något svagreducerande.
Sedan får man ändå en viss glödgningseffekt (mjukhet) utanför skarven p g a den högre temperaturen.
Används lod med 5% silver så kommer man ner i 710°

Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
ojje ojje skrev:
Trodde jag var bättre på att löda än jag var :)

alltså så skall du löda enligt kappilärrörsmetoden i detta fallet, vilket du inte kan ha gjort

Om man ser till att ytorna är rena och lite lödfett på så brukar det gå lätt att mjuklöda. Polera både rörändar och insida på kopplingarna med en scotchbrite.

Tack för alla tips. Min slutsats är att jag nog värmt för mycket och kanske på fel ställe. Bra tips att värma längre in på kopplingarna. Jag har kört med stålull överallt och penslat på flussmedel. Inser att lödtennet är 97% tenn och 3% koppar. Alltså inget silver i.
Testade att ”laga” lite med fosforbaserat lod och det funkade dock. Dock efter att jag testat att värma isär och redan förstört några delar. Sannolikt börjar jag om från början… Suck

Skall du måla rören eller hur tänker du förhindra att de ärjar?

Intet Intet skrev:
Skall du måla rören eller hur tänker du förhindra att de ärjar?
Nä, idén är att inte måla. Testar möjligen någon form av lack eller vax, men tänker att det inte borde bli så fult. Tanken är att det skall matcha toalettskåpet jag byggt.

• Handgjort trätoalettskåp med kopparhandtag och matchande kopparhandfat, oinmålat för naturlig finish.
    Skapa konto
  • Gilla
Julius_99 och 3 till
  • Laddar…
ojje ojje skrev:
Bra tips att värma längre in på kopplingarna
Du ska värma på kopplingen tills lodet smälter på röret.
Om ditt lod är 3mm så är en tumregel att du ska använda ~+lika mycket i längd av lodet som diameter på röret du löder.

• Gilla
ojje
  • Laddar…
Och punktvärm inte, flytta runt lågan för jämn värme.

• Gilla
ojje och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.