Efter åtta år i huset är det dags att ta hand om den glappande ytterdörren. När dörren är stängd är det ca 4 mm glipa mellan tröskel och dörr. Och dörren sitter inte helt still utan "glappar" när den är stängd. För att slippa problemet måste jag låsa dörren, vilket kräver att jag håller in dörren samtidigt som jag vrider på vredet.
1. Jag trodde att gångjärnsbräckare skulle räcka, men måste troligen justera slutblecket, eller vad tror ni?
2. Dock är det ett gammalt lås, så jag förstår inte om det går att justera, eller helt enkelt måste bytas? Och isf vad kan passa i min gamla dörr?
3. Jag blir less på hela skiten, och funderar på att helt byta lås till ett yale doorman, men skulle det fungera att installera det låset i min gamla dörr?
Tacksam för allt kunniga personer här på forumet. Bifogar några bilder.
1. Jag trodde att gångjärnsbräckare skulle räcka, men måste troligen justera slutblecket, eller vad tror ni?
2. Dock är det ett gammalt lås, så jag förstår inte om det går att justera, eller helt enkelt måste bytas? Och isf vad kan passa i min gamla dörr?
3. Jag blir less på hela skiten, och funderar på att helt byta lås till ett yale doorman, men skulle det fungera att installera det låset i min gamla dörr?
Tacksam för allt kunniga personer här på forumet. Bifogar några bilder.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Ditt mått på låshuset är fel, höjden bör vara 225 inte 125mm.
Det går att montera in ett Yale doorman i den dörren men det krävs en del arbete.
Stolpen på Yale doorman är 22mm bred och 225mm hög med rundade hörn (radie 11mm).
Troligtvis måste du bredda urtaget i dörrbladet lite för att ett nytt låshus ska gå in samt måste ett säkerhetsslutbleck för connect fällas in i karmen.
Angående de bekymmer du upplever med dörren idag så vill jag ha en tydligare beskrivning.
Om jag tittar på slutblecket i bild så kan fallkolven ta emot i underkant i slutbleckets "hål" vilket kan göra att dörren inte hålls stängd som den borde.
Om dörrbladet bör justeras i karmen eller om slutblecket ska anpassas bedöms på plats så du får kontrollera vad som är en lämplig åtgärd.
Det går att montera in ett Yale doorman i den dörren men det krävs en del arbete.
Stolpen på Yale doorman är 22mm bred och 225mm hög med rundade hörn (radie 11mm).
Troligtvis måste du bredda urtaget i dörrbladet lite för att ett nytt låshus ska gå in samt måste ett säkerhetsslutbleck för connect fällas in i karmen.
Angående de bekymmer du upplever med dörren idag så vill jag ha en tydligare beskrivning.
Om jag tittar på slutblecket i bild så kan fallkolven ta emot i underkant i slutbleckets "hål" vilket kan göra att dörren inte hålls stängd som den borde.
Om dörrbladet bör justeras i karmen eller om slutblecket ska anpassas bedöms på plats så du får kontrollera vad som är en lämplig åtgärd.
Oj. Något här ser verkligen inte rätt ut.
Jag visste inte vad den hette, och fick google "dörrlåsets delar"; den fjädrande saken som sticker ut heter visst "tryckesfall" och det som skjuter ut när du låser heter "regel".
Man ser på både blecket och själva tryckesfallet att de har nött HÅRT mot varandra. Aldrig sett ett tryckesfall med en liten in-nött grop på det där sättet. Det ser ut som att den redan nu trycker som tusan mot blecket. Att justera blecket för att få den att trycka ännu hårdare lär inte hjälpa.
Jag tror inte det är låset det är fel på. Jag tror antingen dörrbladet, karmen, eller båda har slagit sig på något sätt, eller sitter snett monterade sedan länge, eller helt enkelt bara slitits ut.
Jag är väl bekant med känslan av att man bara blir less på skiten. Jag var i samma situation för några år sedan och det slutade faktiskt med att jag bara beställde en ny ytterdörr. Inte ångrat mig en sekund. De behöver inte kosta så mycket och en ny dörr tjänar man in på sikt på att den inte står och släpper ut värmen dygnet runt.
Jag beställde en budgetvariant från bygghemma.se. Jag gjorde en snabb jämförelse på deras absolut billigaste och absolut dyraste.
Sveadörren Sälen: 4840 kr
Ljudreduktion: 26 dB
U-värde: 0,8
SnickarPer 73G Teak Klarglas: 68 260 kr (vad i hela helv...)
Ljudreduktion: 32 dB
U-värde: 0,8
Ljudreduktionen är i skalan Decibel. Decibel är en logaritmisk skala så en skillnad på 6 dB kanske är betydelsefull, vad vet jag. De har båda samma U-värde vilket är hur väl den släpper igenom värme. Ju lägre U-värde ju bättre.
Jag visste inte vad den hette, och fick google "dörrlåsets delar"; den fjädrande saken som sticker ut heter visst "tryckesfall" och det som skjuter ut när du låser heter "regel".
Man ser på både blecket och själva tryckesfallet att de har nött HÅRT mot varandra. Aldrig sett ett tryckesfall med en liten in-nött grop på det där sättet. Det ser ut som att den redan nu trycker som tusan mot blecket. Att justera blecket för att få den att trycka ännu hårdare lär inte hjälpa.
Jag tror inte det är låset det är fel på. Jag tror antingen dörrbladet, karmen, eller båda har slagit sig på något sätt, eller sitter snett monterade sedan länge, eller helt enkelt bara slitits ut.
Jag är väl bekant med känslan av att man bara blir less på skiten. Jag var i samma situation för några år sedan och det slutade faktiskt med att jag bara beställde en ny ytterdörr. Inte ångrat mig en sekund. De behöver inte kosta så mycket och en ny dörr tjänar man in på sikt på att den inte står och släpper ut värmen dygnet runt.
Jag beställde en budgetvariant från bygghemma.se. Jag gjorde en snabb jämförelse på deras absolut billigaste och absolut dyraste.
Sveadörren Sälen: 4840 kr
Ljudreduktion: 26 dB
U-värde: 0,8
SnickarPer 73G Teak Klarglas: 68 260 kr (vad i hela helv...)
Ljudreduktion: 32 dB
U-värde: 0,8
Ljudreduktionen är i skalan Decibel. Decibel är en logaritmisk skala så en skillnad på 6 dB kanske är betydelsefull, vad vet jag. De har båda samma U-värde vilket är hur väl den släpper igenom värme. Ju lägre U-värde ju bättre.
Sorry. Helt rätt låshuset är 225 högt, jag skrev fel.1 123abc skrev:Ditt mått på låshuset är fel, höjden bör vara 225 inte 125mm.
Det går att montera in ett Yale doorman i den dörren men det krävs en del arbete.
Stolpen på Yale doorman är 22mm bred och 225mm hög med rundade hörn (radie 11mm).
Troligtvis måste du bredda urtaget i dörrbladet lite för att ett nytt låshus ska gå in samt måste ett säkerhetsslutbleck för connect fällas in i karmen.
Angående de bekymmer du upplever med dörren idag så vill jag ha en tydligare beskrivning.
Om jag tittar på slutblecket i bild så kan fallkolven ta emot i underkant i slutbleckets "hål" vilket kan göra att dörren inte hålls stängd som den borde.
Om dörrbladet bör justeras i karmen eller om slutblecket ska anpassas bedöms på plats så du får kontrollera vad som är en lämplig åtgärd.
Bifogar en bild när dörren är stängd (men inte låst). Det är alltså en ganska rejäl glipa. När jag låser dörren måste jag dra i den och samtidigt låsa.
Helst skulle jag bara byta låsbleck, det borde väl lösa problemet om jag hittar ett som passar som man kan justera?
Jag ser inte hur jag kan justera det bleck jag har idag?
Tacksam för alla svar o förslag, är ingen van hemmafixare (men envis).
Nämen visst ser det inte bra ut med den ingröpningen, något sliter rejält.torparavgrund skrev:
Oj. Något här ser verkligen inte rätt ut.
Jag visste inte vad den hette, och fick google "dörrlåsets delar"; den fjädrande saken som sticker ut heter visst "tryckesfall" och det som skjuter ut när du låser heter "regel".
Man ser på både blecket och själva tryckesfallet att de har nött HÅRT mot varandra. Aldrig sett ett tryckesfall med en liten in-nött grop på det där sättet. Det ser ut som att den redan nu trycker som tusan mot blecket. Att justera blecket för att få den att trycka ännu hårdare lär inte hjälpa.
Jag tror inte det är låset det är fel på. Jag tror antingen dörrbladet, karmen, eller båda har slagit sig på något sätt, eller sitter snett monterade sedan länge, eller helt enkelt bara slitits ut.
Jag är väl bekant med känslan av att man bara blir less på skiten. Jag var i samma situation för några år sedan och det slutade faktiskt med att jag bara beställde en ny ytterdörr. Inte ångrat mig en sekund. De behöver inte kosta så mycket och en ny dörr tjänar man in på sikt på att den inte står och släpper ut värmen dygnet runt.
Jag beställde en budgetvariant från bygghemma.se. Jag gjorde en snabb jämförelse på deras absolut billigaste och absolut dyraste.
Sveadörren Sälen: 4840 kr
Ljudreduktion: 26 dB
U-värde: 0,8
SnickarPer 73G Teak Klarglas: 68 260 kr (vad i hela helv...)
Ljudreduktion: 32 dB
U-värde: 0,8
Ljudreduktionen är i skalan Decibel. Decibel är en logaritmisk skala så en skillnad på 6 dB kanske är betydelsefull, vad vet jag. De har båda samma U-värde vilket är hur väl den släpper igenom värme. Ju lägre U-värde ju bättre.
Dörren är från -70, så om den blivit lite sned och sedan varit så i 40-50 år…?
Jag kikar på ny dörr också, kanske blir så till slut. :/
Mät lite runtom och se om glipan är likadan på alla motsvarande ställen. Är den t.ex mycket större i nedre hörnet än övre kan det vara att dörrbladet deformerat sig lite. Jag misstänker att du har störst glipa i nedre hörnet, minst precis vid blecket och lite mindre högst upp.C Csv7 skrev:Sorry. Helt rätt låshuset är 225 högt, jag skrev fel.
Bifogar en bild när dörren är stängd (men inte låst). Det är alltså en ganska rejäl glipa. När jag låser dörren måste jag dra i den och samtidigt låsa.
Helst skulle jag bara byta låsbleck, det borde väl lösa problemet om jag hittar ett som passar som man kan justera?
Jag ser inte hur jag kan justera det bleck jag har idag?
Tacksam för alla svar o förslag, är ingen van hemmafixare (men envis).
Jag känner en riktig slarver som inte tar hand om sitt hus. När jag kom hem till honom en vinter så överraskade han mig genom att verkligen hårt smälla igen dörren bakom mig. "Varför gjorde du så"? frågade jag. "Den stängs inte ordentligt annars" svarde han. Jag kikade lite, och det visade sig att packad snö/is och grus lagt sig i hörnet på tröskeln så att dörren inte gick igen ordentligt. När jag igen besökte till våren så såg jag att dörren efter tillräckligt många smällar och att vara stängd i spänn på det sättet permanent ändrat form så att den inte sluter tätt längre. Han hade motsvarande glipa.
Om du byter till ett säkerhetsslutbleck så finns det ställbara slutbleck som du kan justera efter önskemål men de måste fällas in i karmen så det kräver en del arbete.
Jag tror inte att fallkolven åker in rätt i slutblecket idag, ibland kan man dra igen dörren och lyfta lite i handtaget för att se om den åker in i slutblecket för att försäkra sig.
Om du ska köpa ett slutbleck så mät plösmåttet så du kan köpa rätt slutbleck.
Jag tror inte att fallkolven åker in rätt i slutblecket idag, ibland kan man dra igen dörren och lyfta lite i handtaget för att se om den åker in i slutblecket för att försäkra sig.
Om du ska köpa ett slutbleck så mät plösmåttet så du kan köpa rätt slutbleck.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur löser jag problem med för låg stolpe vid räcke?
Byggmaterial & Byggteknik -
Löser en cirkulationspump problemet?
Värme allmänt -
Problem med jordfelsbrytare som löser ut i tid och otid
El -
Vad är problemet bakom mina skåp? Luktar.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Problem med resning i laminatgolv
Byggnadsvård




