Som kan ses på bilden har vi utblås från vår frånluftsvärmepump på fasaden där pumpen sitter precis innanför.
Problemet är att det blåser ut rakt ned på fasad, dörrblad och allt omkring som skapar påväxt samt att träet tar skada och kräver omvårdnad och målning nästan varje år.

Är det någon som har det likadant eller kanske någon som hsr en idé om hur jag kan gå tillväga för att få ut luften från fasaden?

• Vit dörr på grön fasad med frånluftsvärmepumpens utblås ovanför dörren bredvid en utomhuslampa och en svart dörrmatta på altangolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utblås från frånluftsvärmepump på husfasad med vita lameller och en vit utomhuslampa nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som ens har en liten tanke på nåt smart sätt att lösa det? :)

Ska jag bara bocka ut vinklarna som sitter i ventilen där så att det blåser mer rakt ut istället för nedåt?

Inget svar på din fråga men om du bockar plåten på ventilen kommer det lättare in vatten när det regnar.

• Gilla
Kullgren
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Inget svar på din fråga men om du bockar plåten på ventilen kommer det lättare in vatten när det regnar.
Tack!

Otroligt bra tips. Det sparar mig massa framtida problem utöver det jag redan har!

Jag vet faktiskt inte vad som är "normalt", men i det hus jag hade en FLVP så gick frånluften ut via en skorsten på taket....

K Kullgren skrev:
Som kan ses på bilden har vi utblås från vår frånluftsvärmepump på fasaden där pumpen sitter precis innanför.fast de blir ju lite större och mer markanta
Problemet är att det blåser ut rakt ned på fasad, dörrblad och allt omkring som skapar påväxt samt att träet tar skada och kräver omvårdnad och målning nästan varje år.

Är det någon som har det likadant eller kanske någon som hsr en idé om hur jag kan gå tillväga för att få ut luften från fasaden?
finns ju andra ventiler som är bättre till detta fast de blir ju lite större och mer markanta

K Kasken skrev:
Jag vet faktiskt inte vad som är "normalt", men i det hus jag hade en FLVP så gick frånluften ut via en skorsten på taket....
Ja det är ju min grundtanke med. Varför gjorde man inte så? Huset är bygt -09 och har orginalpumpen fortfarande så inget är ju ändrat.

returen returen skrev:
finns ju andra ventiler som är bättre till detta fast de blir ju lite större och mer markanta
Tror inte det skulle störa jättemycket med något större.
Har du något tips på en annan variant?

returen returen skrev:
ett exempel
[länk]
Den ser ju smidigt ut. Men visst kommer utluften fortsatt att blåsa nedåt och mot fasad eller är det något jag inte förstår här?

K Kullgren skrev:
Den ser ju smidigt ut. Men visst kommer utluften fortsatt att blåsa nedåt och mot fasad eller är det något jag inte förstår här?
den är gjord för fläkt din ventil är ju bara för självdrag
så luras inte av utseendet
men det finns ju andra att välja på

Antar det är en BRf. Har alla samma problem?

Enklaste, men fulaste, lösningen är att förlänga röret ett par dm utanför fasaden. Annars är väl enda långsiktiga lösningen att dra om kanalen så luften släpps ut genom taket eller på något mindre synligt ställe där det inte gör något om man har ett fult rör som sticker ut.

Redigerat:
  • Gilla
Kullgren
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Antar det är en BRf. Har alla sam
blackarrow blackarrow skrev:
Antar det är en BRf. Har alla samma problem?
Hur kom du fram till det antagandet?

Det är ett Hjältevadshus. 1 1/2- plans villa.

useless useless skrev:
Enklaste, men fulaste, lösningen är att förlänga röret ett par dm utanför fasaden. Annars är väl enda långsiktiga lösningen att dra om kanalen så luften släpps ut genom taket eller på något mindre synligt ställe där det inte gör något om man har ett fult rör som sticker ut.
Är väl lite där jag landar också... tyvärr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.