4 479 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Hur lösa musik i badrum och tvättstuga?
Hejsan!
Jag håller på och renovera ett hus där ägaren vill kunna starta radion i sitt badrum genom att trycka på den ena knappen på en kronbrytare.
Lika så ska han även kunna starta musiken i sin tvättstuga när han är där genom att trycka på kronbrytaren som finns där.
Min spontana lösning är en radiodel/tuner gärna med bluetooth så han även kan köra sin egen musik, som alltid är på och matar två olika förstärkare (T-amp) i respektive rum med musik. Sedan kopplar man bara strömmatningen till respektive förstärkare via strömbrytaren som finns i varje rum så att det bara ljuder i det rum man är i. Detta medför att då bägge förstärkarna matas med ljud ifrån samma tuner/radiodel så kan man inte lyssna på olika kanaler/ljudkällor i de två olika rummen, men detta var inget problem för husägaren då han bor ensam i huset och bara kommer vara i ett rum i taget.
Nu är min fråga var jag kan få tag på en tuner utan inbyggda högtalare då jag tänkte montera takhögtalare i taket. och då gärna med bluetooth om det finns.
Den behöver även 2 utgångar för de 2 rca kablarna som går till respektive förstärkare om det inte går att lösa på annat sätt,
Har någon här en annan lösning på hur man kan gå tillväga så får ni gärna dela med er.
Även tips på prisvärda takhögtalare och annat man kan tänkas behöva är välkommet.
Jag håller på och renovera ett hus där ägaren vill kunna starta radion i sitt badrum genom att trycka på den ena knappen på en kronbrytare.
Lika så ska han även kunna starta musiken i sin tvättstuga när han är där genom att trycka på kronbrytaren som finns där.
Min spontana lösning är en radiodel/tuner gärna med bluetooth så han även kan köra sin egen musik, som alltid är på och matar två olika förstärkare (T-amp) i respektive rum med musik. Sedan kopplar man bara strömmatningen till respektive förstärkare via strömbrytaren som finns i varje rum så att det bara ljuder i det rum man är i. Detta medför att då bägge förstärkarna matas med ljud ifrån samma tuner/radiodel så kan man inte lyssna på olika kanaler/ljudkällor i de två olika rummen, men detta var inget problem för husägaren då han bor ensam i huset och bara kommer vara i ett rum i taget.
Nu är min fråga var jag kan få tag på en tuner utan inbyggda högtalare då jag tänkte montera takhögtalare i taket. och då gärna med bluetooth om det finns.
Den behöver även 2 utgångar för de 2 rca kablarna som går till respektive förstärkare om det inte går att lösa på annat sätt,
Har någon här en annan lösning på hur man kan gå tillväga så får ni gärna dela med er.
Även tips på prisvärda takhögtalare och annat man kan tänkas behöva är välkommet.
Redigerat:
Välkommen till forumet!
Rekommendera kunden att skaffa en sonos istället.
Om vederbörande envisas med att det måste vara så att radion startar från kronbrytaren så är din lösning ok, förutom att du måste lägga till en mjukstart för högtalarna om det inte finns.
Tuner hittar du från t.ex. Thomann om du inte vill bygga själv https://www.thomann.de/se/denon_dn_300h_ukw.htm
Jag skulle rekommendera att du mixar ner till mono för dina T-amp, det är väldigt svårt att få till en vettig stereoljudbild när man ska röra sig i rummet och de flesta hör ingen skillnad ändå. Speciellt inte när det är bakgrundsmusik som spelas. Det gör du med en liten rackmixer t.ex. https://www.thomann.de/se/art_mx225_distribution_mixer.htm
"Nackdelen" med denna setup är att du behöver ha balanserade ingångar på din t-amp för att ta emot signalen. Man kan visserligen fulkoppla och bara ta hot, med viss förlust av volym.
Som sagt, föreslå sonos eller motsvarande istället....
Om vederbörande envisas med att det måste vara så att radion startar från kronbrytaren så är din lösning ok, förutom att du måste lägga till en mjukstart för högtalarna om det inte finns.
Tuner hittar du från t.ex. Thomann om du inte vill bygga själv https://www.thomann.de/se/denon_dn_300h_ukw.htm
Jag skulle rekommendera att du mixar ner till mono för dina T-amp, det är väldigt svårt att få till en vettig stereoljudbild när man ska röra sig i rummet och de flesta hör ingen skillnad ändå. Speciellt inte när det är bakgrundsmusik som spelas. Det gör du med en liten rackmixer t.ex. https://www.thomann.de/se/art_mx225_distribution_mixer.htm
"Nackdelen" med denna setup är att du behöver ha balanserade ingångar på din t-amp för att ta emot signalen. Man kan visserligen fulkoppla och bara ta hot, med viss förlust av volym.
Jag har byggt en liknande lösning. En hemmabioreciever med högtalare kopplade på zon 2 och volymkontroller infällda i väggen. Då kan man dra ner volymen till noll när man vill ha ljudet av. Flera högtalare kan köras parallellt med en högtalarväxel.
Rekommenderar också Sonos eller annan Zon -pelare, dra kablarna ifrån takhögtalaren till en skrubb/förråd/skåp/vind och ställ dit en Zon-spelare så är det lätt att uppgradera senare om man så önskar.
Går ju snickra hop billigare lösningar men inget som fungerar lika smidigt och som ger tillgång till alla musiktjänster och radiokanaler, helt klart värt merkostnaden.
Går ju snickra hop billigare lösningar men inget som fungerar lika smidigt och som ger tillgång till alla musiktjänster och radiokanaler, helt klart värt merkostnaden.
Åh, lösningen jag föreslog är betydligt dyrare än en sonos, men skulle uppfylla kravet på start via kronbrytare. Ärligt talat är det förmodligen billigare att köpa en sonos och en raspberry pi och låta någon koda ett interface som skickar ut en start/stoppsignal till sonosen när man trycker på knappen.
Det går ju annars ganska lätt att lyssna på radio via mobilen och sedan blåtanda till förstärkaren.
Men går det att koppla infällda högtalare av valfritt märke till en sonos?tommib skrev:Välkommen till forumet!
Tuner hittar du från t.ex. Thomann om du inte vill bygga själv [länk]
Jag skulle rekommendera att du mixar ner till mono för dina T-amp, det är väldigt svårt att få till en vettig stereoljudbild när man ska röra sig i rummet och de flesta hör ingen skillnad ändå. Speciellt inte när det är bakgrundsmusik som spelas. Det gör du med en liten rackmixer t.ex. [länk]
Hur menar du med mjukstart, är det en separat enhet man kopplar mellan förstärkare och högtalare då? Och vad händer om jag bara kopplar högtalarna direkt till förstärkaren? Har aldrig hört talas om mjukstart tidigare för högtalare.
Varför behöver jag förresten ha ballanserade ingångar?
Många frågor nu, men förhoppningsvis lär jag mig något så jag inte köper helt fel prylar till min installation
Personen i fråga som ska ha denna installation vill egentligen bara ha något simpelt som inte kostar några nämnvärda summor. Han nöjer sig även med en högtalare i varje rum och vill mest bara kunna lyssna på radio. Men vilken zon spelare kan du rekommendera som inte kostar runt 5000 kronor som Sonos gör?Earplugged skrev:Rekommenderar också Sonos eller annan Zon -pelare, dra kablarna ifrån takhögtalaren till en skrubb/förråd/skåp/vind och ställ dit en Zon-spelare så är det lätt att uppgradera senare om man så önskar.
Jag köpte dessa. Sedan kopplar man in kablarna från stereon och sen vidare till båda högtalare. Högtalarna är också i klassen 60$ per par. Funkar bra till radio.
Kolla gärna på BRL, de kan inbyggnadsljud.
http://www.monoprice.com/mobile/product/details/8243
Kolla gärna på BRL, de kan inbyggnadsljud.
http://www.monoprice.com/mobile/product/details/8243
Jag tror jag ska ringa dem imorgon och höra vad de har för alternativ om jag hinner efter jobbet.pelpet skrev:
Men du verkade ha en bra lösning där med som jag inte tänkt på med volymkontrollen.
Är det möjligt att koppla samman följande komponenter eller är det något jag missat?
En tuner/radiomottagare till en T-amp, bägge som ständigt är på, sedan går jag med den vänstra högtalar utgången på förstärkaren till en volymkontroll i badrummet, sedan vidare till högtalaren i taket.
Och från högra högtalarutgången på förstärkaren till en volymkontroll i tvättstugan, och därifrån till högtalaren i taket.
Här är delarna jag tänkt mig.
http://cdon.se/hemelektronik/hama-dt60-digital-tuner-dab-fm-bt-svart-p36716074
http://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-120-.html
http://www.hifikit.se/tillbehor/terminaler/inw-psv
Om man bara ska ha en högtalare i varje rum hade jag valt en singelhögtalare som kan ta emot stereo. T.ex. denna. Då slipper man hålla på och tvinga ner ljudet till mono. Då behöver du en växel.
Det blir ungefär som det här paketet.
Prata med BRL, de har flera bra paket.
Finns internet hade jag nog kört en chromecast audio till förstärkaren. Webbradio ger mycket bättre ljud än vanlig radio.
Det blir ungefär som det här paketet.
Prata med BRL, de har flera bra paket.
Finns internet hade jag nog kört en chromecast audio till förstärkaren. Webbradio ger mycket bättre ljud än vanlig radio.
Ja, till en Sonos Connect eller Sonos Connect:AmpJohnnyC skrev:
Om du slår på en förstärkare direkt utan mjukstart så knäpper det till rätt högt i högtalarna som är anslutna. I stort sett alla moderna förstärkare har detta inbyggt så att du slipper men vissa T-amps och liknande har det inte nödvändigtvis.JohnnyC skrev:
Balanserade ingångar behöver du bara om du köper grejerna jag länkade. Det är för att de är tänkta att sitta i en professionell installation. Om du köper något annat så slipper du.JohnnyC skrev:
Låter ju som beställaren inte har några större krav men skall man väl göra jobbet med dold installation osv så är det dumt att snåla alltför mycket. Av/På, volymjustering och möjlighet att byta kanaler/musikkälla känns som grundläggande funktioner man inte skall snåla på. Även akta sig för de allra billigaste inbyggnadshögtalarna.
Min första inbyggnad var en gammal reciever som jag gömde i en skrubb och slog av/på med en brytare på 220V, startade alltid med samma radiokanal vilket är ungefär vad beställaren vill ha, blev superbilligt men hade aldrig rätt volym och fick springa fram och tillbaka och justera beroende på omgivning och vad man lyssnade på....
Min första inbyggnad var en gammal reciever som jag gömde i en skrubb och slog av/på med en brytare på 220V, startade alltid med samma radiokanal vilket är ungefär vad beställaren vill ha, blev superbilligt men hade aldrig rätt volym och fick springa fram och tillbaka och justera beroende på omgivning och vad man lyssnade på....
Klicka här för att svara