2 185 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur lösa montering av ny innerdörr där karmen är sned
Hej!
Jag ska montera in en ny innerdörr i en befintlig karm. På sidorna (lodräta delarna av karmen) ser det helt OK ut förutom de sista 5 cm högst upp på motstående sida från gångjärnen där det går emot. På övre delen (horisontella delen av karmen) ser halva OK ut där halvan på motstående sida från gångjärnen går emot.
Det är snap-in gångjärn och jag har inga justerskruvar på gångjärnen. Jag noterar att innerlisten (har säkert bättre namn) på övre delen av karmen har slagit sig lite (såsom trä gör) så den är längre ner där dörren ska gå in än vad den är i mitten (på djupet) av karmen.
jag vet inte riktigt hur jag ska justera för att få dörren att gå bra. Jag ser följande alternativ
1. Försöka ställa in med karmskruvarna. Detta tror jag inte fungerar då jag vill ändra i höjdled, eller hur?
2. Slipa av från dörren. Det är en ny vit kompakt dörr, så helst skulle jag vilja slippa det.
3. Slipa av från karmen. De ska ändå målas så det det kommer inte att synas.
Har jag fler alternativ? Vilket alternativ skulle ni rekommendera?
Tack på förhand!
Jag ska montera in en ny innerdörr i en befintlig karm. På sidorna (lodräta delarna av karmen) ser det helt OK ut förutom de sista 5 cm högst upp på motstående sida från gångjärnen där det går emot. På övre delen (horisontella delen av karmen) ser halva OK ut där halvan på motstående sida från gångjärnen går emot.
Det är snap-in gångjärn och jag har inga justerskruvar på gångjärnen. Jag noterar att innerlisten (har säkert bättre namn) på övre delen av karmen har slagit sig lite (såsom trä gör) så den är längre ner där dörren ska gå in än vad den är i mitten (på djupet) av karmen.
jag vet inte riktigt hur jag ska justera för att få dörren att gå bra. Jag ser följande alternativ
1. Försöka ställa in med karmskruvarna. Detta tror jag inte fungerar då jag vill ändra i höjdled, eller hur?
2. Slipa av från dörren. Det är en ny vit kompakt dörr, så helst skulle jag vilja slippa det.
3. Slipa av från karmen. De ska ändå målas så det det kommer inte att synas.
Har jag fler alternativ? Vilket alternativ skulle ni rekommendera?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Börja med karmskruvarna. Din karm kanske är rak som du säger men om du mäter diagonmåtten så kanske du ser att den sitter skevt. Alt att karmskruven ät dragen så hått att det skevar
Sista utvägen är att börja slipa i karm eller dörr, det blir fult. Bättre att isåfall sätta om karmen.
En bild underlättar så man ser hur det är
Sista utvägen är att börja slipa i karm eller dörr, det blir fult. Bättre att isåfall sätta om karmen.
En bild underlättar så man ser hur det är
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden