Hej,

jag har ettrörssystem enligt bild nedan. Nu när det blev kallare satt jag igång systemet (körde bara LLVP innan), men den nedre slingan blir inte varm alls, den övre funkar utan problem.

Arkitektonisk ritning, grundplan av bostad eller kontor, väggar, rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Element 7 & 9 tog vi bort i somras och pluggade igen rören. Om jag luftar 6 & 8 kommer det bara (iskall) vatten. De flesta av rören är ingjuten i betongbjälklaget, så kommer inte åt.

Kan det vara så att det har blivit stopp i röret nånstans? Finns det nån enkel åtgärd isf?

Radiatorerna är kopplat enligt ritning nedan

Teknisk ritning av VVS-komponenter med mått och detaljer på svenska.
Skapa konto

Är det alla eller, vet du var slingan börjar, är även det kallt, finns det värme/jummet på rören vid golvet.

Vid båda element (6/8) är alla rör kalla. Om jag känner på golvet så känns det som hela den nedre slingan är kall - börjar typ vid den T-biten till vänster i ritningen.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Ritad grundplan med markerade ledningar eller rutter, numeriska beteckningar och tekniska specifikationer eller mått.
Skapa konto

Om du stänger alla element på röda slingan (förutom mitten) Vad händer då?

Är set kopplat som skissen ä det lustigt att samma retur på allt kan vara tankefel. Som sägs vad händer om stänger allt på röda sidan. Händer inget så är det stopp, antingen där blå börjar till höger eller vänster. Hur är det med i början av den blå slingan, finns det någon temp på det röret ut.

Ska prova stänga av imorgon. Om det är stopp - hur löser man det? Spola rören på nåt sätt?

På pannan är fram- & returledning varma, men de delar sig ju sen. Alla rörbitar på den blåa sidan är kalla.

Är det garanterat två rör till samtliga element?
Var sitter pannan i ritningen. Är det mellan toalett badrum?

Pannan sitter i mitten av huset, mellan gästtoa och badrum.

Är ju svårt att garantera att ritningarna är korrekt när allt är ingjuten i betongen, men annars hade det antagligen inte funkat att fylla radiator 8 efter jag tog bort 7.

Ni tog bort två element och pluggade. Lite osäker på hur det kan påverka ett 1-rörssystem men helt klart måste ju bypassen finnas kvar. Finns det en ventil där`?

• Gilla
sroska
  • Laddar…
7 tog vi bort och bara pluggade. 9 tog vi bort radiatorn men lämnade ventilen.

Plockade bort 8 också fört att måla och satt tillbaka den efter. Det gick ju bra att fylla den igen, så jag antar att bypassen funkar?

Bästa svaret

Hur pluggade ni 7 an?

Grejen är att ni kan få vatten i både 6 och 8 även om det är stop på 7.

Isf fylls vattnet från båda hållen. Men det blir ingen cirkulation.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S sroska skrev:
7 tog vi bort och bara pluggade. 9 tog vi bort radiatorn men lämnade ventilen.

Plockade bort 8 också fört att måla och satt tillbaka den efter. Det gick ju bra att fylla den igen, så jag antar att bypassen funkar?
Blir inte klok exakt hur ni gjorde faktiskt.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Isf fylls vattnet från båda hållen
Det har jag inte tänkt på!

7an pluggade vi bara med propp på båda rör, antog att bypassen finns i golvet som det är i ritningarna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.