Hej,

Jag har köpt 4 st av denna
Lågbyggande LED-takarmatur med SKX-sladd som är tänkt för installation i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som ni kan se har denna armatur en SKX sladd. Dessa kommer sitta i ett kallgarage. I taket just nu har jag inget,(dvs inget gips eller färdig anslutning) det enda som är framdraget är att 16mm flexrör (3G1,5 fk).

Hur kopplas denna lampan in på rätt sätt? Det vill säga vad behöver sitta i taket?
Takdosa och ett dcl lamputtag? Kan man skippa lamputtaget och sätta hane -hona på fk och skx för att på så sätt "gömma" handskarna i takdosan? Takarmaturen täcker knapp hela dosa, så behöver ändå hitta på någon lösning som gör att takdosan täcks. Eller ska man bara köra kabelutlopp från taket och därefter wago?

Ja dessa har jag köpt då dom enbart bygger 3 cm på ett redan väldigt lågt garagetak och dom har jag tänkt att behålla (som det är just nu)
Men om du har ett tips på någon lågbyggande armatur med koppling ovanifrån som ger minst 5000lm är jag nog intresserad :)

Många funderingar :)

Tacksam för svar och era reflektioner!

En typiskt tråkig produkt som inte kan installeras på normalt sätt. Finns det ingenting bättre på marknaden idag?

Är det baksidan av armaturen som man ser? Går sladden att vika ut på framsidan eller hur är det tänkt?

De alternativ jag ser är lampstickpropp eller fast anslutning i en dosa. Rörutlopp fungerar inte.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En typiskt tråkig produkt som inte kan installeras på normalt sätt. Finns det ingenting bättre på marknaden idag?

Är det baksidan av armaturen som man ser? Går sladden att vika ut på framsidan eller hur är det tänkt?

De alternativ jag ser är lampstickpropp eller fast anslutning i en dosa. Rörutlopp fungerar inte.
Tack för svar Bo, det uppskattas och hoppades på att du skulle svara :)

Bättre ur ett installations perspektiv absolut det finns det. Bättre utifrån "kraven" om låg byggande armatur med anslutning ovanifrån med en lm på minst 5000 har jag dessvärre inte hittat

Ja det är baksidan man ser på armaturen man ser. Misstänkte att rörutlopp inte alls var aktuellt. Är det ett bra/ok förslag att sätta sätta lampproppar och "gömma" dessa i takdosan? Vill helst inte ha ett lamputtag då dessa bygger vilket gör att armaturen in kan vara helt dikt.

Fast installation av skx, trodde inte att den fick lov att förläggas som fast? Behöver jag då inte i så fall ta bort skx sladden?

Man sätter inte lamputtag direkt på FK. Men det är inte hela världen i detta fall eftersom det ligger stilla. Då kan man titta på alternativ som Wago 224-101 (till vänster) eller 224-112. Den senare tar 2 st FK ifall man behöver vidarekoppla. Då får man en fast anslutning som ändå är lätt att lossa.

Tre Wago-kopplingsklämmor modell 224-101 och 224-112 för fast anslutning av kablar.

Detta måste alltså gömmas i en dosa.

Ja, en anslutningsledning ska vara kort och synlig... Det blir en gråzon i detta fall om den i sin helhet göms bakom armaturen. Som sagt, importörer behöver bli mer kritiska till vad de släpar in i vårt land.

• Gilla
Christian2
  • Laddar…
Man sätter inte lamputtag direkt på FK. Men det är inte hela världen i detta fall eftersom det ligger stilla. Då kan man titta på alternativ som Wago 224-101 (till vänster) eller 224-112. Den senare tar 2 st FK ifall man behöver vidarekoppla. Då får man en fast anslutning som ändå är lätt att lossa.

[bild]

Detta måste alltså gömmas i en dosa.
Ah tack, det skulle kunna vara ett alternativ faktiskt. Hur löser jag då en dragavlastning?

Skulle denna kunna vara något att ha?
Svart dragavlastningslåda öppen med kabelfästen och instruktioner inuti, avsedd för elektrisk kabelhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alternativt en
Eluttag med genomskinligt lock och dragavlastning för kablar.

Om inte anslutningskabeln är åtkomlig utan är "fast" förlagd så behövs ingen dragavlastning.

De produkter du visar bild på kan användas utanför en dosa, "i det fria", eftersom kabelmanteln går ända in i anslutningsplinten. Men jag ser inte något användningsområde eller att de tillför något i ditt fall. Du vill skarva FK 1.5 med RK 0.75. FK gör att du behöver göra kopplingen i en dosa, och då kan du lika gärna använda en sockerbit än HE253 på bild.

Om inte anslutningskabeln är åtkomlig utan är "fast" förlagd så behövs ingen dragavlastning.

De produkter du visar bild på kan användas utanför en dosa, "i det fria", eftersom kabelmanteln går ända in i anslutningsplinten. Men jag ser inte något användningsområde eller att de tillför något i ditt fall. Du vill skarva FK 1.5 med RK 0.75. FK gör att du behöver göra kopplingen i en dosa, och då kan du lika gärna använda en sockerbit än HE253 på bild.
Okej, min tanke var att denna armatur "knäpps" fast på de tre metall fästena som ses i första bilden, vilket gör att armaturen sitter i bemärkelsen inte fast som en "riktigt" lysrörsarmatur.
Om man då råkar sopa ner armaturen med t.ex bräda eller vad sjutton som helst så vill man ju inte ha hängande kablar i taket. Det man skulle vilja på något sätt är att skriva fast hela armaturen i glesen då är den ju mer fast :) men då behöver jag göra åverkan på armaturen.

Mao en skräp armatur ur inkopplingssynspunkt

Obs bilden ovan har bara två fästen. Den jag har är troligtvis längre än den på bilden som gör att jag har fått med tre fästen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.